logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi A1 II (GB)

Juwelenkistje

Audi A1 Sportback 30 TFSI Edition One S-Line

Pluspunten
  • Rijgedrag
  • Verbruik
  • Imago
Minpunten
  • Binnenruimte
  • Veiligheidsuitrusting
  • Prijs

De Audi A1 Sportback is de ideale auto voor wie graag van alle gemakken is voorzien en toch een kleine auto wil. Het prijskaartje van de gezinswagen is echter alles behalve bescheiden.

Conclusie

Je kiest voor een Audi A1 Sportback om dezelfde reden dat je een duur horloge of telefoontoestel prefereert boven een eenvoudigere optie. Het design en rijgedrag geven inderdaad het idee dat je jezelf met de Audi hebt verwend en dan blijkt de chique B-segmenter ook nog eens verrassend zuinig. Vanwege het beperkte praktische gebruiksgemak, de sobere (veiligheids)uitrusting en het torenhoge prijskaartje kunnen wij ons echter ook voorstellen dat je naderhand spijt krijgt van je aankoop.

Type auto en prijs

Audi is een meester in het verzinnen van nieuwe marktsegmenten, maar hun vondst van een luxe, kleine gezinsauto heeft betrekkelijk weinig navolging gekregen. Het duurde ook even voordat de niche aansloeg; aanvankelijk werd de A1 uitsluitend als driedeurs gevoerd, maar de verkoop nam pas een vlucht toen de vijfdeurs ‘Sportback’-versie zijn intrede deed. Reden waarom die driedeurs variant niet meer terugkeert, nu de Duitsers een tweede modelgeneratie op de markt brengen. Met een prijskaartje van minimaal € 24.950 is de A1 Sportback duurder dan concerngenoten als de Seat Ibiza, Skoda Fabia en Volkswagen Polo, waarmee de B-segmenter hetzelfde platform deelt. Het luxe merk uit de Volkswagen-stal stelt daar een rijkere uitrusting en een sterkere instapmotor tegenover. De Mini was voorheen het belangrijkste alternatief voor dit type Audi, maar inmiddels mengt ook volumemerk Ford zich in dit deel van de markt. De Amerikanen bieden voor dezelfde doelgroep een exclusieve variant van de Fiesta aan. Deze Vignale-uitvoering kost minder dan de voordeligste A1 Sportback en beschikt standaard over extra’s, waarvoor in Ingolstadt moet worden bijbetaald. Het is echter maar de vraag of Audi-liefhebbers überhaupt een Ford overwegen.

Hoe rijdt de A1 Sportback

Wanneer je de door ons gereden A1 Sportback ziet staan, verwacht je vuurwerk. De Audi ziet er met zijn bronzen wielen en zwarte grille uit als een RS-model en wanneer je achter het stuur stapt, word je in die gedachten gesterkt. Je zit op geweldige sportstoelen en de motor laat een diepe, zij het wat kunstmatige brom horen. De besturing is mooi precies en werkt met gevoel, maar ga je er eens goed voor zitten, dan vallen de prestaties toch wat tegen. De driepitter onder de motorkap is 116 pk en 200 Nm sterk en dat is weliswaar vlot, maar ook niet meer dan dat. Het trekgewicht bedraagt 0 kilogram, wat bij ons de wenkbrauwen doet fronsen. De Seat Ibiza, Skoda Fabia en Volkswagen Polo mogen met dezelfde krachtbron namelijk een aanhanger van maximaal 1.100 kilogram trekken! In ons geval is de driecilinder benzinemotor gekoppeld aan een zeventraps automaat. Een tamme combinatie, maar gelukkig bieden de schakelflippers achter het stuur uitkomst. Wanneer je zelf bepaalt wanneer er wordt geschakeld, lijkt er meer leven in de aandrijflijn te komen. Kies je voor een van de vier verschillende rijstanden, dan zijn de onderlinge verschillen echter te verwaarlozen. In het verleden hebben kijkers van ons YouTube-kanaal zich laatdunkend over de Audi uitgelaten, omdat de A1 Sportback zijn techniek deelt met goedkopere concerngenoten als de Ibiza, Fabia en Polo. Daarmee gaan ze echter voorbij aan het feit dat die auto’s stuk voor stuk uitstekend rijden; de Audi vormt daarop geen uitzondering. Op de snelweg had het bandenrumoer alleen iets minder gemogen. De standaard veiligheidsuitrusting van de A1 Sportback omvat actieve rijstrookassistentie en een noodstopsysteem. Cruise control is op de Audi optioneel. We hebben het dan niet over het soort dat automatisch afstand houdt tot jouw voorganger, maar de meest rudimentaire uitvoering van het hulpsysteem. Dat is niet meer van deze tijd, zeker op een rijk aangeklede uitvoering als onze testauto. Dezelfde aanmerking geldt voor de rest van de aanvullende veiligheidsuitrusting. Behalve (adaptieve) cruise control vallen er op de A1 Sportback namelijk geen extra hulpsystemen te verkrijgen. Een rivaal als de Ford Fiesta Vignale laat zien dat ‘t ook anders kan. Vanwege het bescheiden glasoppervlak en de forse raamstijlen ben je aangewezen op een optionele achteruitrijcamera, om goed rond de Audi te kunnen kijken. Alleen het verkeerslicht blijft een probleem: het dak van de A1 Sportback loopt dusdanig ver door, dat je altijd uit je stoel moet om te zien of het licht al groen is.

De A1 Sportback van binnen

Aan boord van de A1 Sportback begrijp je pas werkelijk wat de Duitsers met dit type auto voor ogen hadden. De kleine gezinswagen ademt de sfeer van de grotere - en nóg luxere - modellen van het merk, met van die kenmerkende luchtroosters over de volle breedte van het dashboard. De Audi is daarnaast leverbaar met een digitaal instrumentarium, alleen worden daarvan nog niet alle functies ondersteunt. Zo is onze testauto weliswaar uitgerust met navigatie, maar moet de dienst op een nader te bepalen moment in de werkplaats worden geactiveerd. Zonde, want zo’n fraaie 3D-kaart tussen je tellers maakt het futuristische dashboard pas echt áf. De portierbekleding doet dan weer afbreuk aan de hele interieurbeleving: die is gemaakt van knalhard kunststof. Je ziet het er niet aan af, maar voelt het des te meer wanneer jouw arm er mee in aanraking komt. De A1 Sportback deelt hetzelfde platform als zijn concerngenoten, maar in een Ibiza, Fabia of Polo zit je ruimer op de achterbank. Wie langer is dan 1.90 meter, maakt zowel met zijn benen als hoofd contact met de auto. Een forse middentunnel verhindert dat je meer dan twee passagiers kunt meenemen. De kofferbak van de chique B-segmenter is minimaal 335- en maximaal 1.090 liter groot. Of je bij het neerklappen van de rugleuning over een vlakke laadvloer beschikt, is afhankelijk van de aanwezigheid van een verstelbare bagagebodem. Die moet namelijk van de optielijst worden mee besteld.

De A1 Sportback en het milieu

Audi levert de A1 in Nederland uitsluitend met benzinemotoren. Vier stuks in totaal; het beschikbare vermogen loopt uiteen van 95- tot 200 pk. De Duitsers werken sinds enige tijd met een andere motoraanduiding. De 116 pk sterke driecilinder benzinemotor waarmee wij op pad gingen, draagt bijvoorbeeld de naam ‘30 TFSI’. Dat getal zegt niet zozeer iets over de motorinhoud, maar is vooral bedoeld als leidraad voor je medeweggebruikers. Hoe hoger de cijfers, hoe meer vermogen de A1 Sportback biedt. Het fabrieksverbruik van de testauto bedraagt 1 op 20,8. Die opgave blijkt niet uit de lucht gegrepen, want in de praktijk realiseerden wij een hele nette 1 op 18,1.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.