Auto Review Mazda CX-5 II
Buutvrij
Mazda CX-5 SkyActiv-D 2WD Luxury
- Pluspunten
- Dynamische rijeigenschappen
- Hoogwaardige interieurafwerking
- Spaarzame krachtbron
- Minpunten
- Ergonomie
- Bescheiden garantietermijn
Met de komst van een nieuwe dieselmotor moet de Mazda CX-5 er weer eventjes tegen kunnen. Het is tekenend dat de Japanners juist dit type krachtbron introduceren, nu diesel in Europa steeds vaker in de ban wordt gedaan. Maar hun populaire semi-terreinwagen komt nu eenmaal overal mee weg.
Conclusie
Door de crossover geregeld een opfrisbeurt te geven, houdt Mazda diens CX-5 bij de tijd. De eigenzinnige fabrikant durft zelfs de introductie van een nieuwe dieselvariant aan, waar de meeste andere automerken die brandstof langzaamaan in de ban doen. Op basis van deze CX-5 begrijp je niet waarom: het is een fijne reisgezel met een voor zo’n grote auto gunstig verbruik. En dat zegt wat, gezien de sportieve rijeigenschappen!
Type auto en prijs
Mazda doet alles doorgaans net even anders dan de gemiddelde concurrent. In het geval van de CX-5 legt dat de Japanners geen windeieren. De semi-terreinwagen was vanaf zijn debuut een doorslaand succes. De CX-5 combineerde eind 2012 een sportief rijgedrag met afwijkende buitenmaten, waardoor hij net iets groter uitpakte dan de alternatieven die destijds op de markt waren, zoals de Nissan Qashqai en Kia Sportage. Inmiddels zijn we een modelgeneratie verder, maar de huidige CX-5 vertoont nog altijd uiterlijke overeenkomsten met het oorspronkelijke model. Nu gaan auto’s bij Mazda ook lang mee: een levenscyclus van 5 jaar of meer is bij dit merk geen uitzondering. Tussentijds voeren de ingenieurs wel kleine wijzigingen door, zoals recentelijk ook weer bij de crossover is gedaan. Zo werd de standaarduitrusting onder de loep genomen en een krachtiger dieselmotor geïntroduceerd. Prijzen beginnen bij € 36.990 voor een benzine-uitvoering met voorwielaandrijving. De prijslijst loopt door tot een kleine 64 mille voor een vierwielaangedreven CX-5 met zelfontbrander en automaat. Stevige bedragen, maar voor de huidige – en onverminderd kleinere - Nissan Qashqai moet je tegenwoordig ook al 33.540 euro meebrengen. Hoewel Mazda is begonnen met het elektrificeren van diens modellengamma, bestaat er van de CX-5 nog geen uitvoering met elektrische rijondersteuning. Daarvoor kun je bij de concurrentie wel terecht. Daarnaast is Mazda’s garantietermijn met drie jaar aan de korte kant, wanneer je dat bijvoorbeeld vergelijkt met de zeven jaar waarin je bij Kia voor eventuele gebreken kunt aankloppen.
Hoe rijdt de CX-5
Een grote, hoge personenwagen die rijdt als een sportieve middenklasser: dat was en blijft het sterke punt van de CX-5. Ook met de nieuwe dieselmotor onder de kap, die goed is voor 184 pk en 445 Nm koppel. Heb je een aanhanger, dan is dit de motorisering die je wilt want met een trekgewicht van 2.100 kilogram is dit de krachtigste uitvoering die de Japanners te bieden hebben. Overigens is het verschil met de sterkste benzineversie ook weer niet zó groot: 100 kilogram om precies te zijn. Een alternatieve brandstof zorgt bij Mazda niet voor een andere aanpak: ook deze krachtbron is met 2.2-liter inhoud fors, zonder dat er een turbo aan te pas komt. De Japanners geloven in grote, soepele motoren: die leveren veel vermogen, zonder dat je daarvoor aan de pomp een hoge prijs betaalt. De SkyActiv-D is wel iets rumoeriger dan een exemplaar op benzine, al hoor je daar op snelheid weinig meer van. Wind- en bandengeruis blijven ook netjes op de achtergrond. De CX-5 heeft een zestraps automaat. Het is geen transmissie die ongemerkt zijn werk doet - zeker niet op de momenten dat je prestaties van de Mazda verlangt - maar met een behoudende rijstijl zal je jouw passagiers niet horen klagen. Ondertussen is het voor de man of vrouw achter het stuur genieten geblazen van de directe en trefzekere besturing. De CX-5 mag dan de wendbaarheid van een hatchback hebben, de zitpositie is wel in overeenstemming met zijn formaat. Je zit dus hoog. Met een lengte boven de 1.90 meter komt het plafond zelfs akelig dichtbij, al zal het ongetwijfeld schelen wanneer je het zonnedak uit onze testuitvoering achterwege laat. De robuuste lijnvoering met een bescheiden glasoppervlak eist zijn tol wanneer je vanuit de Mazda om je heen probeert te kijken: het zicht rondom laat te wensen over. Een achteruitrijcamera is daarom geen overbodige luxe, maar daarvoor zal je jouw toevlucht moeten zoeken bij de optielijst. Daarop vinden we ook de rijhulpsystemen die niet tot de standaarduitrusting behoren, zoals adaptieve cruise control, vermoeidheids- en verkeersbordherkenning. Iedere CX-5 heeft standaard een noodremsysteem bij stadssnelheden aan boord, evenals rijstrookassistentie, dode hoek bescherming en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de crossover.
De CX-5 van binnen
De huidige modelgeneratie van de CX-5 draait alweer een paar jaar mee en dat kun je merken aan het instrumentarium. Zo is het hooggeplaatste infotainmentscherm bescheiden van afmeting en is het dashboard slechts voor een deel digitaal. Hoewel de afwerking van hoog niveau is, ergeren we ons aan het infotainmentsysteem dat uitsluitend te bedienen valt via een knop tussen de voorstoelen. Op zich werkt dat prima, maar het scherm doet zo sterk aan dat van een tablet denken dat we geregeld vergeefs op het scherm aan het drukken waren. De bagageruimte varieert tussen de 477- en 1.377 liter inhoud, afhankelijk van het feit of je de in drie delen neerklapbare achterbank overeind laat staan. De Mazda heeft geen vlakke laadvloer. Voetbediening is niet leverbaar op de elektrisch bedienbare achterklep die op onze testuitvoering zat, waardoor je met volle handen aangewezen bent op de hulp van je partner, de buurman of willekeurig winkelend publiek. Het kofferdeksel gaat bovendien niet ver genoeg omhoog; eigenaren die langer zijn dan 1.90 meter moeten bij het beladen oppassen dat ze hun hoofd niet stoten. De achterportieren openen haaks op de koets, wat de instap naar achteren vergemakkelijkt. Je zult alleen wel over de wielkuip naar binnen moeten klauteren. De been- en hoofdruimte op de achterbank is prima in orde. De passagiers daar beschikken over hun eigen ventilatieroosters en stroompunten, al zitten die laatste verdekt opgesteld (namelijk ín de armsteun). De middentunnel is niet hoog, maar wel breed: daardoor is er idealiter plek voor twee volwassenen en een kind. De rugleuning van de achterbank is verstelbaar voor een ontspannen of meer actieve zit.
De CX-5 en het milieu
Mazda levert de CX-5 met een diesel- en twee benzinemotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 165- tot 194 pk. Welke motorvariant je ook kiest: er zijn van iedere krachtbron een voorwiel- en vierwielaangedreven uitvoering verkrijgbaar. De 4WD-versies zijn altijd gekoppeld aan een automaat. Mazda geeft voor onze testauto - voorwielaangedreven, maar met automaat - een gemiddeld verbruik op van 1 op 16,4. Wij realiseerden een praktijkscore van 1 op 14,8.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
