Auto Review BMW IX3 II (NA5)
Kijk, zo moet het nou…
De BMW iX3 is een gezins-SUV die voor BMW een belangrijk nieuw hoofdstuk inluidt. Het is de eerste van een nieuwe serie elektrische auto’s van BMW.
- Pluspunten
- Snelladen en actieradius
- Comfort
- Weg- en stuurgedrag
- Minpunten
- Alles bedienen via 1 scherm
Conclusie
De BMW iX3 is er voorlopig in één uitvoering: de iX3 50 xDrive. Die kost serieus geld maar je krijgt er ook een serieus goeie auto voor terug, met vierwielaandrijving en een enorme bak vermogen. Het weg- en stuurgedrag is heel erg goed, het comfort uitstekend. De efficiency is top met 800 km actieradius, 400 Volt snellaadcapaciteit en een WLTP stroomverbruik van 15,1 tot 17,0 kWh. Kijk, zo moet het nou…
Type auto en prijzen
De BMW iX3 is een gezins-SUV die voor BMW een belangrijk nieuw hoofdstuk inluidt. Het is de eerste van een nieuwe serie elektrische auto’s van BMW. En het is een revolutie voor het merk. De iX3 kost vanaf € 70.500. Dat is natuurlijk heel veel geld, maar er zit dan ook zeer veel innovatie op en aan deze EV. Veel ervan zal ook op de nieuwe elektrische 3-serie worden toegepast, die later op de markt verschijnt.
Deze iX3 is dus geen geëlektrificeerde versie van de huidige X3-met- brandstofmotor. Hij is van voor tot achter helemaal nieuw. Hij staat op een geheel nieuw ontwikkeld platform dat speciaal voor EV-techniek is ontwikkeld. Dat is sinds de BMW i3 uit 2013 niet meer gebeurd. Deze iX3 zal dus bestaan naast de vorig jaar geïntroduceerde brandstof-X3.
400 Volt snelladen
Wat is er dan zo revolutionair aan deze BMW (althans voor het merk zelf)? Om te beginnen heeft de iX3 een 800 Volt systeemspanning waar verreweg de meeste EV’s een 400 Volt systeem hebben (enkele uitzonderingen daargelaten). Voor de iX3 betekent het dat de 108 kWh grote batterij met maximaal 400 Volt kan snelladen – mits je uiteraard bij een laadpaal staat die dat ook kan afgeven. De auto is dan in staat om in tien minuten maar liefst 372 kilometer aan stroom naar binnen te halen. Je kunt tot 804 km ver komen op een lading stroom – wat serieus ver is! En dan mag er ook nog eens 2.000 kilogram aan de trekhaak, wat voor een EV best veel is.
Cilindrische accucellen
Ter vergelijking: de vorige iX3 kwam tot 460 km en kon met 150 kW snelladen. Dit is dus echt wel even andere koek. Deze iX3 weegt maar liefst 2.300 kilogram en heeft altijd vierwielaandrijving. De twee elektromotoren zijn samen goed voor 467 pk en 645 Nm koppel. BMW heeft cilindrische accucellen toegepast. Die hebben een hogere dichtheid dan de traditionele platte pakketjes en ze zijn lichter. Bovendien laden ze sneller op en slaan meer energie op. Ze liggen niet óp de bodem van de auto maar maken integraal onderdeel uit van het chassis. Ze zorgen dus ook voor torsiestijfheid.
BMW’s hebben de laatste jaren een controversieel uiterlijk. Met een enorm grote, ongemakkelijk ogende grill bijvoorbeeld. Deze gloednieuwe BMW iX3 landt een stuk zachter op je netvlies vind ik, al zullen smaken verschillen. Geen ultragrote nieren meer, maar keurige bescheiden exemplaren met verlichting erin. Ze vormen samen met verticale smalle ‘lichtbalken’ de dag-rijverlichting. De iX3 is 4,78 meter lang, 1,89 meter breed en 1,63 meter hoog. Qua proporties lijkt hij op de grote iX. De raamranden zijn trouwens altijd zwart. BMW gebruikt geen chroom meer, want dat is milieubelastend en volgens BMW ook gewoonweg ouderwets.
Hoe rijdt de BMW iX3?
Er is één ding waar een BMW op moet scoren gezien zijn reputatie en dat is natuurlijk het rij- en stuurgedrag. Ook hier heeft BMW daarom de zaken helemaal anders aangepakt. De ingenieurs spreken over 4 superbreinen waarvan er eentje de naam ‘Heart of Joy’ heeft.
De computer verbindt het ESP, ABS en de aansturing van de motoren en de besturing met elkaar. Normaal zijn dat allemaal losse componenten met elk hun eigen minibrein, maar BMW heeft het nu ondergebracht in één computer zodat de systemen razendsnel op elkaar kunnen reageren en samenwerken. Volgens BMW rijdt de auto zo niet alleen veiliger, maar ook leuker. Vandaar ook die naam Heart op Joy.
En dat het leuker rijdt, dat is zeker het geval. Deze auto is echt niet uit het spoor te krijgen. Er is enorm veel grip. In snel genomen bochten voel je dat de achterste motor de auto door de bocht duwt en de voorste motor erbij komt zodra er overstuur zou kunnen optreden. Daardoor ga je heel neutraal de bocht door. Komt nog eens bij dat de iX3 nauwelijks overhelt en lichter aanvoelt dan hij in werkelijkheid is.
Doodnormaal onderstel, goed weggedrag
Echt knap hoe BMW dit weggedrag voor elkaar heeft gekregen. Het onderstel bestaat namelijk uit doodnormale stalen veren en gewone dempers en is ook niet instelbaar. Het is dus echt de computer die voor dit fraaie weggedrag zorgt. Dat geldt ook voor de besturing, die mooi precies is en heel rustig. Het voelt allemaal heel stabiel aan.
Verder heeft de iX3 een snelweg-assistent waarbij je het rempedaal kan gebruiken zonder dat je het daarmee het systeem uitschakelt. Zolang je rustig bij remt blijft de ACC aan. Met Driver Assistent Pro kun je level 2 autonoom rijden op de snelweg. Dat betekent dat je – als de verkeerssituatie dat toelaat – je alleen in je buitenspiegels hoeft te kijken of de richtingaanwijzer hoeft te gebruiken, om een auto te passeren. Ziet de iX3 dat er geen ruimte is dan zal hij in zijn rijstrook blijven. Dit systeem komt ook gewoon naar Nederland.
Soft stop remsysteem
En dan tot slot het remmen. Ook daarbij voel je weer dat vloeiende en dat precieze. De overgang van regeneratief remmen naar mechanisch remmen is nauwelijks voelbaar. Hij heeft soft stop, zodat je tot stilstand komt zonder dat de neus nog ff duikt. Heel indrukwekkend allemaal.
De BMW iX3 vanbinnen
Voordeel van een EV is dat er veel binnenruimte is. Dat geldt dus hier ook. Zo is er achterin bijvoorbeeld geen middentunnel dus ook op de middelste plek zit je goed. Je zit achterin wel een beetje met opgetrokken knieën, maar dat is niet storend. De achterbankleuning is verstelbaar. En er is heel veel hoofdruimte.
Voorin is het interieur helemaal anders dan wat we tot nu toe van BMW gewend waren. Het stuurwiel heeft vier spaken. Dat kan, omdat je niet door het stuur heen naar je instrumenten hoeft te kijken. Want de instrumenten zitten voortaan in een 1 meter 10 brede digitale balk, direct onder de voorruit. Dat ziet er best futuristisch uit. Je hoeft niet meer je ogen van de weg te halen om gegevens af te lezen zoals de snelheid en de actieradius. Het is in het begin even wennen maar werkt eigenlijk best goed.
Met knoppen op het stuur kun je naar de diverse gegevens toe. Zoals bijvoorbeeld je verbruik. Er is ook nog een 3D head up display verkrijgbaar. Mocht je erg schrikken van het vierspaaks stuurwiel, dan is het goed om te weten dat er ook een stuur met 2 spaken verkrijgbaar is.
Alles op 1 scherm
Knoppen in het dashboard zijn als verdwenen, alles bedien je via het infotainmentscherm. Van de airco en Apple Carplay tot de rijstanden en het opladen. Je kunt er de balk onder voorruit mee configureren. Je versleept widgets waarmee je bepaalt wat je in de balk aan gegevens ziet. Climate control, stoelverwarming en elektrische bediening van de stoelen; het is allemaal standaard. De afwerking is onberispelijk en – heel fijn – er is geen pianolak meer te vinden. Dat was krasgevoelig en je ziet er vette vingers op.
De kofferbak is met 520 liter niet spectaculair groot. Het voldoet. Klap je de rugleuning van de achterbank weg dan heb je 1.750 liter. Wat heel goed is, is dat er een frunk aanwezig is van liefst 58 liter. Iets op alle andere elektrische BMW’s ontbreekt – behalve op de stokoude i3 dan.
De BMW iX3 en het milieu
Ondanks zijn flinke eigen gewicht en de twee krachtige elektromotoren claimt BMW een stroomverbruik dat volgens de WLTP-meetmethode 15,1 kWh tot 17,0 kWh per 100 km bedraagt, afhankelijk van de wielen die je kiest. De aerodynamische vorm ervan heeft dus aardig wat invloed op het verbruik.
Door de 800 Volt systeemspanning gaat snelladen ook echt heel snel. Maar door de grootte van het accupakket (108 kWh) duurt opladen aan een reguliere publieke laadpaal wel lang: van 0 naar 100 procent neemt 11 uur in beslag.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de BMW iX3.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
