logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen T-Cross I

Compacte SUV á la Volkswagen

De Volkswagen T-Cross moet als occasion nog ‘groeien’ in de publieke opinie. Dit model valt in de snelgroeiende klasse met compacte SUV’s, waarin Volkswagen gewoon niet màg ontbreken, maar de concurrentie is groot en sterk.

Pluspunten
  • Relatief heel ruim en flexibel
  • Goede rijeigenschappen
  • Best betrouwbaar
  • Geslaagde vormgeving
Minpunten
  • Enkele technische euvels bekend
  • Relatief duur, als occasion

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Een bekend euvel bij de 1,0 liter driecilinder benzinemotor is een defecte, elektronisch bediende gasklep. De motor reageert dan helemaal niet meer op het gaspedaal en draait alleen nog stationair. Er moet gewoon een nieuwe gasklep in, maar daarvoor moet de auto wel naar de garage. De Wegenwacht kent hiervoor een noodgreep, waardoor de motor weer tot zo’n 3.000 toeren kan draaien en dus in elk geval rijdbaar is.
  • Een tikkend of klapperend geluid onder de motorkap kan worden veroorzaakt door loslopende boutjes op de nokkenasversteller. Het geluid wordt veroorzaakt doordat deze boutjes tegen de kap die erover heen zit aanlopen. De Wegenwacht kan deze boutjes weer vastzetten.
  • Opmerkelijk is ook dat bougies vroegtijdig defecte gaan. De motor gaat dan onregelmatig lopen, met name onder belasting. De Wegenwacht kan dit verhelpen door een nieuwe bougie te monteren. Dringend advies is wel de auto deskundig te laten onderhouden, waarbij de bougies tijdig worden vervangen.

Over de Volkswagen T-Cross

  • Een bekend euvel bij de 1,0 liter driecilinder benzinemotor is een defecte, elektronisch bediende gasklep. De motor reageert dan helemaal niet meer op het gaspedaal en draait alleen nog stationair. Er moet gewoon een nieuwe gasklep in, maar daarvoor moet de auto wel naar de garage. De Wegenwacht kent hiervoor een noodgreep, waardoor de motor weer tot zo’n 3.000 toeren kan draaien en dus in elk geval rijdbaar is.
  • Een tikkend of klapperend geluid onder de motorkap kan worden veroorzaakt door loslopende boutjes op de nokkenasversteller. Het geluid wordt veroorzaakt doordat deze boutjes tegen de kap die erover heen zit aanlopen. De Wegenwacht kan deze boutjes weer vastzetten.
  • Opmerkelijk is ook dat bougies vroegtijdig defecte gaan. De motor gaat dan onregelmatig lopen, met name onder belasting. De Wegenwacht kan dit verhelpen door een nieuwe bougie te monteren. Dringend advies is wel de auto deskundig te laten onderhouden, waarbij de bougies tijdig worden vervangen.

Uitvoeringen en varianten

  • De T-Cross komt voor met een keuze uit vier benzinemotoren en één diesel.
  • De 1,0 liter driecilinder benzinemotor kennen we intussen uit tal van modellen. In de T-Cross is deze in alle gevallen voorzien van een turbo (‘TSI’). De basisversie levert 70 kW/95 pk.
  • Aanvankelijk was er daarnaast een 85 kW/115 pk sterke versie, die is in het najaar van 2020 vervangen door een net iets minder krachtige, met 81 kW/110 pk.
  • Begin 2020 verscheen ook een 1,5 liter viercilinder TSI met 110 kW/150 pk in de T-Cross, maar die is een jaar later alweer uit het programma verdwenen.
  • De 1,6 TDI (diesel) met 70 kW/95 pk was een nog korter leven beschoren, want die verscheen in de lente van 2019, maar moest begin 2020 weer het veld ruimen.
  • De basisversie met 70 kW is uitsluitend geleverd met een handgeschakelde vijfbak. De andere versies hebben standaard een handgeschakelde zesbak, met uitzondering van de 1,5 TSI, die uitsluitend is geleverd met de zeventraps automatische transmissie met twee koppelingen, aangeduid als DSG. Dezelfde automaat is ook als optie geleverd op de twee andere 1,0 driecilinders en de diesel.
  • De absolute basisversie van de T-Cross, uitsluitend met 70 kW, heeft geen nadere aanduiding.
  • Daarna volgen de uitvoeringen Life, Life Business, Go, Style, Style Business R en R-Line, maar die laatste is er vanaf begin 2021 uitsluitend als 1,0 met 81 kW.

De Volkswagen T-Cross als occasion

De T-Cross is bij uitstek een gezinsauto, die ook nieuw wordt gekocht door particuliere automobilisten. Er is een behoorlijk aanbod occasions in het land beschikbaar. Door het wat merkwaardige programma, bestaat het overgrote deel van het aanbod uit de 1,0 liter driecilinder met 70 of 81 kW vermogen. De diesel is onvindbaar. Opvallend is dat ongeveer de helft van het hele aanbod is voorzien van de DSG-automaat en dat ìs ook wel een aanbeveling, zeker ook voor een gezinsauto. De nogal stevige nieuwprijs van de T-Cross leidt er als vanzelf toe dat een jonge gebruikt exemplaar ook relatief duur uitvalt. Uitgaande van een vast budget kom je als vanzelf terecht bij een T-Cross met wat meer ‘levenservaring’ dan exemplaren van concurrerende merken.

Het totale aanbod is overigens ook groot genoeg om ervoor te zorgen dat er vrijwel altijd een mooie T-Cross in de buurt staat. Bij een zoektocht op internet is het slim om postcode en een straal waarbinnen wordt gezocht aan te geven. Wat heeft het voor zin zo’n auto aan de andere kant van het land te kopen als er een even mooie om de hoek staat? De meest logische startplek voor zo’n zoektocht is uiteraard de lokale Volkswagen-dealer. Die levert vrij jonge, gebruikte auto’s onder het occasionlabel ‘Das Welt Auto’. Dit staat voor een aantal aantrekkelijke voorwaarden en condities.

De proefrit

De T-Cross valt onder meer op door zijn uiterlijke vormgeving, die net wat speelser is en voorzien van leuke details dan we van andere Volkswagens gewend zijn. Het is knap hoe Volkswagen binnen de bescheiden maatvoering van de T-Cross toch zóveel interieurruimte heeft weten te maken. Een handigheidje (niet uniek, maar toch) is de achterbank, die over een lengte van veertien centimeter is te verschuiven. Met kinderen achterin, eventueel op een of twee ISOFIX-zitjes, dan is zo 455 liter bagageruimte beschikbaar. De populaire concurrenten komen daar niet aan. De bagageruimte is voorzien van een op twee niveaus te plaatsen vloer en die blijft ook in opgeklapte toestand overeind staan: niet uniek, wel heel handig. De voorstoelen zitten uitstekend. Met de achterbank in de achterste stand passen vier volwassenen ook net in het interieur. Het dashboard is typisch Volkswagen: geen toonbeeld van sierlijke vormgeving, maar het is goed afleesbaar en netjes afgewerkt. Het dashboardkastje is bescheiden, maar onder de rechtervoorstoel zit nog een aardige opbergla. De 70 kW-versie is wat krap bemeten voor de T-Cross, zeker wanneer al die ruimte regelmatig wordt benut. De sterkere versie(s) van de 1,0 zijn ruimschoots sterk genoeg en als gezegd is dat een heel fijne combinatie met de DSG-automaat. Op de snelweg is het uitermate prettig en zeer te prijzen dat elke T-Cross met uitzondering van de absolute basisversie is voorzien van adaptieve cruise control. dat is echt een bijdrage aan het rijcomfort op langere ritten. Met de sterkere 1,0 en die automaat bereikten we gemiddeld met gemak een verbruik van 1 op 16, dat is zeker niet slecht, voor deze klasse. De besturing is voldoende precies, de afstemming van het onderstel is redelijk stevig, maar beslist niet ‘te hard’. Voor een gezinsauto is het zo precies goed.

Conclusie

Met de T-Cross heeft Volkswagen een heel competente mededinger in de klasse van de kleinste SUV’s uitgebracht. Hij is stevig aan de prijs, maar wie z’n kwaliteiten op waarde schat, zal dat geen bezwaar vinden. En verder… gewoon kopen en làng mee doorrijden.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen T-Cross.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.