logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Picanto II 1e facelift

Beautycase

Kia - Picanto 1.0 CVVT

De Kia Picanto is het prinsje onder de stadsauto’s. Een minimale facelift heeft daar geen verandering in gebracht, maar brengt wel de eerste tekortkomingen aan het licht.

Conclusie

De Kia Picanto heeft geen facelift nodig om aantrekkelijk te blijven. Het is nog altijd een erg volwassen stadsauto, wiens luxe aankleding het verschil maakt met de concurrentie. Zijn kleine kofferbak begint hem echter op te breken.

Type auto en prijs

De tweede generatie van de Kia Picanto stond in 2011 voor het eerst in de showroom. Sindsdien is de kleine Koreaan uitgegroeid tot een van de populairste stadsauto’s van ons land. Het model valt onverminderd goed in de smaak, dus is de styling bij zijn recente facelift grotendeels ongemoeid gelaten. Je moet weten waar je op moet letten; dan pas zie je dat de voor- en achterbumper zijn gewijzigd en dat de Picanto voortaan andere mistlampen heeft. De Kia heeft een vanafprijs van € 10.095 euro. Voor dat geld levert de Nederlandse importeur een driedeurs exemplaar. Twee portieren extra kosten € 400 meer. Standaard heeft de Picanto 7 jaar fabrieksgarantie. Hoewel de Volkswagen Up! en diens drielingbroers de grootste concurrenten zijn in de verkoopstatistieken, heeft de Koreaan het meest te duchten van zijn eigen concerngenoot, de Hyundai i10.

Hoe rijdt de Kia Picanto 1.0 CVVT

Aan de vernieuwde Picanto valt nauwelijks iets te zien, maar ook weinig te merken. De kleine Koreaan rijdt nog altijd erg volwassen voor een auto in deze klasse, waarbij de lichte besturing negatief opvalt. Als eenvoudigste motorisering doet een 69 pk sterke driecilinder dienst. Die benzinemotor presteerde tijdens onze hernieuwde kennismaking wederom naar behoren, al is de krachtbron wel wat lui. Even snel een vrachtwagen inhalen is er niet bij, maar op stadse snelheden presteert de driepitter vlot genoeg. Kia geeft als fabrieksverbruik een aanmerkelijk rooskleuriger cijfer op dan wij tijdens onze test wisten te realiseren: 1 op 17 in plaats van 1 op 24,4. De Picanto is weliswaar comfortabel, maar de demping stug. Klinkerwegen en verkeersdrempels gaan dan ook niet onopgemerkt aan de inzittenden voorbij. De veiligheidsuitrusting is met ABS en ESP summier. Het zicht rondom blijft – met name over de rechterschouder – een aandachtspunt.

De Kia Picanto 1.0 CVVT van binnen

Ook in het Picanto-interieur zijn wat puntjes op de ‘i’ gezet. Zo treffen we voortaan chromen accenten in zijn binnenste aan en zijn de duurdere uitvoeringen voorzien van verlichting in de voetenbak. Erg chique, net als de in hoogte verstelbare gordels en automatische verlichting. Zulke zaken dragen bij aan het gevoel in een luxe wagen onderweg zijn. De beschikbare binnenruimte zet je weer met beide beentjes op de grond. Weliswaar heb je voorin weinig reden tot klagen, maar lange mensen prikken achterin met hun knieën in de voorstoel en hun kruin tegen het plafond. Aan de bagageruimte kun je merken dat de Picanto alweer een tijdje wordt verkocht; de kofferbak is met minimaal 200- en maximaal 870 liter aan de kleine kant. Er bestaan inmiddels concurrenten die (veel) meer liters bieden. De Hyundai i10 bijvoorbeeld. En da’s toch pijnlijk, aangezien beide stadsauto’s deel uit maken van hetzelfde concern.

De Kia Picanto 1.0 CVVT en het milieu

De Nederlandse importeur levert de Picanto met de door ons gereden driecilinder en een viercilinder benzinemotor, goed voor 85 pk. Welke Picanto je ook kiest; een start/stop-systeem is bij de prijs inbegrepen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.