Auto Review Suzuki Sx4 I
Ondergewaardeerd
Suzuki - SX-4
- Pluspunten
- Rijdt heel acceptabel
- Tikkeltje eigenwijs voorkomen
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Nooit het succes gekregen dat hij verdiende
Wat vindt de Wegenwacht?
De Suzuki SX-4 is kwalitatief kenmerkend voor Japanse auto’s. Het is gewoon een feit dat die over het algemeen zeer goed in elkaar zijn gezet, met heel goede materialen. Het resultaat is dat de wegenwacht niet één ‘bekend’ euvel van de SX-4 kent. In principe kan er altijd iets kapot gaan, maar dat is dan werkelijk een incident. Er zijn weinig auto’s met een zo onverstoorbare betrouwbaarheid als deze Suzuki. Een opmerking is daarbij nog wel te maken. In het zeldzame geval dat er iets stuk gaat, blijken de onderdelen stevig aan de prijs. Dat is het logische gevolg van het feit dat er zo weinig vraag naar is.Waar praten we over?
Als merk heeft Suzuki een grote reputatie opgebouwd als producent van relatief compacte vierwielaangedreven (terrein)auto’s. De SUV-rage is een beetje langs Suzuki heen gegaan, maar met de SX4 probeerden ze daarvan toch nog een graantje mee te pikken. De auto wordt gekenmerkt door een wat hoge bouw en dito zitpositie en gold in zekere zin als opvolger van de niet bijster succesvolle Liana. Een verschil is wel dat bij de SX4 vierwielaandrijving tot de mogelijkheden behoort. Suzuki maakte het zelf ingewikkeld door van de SX4 ook een vierdeurs sedan te maken, waarbij de proporties nogal verstoord raakten. Een andere zijsprong was de samenwerking met Fiat, in de tijd dat zowel Fiat als Suzuki nauwe contacten met General Motors onderhielden. Het resultaat daarvan is de Fiat Sedici.Uitvoeringen en varianten
De SX4 is in vrijwel alle gevallen dus een vijfdeurs hatchback, de vierdeurs sedan die een jaar na de 5-deurs wordt geïntroduceerd, is een zeldzaamheid gebleven. Er komen aanvankelijk drie motoren in de SX4 voor. Er is een 1,5 liter basis-benzinemotor (73 kW/99 pk) en er is een 1,6 met 79 kW/107 pk. Daarnaast is er een 1,9 diesel, afkomstig van Fiat, met 88kW/120 pk. De 1,6 en de 1,9 diesel zijn er ook als 4Grip met vierwielaandrijving, maar ook die versies zijn in ons land heel zeldzaam. De vierdeurs sedan is er overigens uitsluitend als 1,6 met voorwielaandrijving. De 1,6 liters met voorwielaandrijving zijn ook leverbaar met viertraps automatische transmissie. In 2010 is er een milde facelift, herkenbaar aan het iets gewijzigde front. Suzuki hield grote schoonmaak in het programma: de sedan, de 1,5 en de diesel moeten allemaal het veld ruimen. Tegelijk krijgt de 1,6 iets meer vermogen: 88 kW/120 pk. Die 1,6 is er wel nog met vierwielaandrijving, nu aangeduid als i-AWD. Voor de facelift heten de verschillende uitvoeringen Base (1,5, 1,9 diesel), Comfort en Exclusive. Na de facelift wordt dat Comfort, Exclusive, Executive en Expressive. Er zijn twee langer lopende actiemodellen, de Arrow en Limited, beide alleen voorwielaangedreven en handgeschakeld.De Suzuki SX-4 als occasion
In het occasionaanbod hebben de handgeschakelde 1,6-en veruit het grootste aandeel. Minder dan 1 op de 10 is een sedan, diesels en vierwielaandrijvers moet je echt met een lampje zoeken en automaten komen in ongeveer 15% van alle SX4’s voor. Gezien het zeer hoge kwaliteitspeil (zie column Wegenwacht) kun je een SX4 als occasion bijna blindelings kopen. Als hij niet om een boom gevouwen heeft gezeten of stelselmatig zwaar is verwaarloosd –dus geen onderhoud heeft gehad- kun je je er technisch gezien geen buil aan vallen. Er is blijkbaar ook een klein percentage zakelijk verkocht. Dat is een verklaring voor een vrij kleine groep die al enorme kilometrages op de tellers hebben staan. Overigens, als dat vooral snelweg is geweest en de auto is normaal onderhouden, is die kilometerstand op zich ook geen bezwaar. Het resultaat is dat je gewoon een net exemplaar binnen het beschikbare budget kunt zoeken en in de regel hoef je daarvoor niet eens ver van huis. De vrij geringe populariteit van het model bepaalt tevens dat de occasionprijzen al relatief laag zijn. De SX4 is geen hardloper in de occasionverkoop. Vind je een mooie, kijk dan even via www.rdw.nl hoe lang de auto al in het bezit is van de aanbieder. Dat kan nog wat onderhandelingsruimte opleveren, maar vind je precies wat je zoekt, moet je het daarvan niet laten afhangen.De proefrit
‘Wat is hier nou mis mee?’, is de vraag die ons steeds bekruipt als we met de SX4 op pad zijn. Oké, het uiterlijk is wat onwennig, vooral door die gekke knik in de taillelijn, maar daar wen je echt wel aan. De SX4 is redelijk ruim, ook voor volwassenen achterin, maar de bagageruimte is niet overdadig. Die wat hogere zit moet je kunnen waarderen, maar als je dat juist zoekt, zit je hier best. De voorstoelen zijn best lekker comfortabel. Voor wie wat fors (lang!) van postuur is, zal het een minpuntje zijn dat de voorstoelen niet heel ver naar achteren kunnen. Het dashboard heeft wat typisch Japanse details, maar de afwerking van het geheel is zoals verwacht heel netjes. Zo’n Suzuki zit gewoon goed in elkaar. De 1,6 liter (na de facelift) is ook ruimschoots sterk genoeg voor de eisen die kopers hieraan zullen stellen. Besturing, transmissie en de bediening in het algemeen is wat doods, het is geen inspirerende ‘rijdersauto’, maar er is ook geen redelijk mens die dat verwacht. Met zo’n 1.200 kilo is het geen vlieggewicht. Mede daardoor is een gemiddeld verbruik van 1 op 10 á 11 realistisch.Conclusie
Populair is de SX4 nooit geworden en dat verandert ook niet meer. Toch is de auto best een aanrader voor wie een niet te grote auto zoekt met een hoge zit/instap, best wat ruimte en vooral een ijzersterk kwaliteitsniveau. Zoek een mooie en rij ermee door tot de waarde verwaarloosbaar laag is. Dat kan wel heel lang duren!We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
