Auto Review Toyota Prius III 1e facelift
Ruimte voor zeven en toch hybride!
De Toyota Prius+ is als occasion zeer gewild, bij een kleine groep kopers. De vraag naar zevenzitters is al niet overmatig groot en binnen die kopersgroep is een –te- klein deel overtuigd van de kwaliteiten van een hybride. Die combinatie maakt de Prius+ wel uniek.
- Pluspunten
- Unieke combinatie van eigenschappen
- Zeer betrouwbaar
- Zeer bescheiden brandstofverbruik
- Groot bedieningsgemak
- Rijcomfort ruim voldoende
- Minpunten
- Bestemd voor heel specifieke doelgroep
Wat vindt de Wegenwacht?
De Prius+ is technisch identiek aan de Prius ‘3’, met uitzondering van de plaatsing van de hybride accu. Er is eigenlijk maar één euvel bij deze Toyota’s bekend, dat wel eens voorkomt. Dat betreft de ‘inverter’ van het hybridesysteem. Als die stuk is, dan is er geen aandrijving, er komt ook geen ‘ready’ op het dashboard. Hier moet gewoon een nieuwe inverter in en daarvoor moet de Toyota op transport naar de garage.
Als de tank leeg is, rijdt een Prius+ nog wel heel even door op elektriciteit. Misschien is dat net genoeg om de pomp te halen, maar daarna opnieuw starten is niet zo simpel. In de regel lukt het de Wegenwacht wel weer om de auto aan de gang te krijgen, maar dat is best een ingreep.
Als op het dashboard de waarschuwing ‘PCS’ verschijnt (presafe-systeem werkt niet), dan zit ‘m dat in de regel in een beschadigd embleem op de motorkap. Hierin zit een sensor voor dit systeem, er moet gewoon een nieuw exemplaar op worden gezet.
Over de Toyota Prius+
Eerder kenden we dit model van Toyota als Prius Wagon, maar die naam suggereerde feitelijk dat het ging om een stationwagen. De Prius+ is veel meer dan dat, dit is een volwaardige zevenzits MPV. In 2015 was er een facelift, direct herkenbaar aan het gewijzigde front en tegelijk is ook de naam gewijzigd. Onderhuids bleef de boel op wat details na hetzelfde en er was ook geen enkele aanleiding om hieraan veel te veranderen. De techniek komt in feite overeen met de Prius ‘3’. Met name de hybride aandrijflijn komen we ook in diverse andere modellen van zowel Toyota als Lexus tegen en heeft zich daarmee al zeer veelvuldig bewezen.
Uitvoeringen en varianten
Technisch kent de Prius+ slechts één uitvoering. Die is voorzien van de 1,8 liter viercilinder benzinemotor, in combinatie met een full hybrid elektromotor. Samen zijn die goed voor 100 kW/136 pk. Deze aandrijflijn is gecompleteerd door een traploze/continu variabele automatische transmissie. Deze aandrijflijn houdt in dat de Prius+ zowel elektrisch kan rijden als aangedreven door de benzinemotor, of beide tegelijk. De accu voor de elektrische aandrijving, die overigens tussen de voorstoelen is geplaatst, behoeft nooit extern te worden opgeladen, de auto regelt dat allemaal volledig zelf.
De Prius+ is er uitsluitend als zevenpersoons. Begin 2018 is het leveringsprogramma licht gewijzigd. Tot die datum bestond het normale leveringsprogramma uit de uitvoeringen Comfort, Aspiration Business Pro en Dynamic. Hierna waren er nog drie uitvoeringen: Active, Dynamic en Executive. Van medio 2017 tot begin 2018 was er ook een tijdelijke versie, de Skyview Edition.
De Toyota Prius+ als occasion
Als gezegd is de Prius+ vooral vanwege de zeven zitplaatsen voorbestemd voor een niet zo grote kopersgroep. Dit resulteert erin dat er een relatief bescheiden occasionaanbod in het land staat. Ze zijn er wel en juist omdat er technisch maar één versie bestaat, is dit aanbod toch groot genoeg om redelijk in de omgeving altijd wel een geschikt exemplaar te vinden. Het gros van deze occasions staat bij de officiële Toyota-dealers in het land. Kijk op de site www.occasions.toyota.nl voor het actuele aanbod bij alle dealers, waarin dan eenvoudig de dichtstbijzijnde is te vinden. Op dezelfde site staan ook alle aantrekkelijke condities die gelden bij de aankoop van een occasion via deze dealers.
Een deel van de Prius+-en is in eerste instantie zakelijk ingezet, vaak op basis van een leasecontract. Dit leidt ertoe dat er ook gebruikte exemplaren zijn te vinden in de outlets van de grote leasemaatschappijen, als de Toyota in kwestie aan het einde van het contract is aanbeland. Mits de prijs goed is, kan dit ook een overweging zijn. Normaal gesproken wordt een leaseauto volgens fabrieksvoorschrift onderhouden (check!) en mede door de uitstekende kwaliteit van deze en andere Toyota’s is dit een vrijwel volledig risicoloze koop. Juist in die kwaliteit en betrouwbaarheid schuilt ook een deel van de aankoopargumenten die pleiten voor dit type Toyota, mits men toch op zoek is naar een zevenpersoons gezinsauto.
De proefrit
De Prius+ is een echte MPV, wat vanzelf inhoudt dat hij van binnen lekker ruim is. Dat geldt vooral ook op de middelste zitrij, mede door het opvallend hoge dak met –dus- heel veel hoofdruimte. De twee, wegklapbare achterste zitplaatsen zijn echt alleen bruikbaar voor kinderen. Tot een lichaamslengte van pakweg 140 cm kunnen die hier uitstekend zitten. Als dat het geval is, rij dan wel rustig in bochten, op rotondes en dergelijke, anders is dit een sterk recept voor wagenziekte.
Op de weg voelt de Prius+ aan als een vrij grote en zware auto. Met een rijklaar gewicht van zo’n 1.500 kg klopt dat ook wel. Daar staat tegenover dat de Prius+ uitgesproken gemakkelijk rijdt. Ondanks de gecompliceerde hybridetechniek is het bedieningsgemak juist één van de sterke eigenschappen van deze Toyota. Het veercomfort is ook heel aangenaam. Wat wel even om gewenning vraagt, is de vormgeving en indeling van het instrumentarium, met digitale aanduidingen in de centraal op het dashboard geplaatste ‘tunnel’. De duurdere uitvoeringen beschikken ook over een zogenaamd ‘head-up display’, maar dat voegt weinig toe.
Rijden met een full hybrid kan iedereen, maar wie de techniek optimaal wil benutten kan er in het begin beter mee leren omgaan. Laat de auto het werk doen, veel gas geven bijvoorbeeld heeft bij normaal gebruik weinig zin. Geleidelijk meer gas geven en zo de auto op snelheid brengen werkt beter. Bij constante snelheden is de cruise control aanbevolen, in de meeste exemplaren is deze adaptief uitgevoerd en houdt zo ook de afstand tot de voorligger in seconden constant. In stadsverkeer blijkt dat de Prius+ bij rustig gas geven hele stukken met een snelheid van 50 km/u elektrisch kan afleggen. Dit is natuurlijk heel goed voor het brandstofverbruik, maar hieruit blijkt al dat het werkelijke gemiddelde verbruik heel sterk afhangt van de wijze waarop de auto wordt gebruikt. Een praktijkgemiddeld van 1 op 17,5 is heel realistisch, er zijn Prius+-rijders die nog duidelijk gunstiger cijfers scoren.
Conclusie
Er zijn niet zoveel autokopers die behoefte hebben aan zeven zitplaatsen in een gezinsauto. Zij die dat wèl hebben, kunnen bijna niet om deze Toyota heen. Hij is ruim, voldoende comfortabel, veel zuiniger dan ongeacht welke concurrent en uitermate betrouwbaar. Tja, kwaliteit heeft natuurlijk wel zijn prijs, maar dat is logisch, toch?
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
