Auto Review Skoda Superb III 1e facelift
Een heuse limousine
De Skoda Superb verdient als occasion meer waardering van veeleisende autokopers. Ja, het is een Skoda en er zijn mensen die deze naam ‘goedkoop’ vinden klinken. Kijk nou eens objectief… juist de Superb biedt enorm veel auto voor een heel scherpe prijs.
- Pluspunten
- Bijzonder comfortabel
- Heel ruim interieur & bagageruimte
- Goede betrouwbaarheid
- Veel slimme Skoda-details
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij de 1,5 liter viercilinder komt het voor dat de trekkracht van de motor ineens wegvalt en van onder de motorkap een raar geluid klinkt. Waarschijnlijk is de slang tussen de intercooler en de inlaat los. Voor de Wegenwacht is dat ter plekke direct op te lossen en de Seat kan zonder verdere kosten weer doorrijden.
Exemplaren met automatische transmissie kennen ook een kleine storing. Op het dashboard staat ‘wagen alleen in positie P verlaten’. Dit is niet ter plaatse oplosbaar. De auto rijdt wel, bij de garage moet de werking van de schakelpook worden hersteld.
Over de Skoda Superb
Begin deze eeuw verscheen de Superb in de huidige tijd. Dat wil zeggen: in de jaren dertig had Skoda ook een model dat zo heette. Die eerste Superb was min of meer ontworpen als dienstauto-met-chauffeur voor hoogwaardigheidsbekleders. Gelukkig mochten gewone burgers ‘m ook kopen. Inmiddels zijn we toe aan de derde generatie. De Superb is natuurlijk met zijn tijd meegegaan, maar verloochent die eerste opdracht nog steeds niet. Dit zijn heerlijk ruime, comfortabele auto’s voor veeleisende automobilisten.
Uitvoeringen en varianten
De Superb bestaat in twee carrosserievormen: als hatchback en als stationcar, aangeduid als Combi. De beschikbaarheid van motoren en uitvoeringen is in beide modellen identiek.
De basis-benzinemotor is een bekende in Volkswagen-kringen: de 1,5 liter viercilinder met cilinderuitschakeling en een vermogen van 110 kW/150 pk. Deze wàs er met een handgeschakelde zesbak, maar die is in de zomer van 2022 uit het programma geschrapt. De meest gangbare transmissie is een zeventraps automaat met twee koppelingen (DSG, in Volkswagen-jargon). Die is altijd standaard in de 1,4 TSI PHEV, een plug-in hybride met een systeemvermogen van 160 kW/218 pk. Tot begin 2021 was de Superb er ook met een dieselmotor, de 2,0 TDI met 110 kW/150 pk, eveneens in alle gevallen met de zeventraps automaat. De uitvoeringsvarianten van de Superb heten Business Edition, Business Edition Plus, met de benzinemotoren is er ook de Sportline Business en tot de zomer van 2020 was er ook een topversie, de L&K Executive, een naam die verwijst naar de grondleggers van het merk, Laurin & Klement.
De Skoda Superb als occasion
In de nieuw-verkoop is de Superb bij uitstek een zakenauto. Dat zit ‘m gewoon in het karakter van het model. In het occasionaanbod bestaan wel een aantal opmerkelijke verhoudingen. Zo is ongeveer 90% (!) een Combi. Dat de exemplaren met een handgeschakelde versnellingsbak met een lampje moeten worden gezocht is, wel heel verklaarbaar, de automaat past gewoon beter bij dit karakter. De diesels zijn al even zeldzaam. Het is wel opmerkelijk dat liefst 30 procent van het hele aanbod een plug-in hybride is.
De meest voor de hand liggende ‘vindplaats’ voor een mooie gebruikte Superb is uiteraard de officiële Skoda-dealer. De dealerorganisatie hanteert het occasionlabel ‘Das Welt Auto’, met garantie.
Juist omdat er zoveel Superbs zakelijk zijn ingezet, kan het ook voorkomen dat deze opduiken in de outlets van de grote leasemaatschappijen. Per geval moet worden bekeken of het eventuele verschil in prijs opweegt tegen het gebodene.
De proefrit
We noemden al het uitstekende ruimte-aanbod in de Superb. Voor de zitruimte is dit voor beide koetswerken hetzelfde. Daarbij valt met name op hoe riant de zitruimte achterin is, met daarbij ook een heel goed zitcomfort op de achterbank. Dat wil niet zeggen dat bestuurder en voorpassagier ook maar iets te klagen hebben, op dit vlak. De bestuurder heeft daarbij de beschikking over een keurig dashboard, met een volkomen logische indeling.
Hoe ruim de Superb is, wordt nogmaals onderstreept door de bagageruimte. De hatchback líjkt een sedan, tot de kolossale achterklep wordt geopend. De normale bagageruimte bedraagt al 625 liter (!), in de Combi is dat liefst 660 liter. Uiteraard kan dan de achterbank ook nog plat.
Typisch Skoda zijn ook de slimme details in de auto. De ijskrabber in de tankklep is intussen befaamd, maar bij de Superb zit ook een paraplu opgeborgen in het linkervoorportier. In de bagageruimte is de verlichting gemakkelijk uitneembaar en kan dan als zaklamp dienen.
Op de weg is de Superb een heel gemoedelijke, comfortabele auto. De 1,5 liter benzinemotor is voldoende krachtig, de zeventraps automaat doet zijn werk voorbeeldig. De adaptieve cruise control werkt heel prettig en levert nog een extra bijdrage aan het rijcomfort. Daarin spelen ook de erg fijne voorstoelen een belangrijke rol, evenals het lage geluidsniveau.
Conclusie
In alle eerlijkheid en nuchterheid behoort de Skoda Superb tot de meest ondergewaardeerde auto’s op de markt. Zijn ruimte en comfort maken ‘m vergelijkbaar met zeer vooraanstaande merken en types.
Daar zit nou net de clou… als je op een receptie zegt: “Ik rij tegenwoordig Skoda”, dan word je nog steeds vragend aangekeken. Niks zeggen, gewoon zelf genieten!
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Skoda Superb.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
