logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda 2 III (DJ) 2e facelift

Beter goed gekloond…

De Mazda2 Hybrid is eigenlijk een Toyota Yaris met de logo’s van Mazda erop. Dat is trouwens helemaal niet erg. Integendeel: het is een betrouwbare en fijn rijdende auto met veel standaard veiligheidsvoorzieningen.

Pluspunten
  • Erg zuinig
  • Lekker handelbaar in de stad
  • Veel standaard veiligheidsvoorzieningen
Minpunten
  • Krap op de achterbank
  • Kleine achterbak

Conclusie

De Mazda2 Hybrid is eigenlijk een Toyota Yaris met de logo’s van Mazda erop. Dat is trouwens helemaal niet erg, noch een schande. Beide merken hebben immers een uitstekende reputatie en de Toyota Yaris is ook als Mazda 2 Hybrid gewoon een heel goede en betrouwbare auto. Een van z’n grootste pluspunten is het zeer lage brandstofverbruik: 1 op 22 haal je zonder moeite te doen. Een ander sterk punt zijn de vele standaard veiligheidssystemen. In uitrusting en prijsstelling ontlopen de twee elkaar nauwelijks. In garantie verschillen de twee auto’s wél sterk. Bij Toyota krijg je 10 jaar en 200.000 km, tegen 6 jaar en 150.000 km bij Mazda. De ruimte in de kofferbak en op de achterbank is nogal beperkt. Alleen kinderen zitten er comfortabel.

Type auto en prijzen

Om verwarring te voorkomen: er zijn twee Mazda’s 2. De eerste is een doel dat stamt uit 2011 en voor het laatst is gefacelift in 2023. Dat model wordt sinds kort niet meer gebouwd. En je hebt de Mazda2 Hybrid stamt in deze vorm uit 2022 en heeft onlangs een opfrisbeurt ondergaan. Over die auto gaat deze test.

Deze Mazda is eigenlijk een Toyota Yaris met de logo’s van Mazda erop. Dat is helemaal niet erg, noch een schande, want beide merken hebben een uitstekende reputatie en de Toyota Yaris is ook als Mazda 2 Hybrid gewoon een heel goede en betrouwbare auto. Omdat Mazda niet de middelen had om zelf een compacte hybride te ontwikkelen klopte het aan bij een grootmacht op het gebied van hybride aandrijflijnen: Toyota.

Driecilinder en elektromotor

Nog niet zolang geleden is de Mazda 2 Hybrid gefacelift en heeft hij iets meer een eigen Mazda gezicht gekregen. Voor de rest zijn de auto’s uiteraard nog steeds identiek. Dat houdt onder meer in dat de Mazda 2 Hybrid 1.5-liter driecilinder benzinemotor heeft en een elektromotor. Het geheel is goed voor maximaal 116 pk.

In uitrusting en prijsstelling ontlopen de twee elkaar nauwelijks. De Mazda 2 Hybrid kost vanaf € 27.040. Voor dat geld krijg je een rijke standaarduitrusting met onder meer een automatische airco, Apple Carplay / Android Auto, een achteruitrijcamera en een hele rij actieve veiligheidssystemen waaronder verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en automatisch groot licht. In garantie verschillen de twee auto’s wél sterk. Bij Toyota krijg je 10 jaar en 200.000 km, tegen 6 jaar en 150.000 km bij Mazda.

Onze testauto is de topuitvoering. Die heeft de naam toevoeging Homura en heeft zaken aan boord zoals draadloos opladen van je telefoon, een head-up display, een dode-hoekwaarschuwing en parkeersensoren. Deze versie kost ruimt 35 mille. Reken op vanaf 300 euro per maand als je de Mazda 2 Hybrid gaat private leasen.

Hoe rijdt de Mazda 2 Hybrid

De Mazda 2 Hybrid is opmerkelijk kwiek dankzij de elektromotor. De eerste meters helpt de elektromotor altijd, wat betekent dat je zeer vlot kan optrekken. Zodra de benzinemotor erbij springt is dat duidelijk hoorbaar maar nooit ergerlijk. Die benzinemotor draait in een zogeheten Atkinson Cycle. Het wat voer hier te ver deze techniek uit te leggen, maar waar het op neerkomt is dat de krachtbron draait op een arm lucht/benzinemengsel en dus erg zuinig is. Dankzij de elektrische hulpmotor komt hij tóch levendig en sterk genoeg over.

Overigens weegt de Mazda 2 Hybrid maar maximaal 1.1.35 kilogram. Dat geringe gewicht helpt natuurlijk ook bij een laag brandstofverbruik (3,8 tot 4,2 l/100 km) en zorgt bovendien fijn voor een laag wegenbelastingtarief.

Traploze versnellingsbak

De voorwiel aangedreven 2 Hybrid is altijd uitgerust met een traploze-versnellingsbak. In de praktijk is dat even wennen. Je moet wat rustiger omgaan met het gaspedaal, maar dat leer je snel. De besturing geeft voldoende gevoel over wat er zich onder de wielen afspeelt en is keurig direct.

Omdat dit in de basis een Toyota is profiteert deze Mazda van het i-Activesense-veiligheidspakket. Dat omvat voor de Mazda2 Hybrid een noodreminstallatie met voertuigdetectie, voetgangersdetectie overdag en in het donker, fietsersdetectie overdag, een hulp bij kruisend verkeer, adaptieve cruise control en verkeersbordherkenning, een rijstrookassistent. Niet verkeerd voor zo’n, compacte en betaalbare auto.

De Mazda 2 Hybrid van binnen

De Mazda 2 is op de achterbank niet erg ruim maar voorin is hij dat juist wel. Ben je met z’n tweetjes dan is deze Japanner echt een fijne auto, ook om een langere trip mee te maken. Hij is van alle gemakken voorzien, zeker in onze Homura-uitdossing. De bagageruimte meet 286 liter met de achterbank op z’n plek, wat aan de kleine kant is. Maar vouw je de rugleuning weg dan heb je 935 liter bagageruimte tot je beschikking, wat voor een auto in deze klasse dan weer juist best veel is.

De achterpassagiers komen er minder goed vanaf dan de mensen op de voorstoelen. Achterin zitten eigenlijk alleen kinderen comfortabel. Zij moeten het wel stellen zonder stroompunten of ventilatieroosters. Verder is de in- en uitstap matig, omdat de achterportieren niet ver opengaan en ook nog eens een bescheiden afmeting hebben.

Hoewel een groot deel van het binnenste van deze Mazda is opgetrokken uit harde kunststoffen, oogt het geheel verzorgd. Tegen meerprijs kun je onderaan het dashboard draadloos je smartphone opladen en krijg je Apple Carplay.

De Mazda 2 Hybrid en het milieu

Dat de Mazda 2 Hybrid zuinig omspringt met brandstof, hebben we hierboven al beschreven. Het elektrische deel van de aandrijflijn levert een bijdrage doordat de elektromotor kan regenereren; hij wint tijdens het remmen de vrijgekomen remenergie terug en zet die om in stroom en die wordt opgeslagen in de batterij. De lithium-ion accu, die onder de passagiersstoel is geplaatst, heeft een hoge vermogensdichtheid en werkt bovendien effectiever dan nikkel-metaalhydride-alternatieven.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.