logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford C-Max II (DXA) 1e facelift

De hoge C van Ford

De Ford C-Max en Grand C-Max zijn als occasion minder geliefd dan verschillende naaste concurrenten. Is dat wel zo terecht? Als typisch Ford product blinken deze modellen uit in hun rijeigenschappen en in ruimte geven ze ook niks toe op andere merken.

Pluspunten
  • Ruim, praktisch, comfortabel
  • Hoge zit, rijdt erg prettig
  • Populaire 1.0 driecilinder (92 kW) is verbazend sterk en soepel
Minpunten
  • Diverse (elektronische) storingen bekend
  • Niet het door Ford verwachte succes

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De Wegenwacht en de auto-experts van de ANWB constateren geregeld problemen met de 1.5 liter Ecoboost motor die in diverse Ford-modellen wordt gebruikt. Deze motor heeft een vaker voorkomend verschijnsel van koelwaterverlies en/of verbruik. Oorzaak is een haarscheurtje in het motorblok met een forse, onvermijdelijke ingreep als gevolg: het monteren van een geheel nieuwe motor. Natuurlijk zijn er ook genoeg exemplaren die zonder noemenswaardige problemen hoge kilometrages weten te bereiken, tot ver voorbij de twee ton. Maar de hierboven genoemde motorische problemen zijn echt een serieuze kanttekening en komen (te) vaak voor.
  • Bij een Grand C-Max kan het gebeuren dat de rechterschuifdeur niet helemaal open gaat. Hierin zit een beveiliging, die voorkomt dat de deur de tankklep beschadigt, als die ook open staat. Soms blijft die beveiliging hangen.
  • Verder is het vooral elektronica die de (Grand) C-Max-rijder parten speelt. Sommige storingen hebben een opmerkelijke oorzaak. Een voorpassagier die iets te enthousiast beweegt, kan met zijn/haar schoen een zekeringkast raken, die onder het dashboard gemonteerd zit. Als hierdoor bijvoorbeeld een zekering wordt los geschopt, vallen er functies uit. Tja, wie moet je dat nou kwalijk nemen: Ford of die passagier?
  • Een breuk in de kabelboom bij de ECU kan veroorzaken dat de sleutel niet wordt herkend, plus andere elektronische storingen.
  • Een slecht massacontact van diezelfde ECU kan ook veroorzaken dat de bobine de geest geeft. De motor loopt dan niet meer.
  • Opmerkelijk is ook dat het gebruik van de reservesleutel de oorspronkelijke sleutel kan blokkeren. Dit gebeurt bijvoorbeeld als de originele sleutel in de auto is achter gebleven en de auto wordt met de reservesleutel geopend. De originele sleutel moet dan opnieuw worden ingeleerd.
  • Bij een diesel kan het voorkomen dat de startmotor niet draait en op het dashboard een melding verschijnt, die aangeeft dat de temperatuur van het roetfilter te hoog is opgelopen tijdens regeneratie. Het is raadzaam dit in de garage te laten onderzoeken, want waarom wordt dat roetfilter zo heet?
  • Specifiek voor de plug-in-versie geldt dat soms de oplaadstekker niet los wil. De Wegenwacht kent hiervoor een trucje en zal de boel meteen een beetje modificeren om te voorkomen dat het vaker voorkomt.

Waar praten we over?

Twee volle generaties was Ford aanwezig in de middenklasse voor MPV’s, met de C-Max en Grand C-Max. In de tweede helft van de jaren ’10 verschoof de aandacht van autokopers meer richting SUV’s en raakten dit soort modellen meer en meer uit de gratie. Hier beperken we ons tot de laatste versie van de tweede generatie, die in 2015 verscheen en in 2019 stilletjes uit het leveringsprogramma van Ford is verdwenen. Die beslissing van Ford is wel te begrijpen, maar het zegt helemaal niks over de vele goede kwaliteiten en eigenschappen die deze twee verwante modellen wel hebben.

Uitvoeringen en varianten

De C-Max is altijd een vijfpersoons MPV met normale achterportieren. De Grand C-Max heeft achter schuifdeuren en is naar keuze geleverd als vijf- of zevenpersoons.

In deze serie zijn vier benzinemotoren en drie diesels geleverd, plus een nogal op zichzelf staande plug-in hybride. De 1,0 liter driecilinder benzinemotor is er in twee specificaties. Alleen de basisversie van de C-Max is er met 74 kW/100 pk, de overige uitvoeringen hebben 92 kW/125 pk. De C-Max kent ook een 1,5 literviercilinder met 110 kW/150 pk en in één uitvoering levert die zelfs 134 kW/182 pk. De 1,5 liter TDCI-diesel is er ook in twee varianten, met 70 kW/95 pk en 88 kW/120 pk. Tot slot is er een 2,0 TDI met 110 kW/150 pk. De plug-in hybride beschikt over een 2,0 liter viercilinder benzinemotor (136 kW/195 pk) plus een 88 kW/120 pk sterke elektromotor. Alle motoriseringen met uitzondering van de hybride zijn geleverd als C-Max en Grand C-Max. Alleen de 1,5 liter benzine en de 2,0 TDCI zijn als optie ook beschikbaar met een automatische transmissie, een zestraps met dubbele koppeling. Deze transmissie is standaard op de krachtigste versie van de 1,5.

De basisversie van de serie wordt aangeduid als Ambiente, de normale uitvoeringen heten Trend, Titanium en Sport. De 1,5 met 134 kW is er uitsluitend als Titanium Edition. Van medio 2016 tot begin 2017 was er in slechts enkele versie ook een Titanium Lease Edition. Het totale aanbod aan uitvoeringen is al in de loop van 2018/9 geleidelijk aan ingekrompen. De Hybride-versie is alleen geleverd van begin 2015 tot eind 2017.

De Ford (Grand) C-Max als occasion

De C-Max en Grand C-Max zijn nieuw voornamelijk zakelijk ingezet, al zijn er ook wel wat particuliere kopers geweest. In het occasionaanbod is de C-Max ruimschoots vertegenwoordigd, de Grand C-Max is relatief schaars. Grofweg staan er zevenmaal zoveel C-Max-en als Grand C-Max-en. Opvallend is ook dat de diesels heel dus gezaaid zijn en maar even weinig voorkomen als de Plug-in Hybrid, terwijl die maar tijdelijk is geleverd. Beide maken zo’n vijf procent van het aanbod uit, waarmee ze dus ook weer niet pertinent onvindbaar zijn. In mindere mate geldt dit ook voor versies met automatische transmissie. Dat is zo’n 30% van het aanbod en dat is niet véél, gezien het feit dat een fijne automaat zo goed bij het karakter van de auto past. De zakelijk gereden C-Maxen, vooral de diesels, hebben vaak naar verhouding aardig wat kilometers achter de wielen. Typische gezinsauto’s zoals de C-Max hebben vaak een behoorlijk intensief leven. Het is daarom niet vreemd dat veel exemplaren na enige jaren wat gebruikssporen vertonen. Als occasionkopers moeten we dat maar accepteren, maar gebruiken is iets anders dan verwaarlozen, uiteraard. De zoektocht naar een mooie (Grand) C-Max kan hele gemakkelijk beginnen bij een plaatselijke Ford-dealer. Die hanteren het aloude A1-occasionlabel, met daaraan gekoppeld de nodige fijne voorwaarden, waaronder twaalf maanden garantie. Kijk voor alle verdere details èn de actuele voorraad bij de Ford-dealers in het land op www.ford-a1.nl. Wie eenmaal op zoek gaat naar een C-Max of Grand C-Max als occasion, kan daarvoor rustig de tijd nemen. De kopers staan niet in een spreekwoordelijke rij, dus kies de mooiste tegen een gepaste prijs.

De proefrit

Zoals je mag verwachten bij een MPV in deze klasse is de C-Max lekker ruim van binnen, maar ook niet echt overdadig. De achterbank (2e zitrij) suggereert wel ruimte voor drie personen, maar dat zijn dan geen drie volwassenen. Dat is net te krap. In de Grand C-Max is die bank voor-achter in delen verschuifbaar. Dat heeft er met name mee te maken dat de eventuele derde zitrij anders onbereikbaar is. Die derde zitrij is echt alleen bedoeld voor kinderen, maar die hebben daar wel ieder een bekerhouder en een opbergvakje. De bagageruimte (C-Max: 432 liter, Grand C-Max 475 liter) blijft nogal wat achter bij de concurrentie.

De voorinzittenden hebben het aanzienlijk beter. Prima stoelen, wel een wat hoge zitpositie, maar dat hoort bij het soort auto. Het instrumentarium is netjes verzorgd en afgewerkt, de bediening stelt niemand voor vraagtekens, al is het midden van het dashboard wel wat druk. Handig: boven de binnenspiegel zit wegklapbaar in de hemelbekleding en bol extra spiegeltje, waarmee ongemerkt de achterbankgeneratie in de gaten kan worden gehouden.

De C-Max rijdt met inachtneming van de klasse waarin hij valt als een echte Ford. Dat is een compliment. Achter het stuur voelt de auto vrij groot en zwaar aan, maar dat komt ook door de zitpositie. Als je daaraan eenmaal gewend bent, blijkt hij lekker comfortabel, maar zeker niet ‘week’. Hij stuurt en schakelt opvallend fijn, dat is typisch Ford. Een pure gezinsauto mag toch ook wel een dosis rijplezier bieden? De C-Max zorgt daarvoor. We reden met de versie met de 1,0 liter driecilinder benzinemotor (92 kW). Zo’n motor líjkt klein voor een auto van dit formaat, maar hij staat zijn mannetje. Soms is duidelijk hoorbaar dat het inderdaad een driecilinder is, maar feitelijk komen we er absoluut niks aan tekort. Hij is voldoende soepel en op kruissnelheid mooi stil. Echt een fijn ding in de omgang. Het verbruik hangt juist bij zo’n kleine motor heel sterk af van de wijze waarop de auto wordt gebruikt. Met veel stadsverkeer et cetera kom je dicht in de buurt van 1 op 10, maar met veel langere ritten is 1 op 12 á 13 ook prima haalbaar.

Conclusie

Deze categorie auto’s is vrij plotseling uit de mode geraakt. Dat is raar en onterecht, want als gezinsauto heeft bijvoorbeeld zo’n Ford C-Max veel te bieden. De vraag is niet wild, dus de prijzen zijn ook nog eens heel aanvaardbaar.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Ford Store Ardea Auto, Amsterdam Z.O

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.