logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Dacia Lodgy I

Betaalbare ruimte

De Dacia Lodgy is als occasion zeer geliefd, maar bij een vrij klein publiek. Dacia is bij uitstek een merk voor mensen die niet houden van opsmuk op een auto. Gewoon een auto die voldoet aan alle praktische eisen. Wie dan veel ruimte zoekt, komt uit bij de Lodgy.

Pluspunten
  • Bijzonder ruim interieur
  • Goede tegenwaarde voor het geld
  • Best betrouwbaar
Minpunten
  • Kleine doelgroep, nauwelijks gevraagd
  • Beetje onwennig model

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de Lodgy kent de Wegenwacht feitelijk maar één probleem dat wel eens voorkomt. Het dashboard is dan ‘dood’ en bij een startpoging blijkt de motor niet aan te slaan. Dit is puur een software-probleem. Helaas is het niet ter plekke op te lossen. De Dacia moet (op transport) naar de garage, waar een nieuwe versie van de computersoftware moet worden ingelezen. Verder is de Lodgy uitermate betrouwbaar.

Over de Dacia Lodgy

De Lodgy geldt als de MPV van Dacia. Het gaat primair om veel interieurruimte. Nou, dat lukt nog steeds, hij is er als vijf-, maar ook als zevenpersoons. De Lodgy heeft als typische Dacia techniek onderhuids die zich al heeft bewezen, bij Renault, namelijk en verder is het vooral no-nonsense wat de klok slaat. Het is veelzeggend genoeg dat de Lodgy sinds 2012 uiterlijk niet noemenswaardig is gewijzigd. Zijn grootste concurrent is feitelijk de Dacia Dokker, die net even wat meer tegen een aangeklede bestelauto aanschurkt, onder meer vanwege zijn schuifdeuren. De Lodgy heeft vier normale portieren.

Uitvoeringen en varianten

Al die jaren, sinds 2012, is de Lodgy niet wezenlijk veranderd. Er zijn alleen wat motorische opwaarderingen geweest en er is een keur aan uitvoeringen. Elke variant is beschikbaar als vijf- of zevenzitter, een keuze die door de eerste koper van elk exemplaar is bepaald. De Lodgy komt voor met twee verschillende benzinemotoren, twee diesels en een motor op autogas. De eerste benzinemotor, aangeduid als TCe 115, is een 1,2 liter viercilinder, met 85 kW/115 pk. Begin 2019 is deze vervangen door de modernere TCe 130, dat is een 1,3 liter viercilinder, met inderdaad 96 kW/130 pk. Vanaf de introductie was er keuze uit twee dieselvarianten. De dCi 90 en dCi 110 hebben beide 1,5 liter cilinderinhoud en leveren respectievelijk 66 kW/90 pk en 79 kW/107 pk. De dCi 90 is in de herfst van 2015 uit het programma geschrapt, begin 2019 is ook de dCi 110 uit het Nederlandse programma verdwenen. In 2018/19 is zo’n driekwart jaar ook de SCe 115 ‘bi-fuel’ in ons land aangeboden, dat is een 1,6 liter motor, die zowel op autogas als benzine werkt.

Er bestaat een tamelijke wirwar aan uitvoeringen in de Lodgy. De normale uitvoeringen heten op volgorde van compleetheid Ambiance, Lauréate, Prestige en Stepway, maar dat wil niet zeggen dat die altijd en in elke technische variant beschikbaar zijn geweest. Daarnaast kennen we tijdelijke uitvoeringen, zoals de 10th Anniversary, 15th Anniversary, Blackline, Robust, Essential, Comfort en Tech Road.

De Dacia Lodgy als occasion

Er staat steeds een relatief bescheiden aanbod gebruikte Lodgy’s in het land. In de praktijk blijkt dat kopers een Lodgy, zo lang die blijft voldoen aan alle praktische eisen, bovengemiddeld lang in bezit houden. Er zit dus niet zoveel ‘doorstroming’ in het bestand aan Lodgy’s. Aangezien er wel degelijk vraag is naar mooie gebruikte exemplaren, is het logisch dat dit aanbod wordt aangevuld met de nodige import uit ons omringende landen. Dat is op zich geen bezwaar, mits de auto aantoonbaar volgens fabrieksvoorschriften is onderhouden en –dus- de kilometerstand aantoonbaar correct is. Juist ook bij de officiële Dacia dealers komen deze importauto’s voor: zij kennen de klanten en staan voor de kwaliteit van de aangeboden exemplaren. Ruim de helft van het totale aanbod blijkt de zeven zitplaatsen te hebben. Minder dan 10% is voorzien van een dieselmotor, de versie op autogas is als vanzelfsprekend zeer schaars.

De proefrit

In een uitgebreide proefrit blijkt de Lodgy te doen wat er van wordt verwacht en dat doet hij zelfs best goed. Het sterkste punt is uiteraard de enorme interieurruimte. Voorin is de zitpositie net even hoger dan in normale middenklassers, maar de hoofdruimte is nog dusdanig dat Sinterklaas zijn mijter kan ophouden. De tweede zitrij is ook best riant, royaal groot genoeg voor twee volwassenen. Het is bijzonder dat alle drie de stoelen, naast elkaar, zijn voorzien van bevestigingen voor ISOFIX-kinderzitjes, dus òp naar het kinderdagverblijf. Op de twee achterste zitplaatsen, op de derde rij kunnen wat grotere kinderen ook nog best zitten, maar een volwassene kun je dat niet aandoen. Die twee achterste zitplaatsen zijn redelijk gemakkelijk uitneembaar. Er is dan een bagageruimte beschikbaar (zoals dus ook in de vijfzitter) van 825 liter. Met de middelste zitrij ook aan kant wordt dat zelfs ruim 2.600 liter, ofwel gewoon 2,5 kubieke meter. Dat zijn bestelwagenmaten!

De hele afwerking van het interieur is doelmatig, dus niet echt sfeervol of zo, maar dat past bij het merk Dacia. Het moet niet te leuk worden.

Op de weg is de Lodgy redelijk comfortabel. Het veercomfort is er duidelijk op berekend dat er een flinke lading mee moet kunnen, dus ‘solo’, met alleen de bestuurder is hij wat aan de harde kant. De voorstoelen voelen ook vrij hard en vlak aan. De redelijk moderne 1,3 liter motor is net sterk genoeg, om normaal met het verkeer mee te rijden. Wie voor het eerst wegrijdt met de Lodgy, zal moeten wennen aan de besturing. Die is wat doods, maar het voelt ook alsof de stuuruitslag van de voorwielen en van het stuur niet lineair verlopen. Eenmaal op kruissnelheid is de Lodgy best stil, mede door de zesde versnelling. Hij schakelt netjes.

Conclusie

Een no-nonsense ruimte-auto voor een groter gezin, of voor wie vaak een deel van een elftal naar jeugdvoetbal of iets dergelijke vervoert, of wie wekelijks een flinke kraam op lokale rommelmarkten vult… vul maar in. Echt veel ruimte, zonder verdere pretenties. Als dat de wensen zijn, dan is de Lodgy een prima auto en zo lang die ’t doet, waarom zou je een andere kopen?

Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Mossel VKV Renault / Dacia Rotterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.