Auto Review Audi Q3 II (F3)
Nieuwe Q3 is ruimer en stoerder
Compacte, premium SUV’s zijn tegenwoordig behoorlijk gewild. BMW heeft de X1 en X2, Mercedes de GLA en Jaguar de E-Pace. Geen kinderachtige auto’s en voor Audi dus reden genoeg om hun Q3 grondig te vernieuwen. Dit is ‘m. Hij ziet er nu stoerder uit en is zowel vanbuiten als vanbinnen wat groter geworden. Audi claimt dan ook meer binnenruimte.
- Pluspunten
- Ruimte
- Rijgedrag
- Aandrijflijn
- Minpunten
- Karige standaarduitrusting
- Dure opties
Type auto en prijs
De Audi Q3 is een zogeheten premium SUV. Oftewel een chique auto met veel gebruiksmogelijkheden dankzij zijn terreinauto-achtige voorkomen. Prijzen van deze nieuwe Q3 beginnen bij € 44.220. Je hebt dan altijd een licht- en regensensor, een noodstopassistent, dode hoek waarschuwing en een rijstrookassistent. Onze testauto is een 35 TFSI S-line en is er vanaf € 46.470. Hij heeft standaard een 7-traps DSG-automaat en de instapbenzinemotor, een 1,5 liter viercilinder turbomotor goed voor 150 pk. Dankzij ook nog eens een S-Line interieur en de nodige pakketten, komt de prijs van de testauto echter op een wel heel forse 69.465! Dan hebben we het over extra’s zoals een sportonderstel, een uitgebreid parkeerhulpsysteem, 20 inch wielen, het fraaie virtual cockpit, een navigatiesysteem dat 3 mille kost en ga zo maar door.
Wat opvalt is dat een standaard Q3 eigenlijk erg basic is. Wil je er een beetje een mooie auto van maken – en dat wil je – dan zal je extra moeten betalen. Zo kosten die enorme wielen dik 4 mille en een volautomatische airco ruim 800 euro. Dat je zelfs voor een elektrische kinderbeveiliging 22 euro extra betaalt en voor een 12 volt aansluiting met 2x USB 71 euro, riekt toch wel naar een kruideniersmentaliteit. En dat je op deze testauto nog steeds zaken zoals keyless entry, stoelverwarming, adaptieve cruise control en een elektrisch bedienbare achterklep.
Hoe rijdt de Audi Q3
De Audi waarmee wij nu rijden heeft 20-inch wielen, heel brede banden en dan ook nog het sportonderstel. Dat heeft voor- en nadelen. Voordeel: hij is niet uit zijn spoor te krijgen – hij heeft een heel goed weggedrag zodra je sportiever gaat rijden. Maar die hoge mate van precisie en sportiviteit heeft als keerzij dat het onderstel wat stoterig aanvoelt. De besturing is helaas nogal gevoelloos rond de middenstand en is nogal licht. De 150 pk sterke motor voldoet voor gebruik in Nederland prima. De DSG-bak ten slotte schakelt schokloos. Alleen bij wegrijden voelt ie wat haperig; hij pakt niet geheel vloeiend op.
De Audi Q3 van binnen
Audi dus ruimte gewonnen te hebben met deze nieuwe Q3, ten opzichte van het vorige model. Ga je achterin zitten dan blijkt inderdaad dat de Q3 nu aangenaam veel ruimte biedt aan benen en hoofd. SUV’s zijn auto’s die in hun DNA – als het goed is – een grote mate van gebruiksgemak hebben. Dat blijkt bij de Q3 bijvoorbeeld uit de achterbank, die verschuifbaar is over een afstand van 15 centimeter. Hij heeft met de bank op zijn plaats 530 liter aan bagageruimte en met alles weggeklapt 1.525 liter. Overigens kun je de leuning van de achterbank in de verhouding 40/20/40 wegklappen. Dat moet je dan wel handmatig doen – wat een beetje goedkoop overkomt bij een auto van bijna zeventig mille. De achterbak ligt diep waardoor je al snel een vieze broek hebt bij inladen. De Audi testauto heeft trouwens een parkeerhulp en een parkeercamera, wat heel handig is want het zicht rondom is vooral schuin naar achteren beperkt. Wat wel weer raar is bij zoveel hi-tech, is dat je de Audi Q3 start met een sleutel en geen startknop hebt.
Audi Q3 en veiligheid
Op de Audi Q3 zit altijd een noodstopassistent, dode hoek waarschuwing en een rijstrookassistent. Wil je meer veiligheid dan kan dat maar zal je wel de optielijst in moeten duiken. De testauto heeft bijvoorbeeld ook kruisend verkeer detectie achter de auto. Voor € 2.028 heb je het zogeheten Assistentie-pakket met verkeersborden herkenning, front assist en adaptieve cruise control. Het addertje is alleen dat je dan tevens in elk geval het Pro Line uitrustingsniveau of hoger moet. Matrix-verlichting kost ruim 1.800 euro. Het omvat koplampen met een groot aantal LED’s; als er een tegenligger aankomt dimt de auto automatisch een aantal van die LED’s waardoor de tegenligger niet verblindt wordt en je toch met groot licht rijdt.
Conclusie
De nieuwe Audi Q3 heeft een flinke stap voorwaarts gemaakt. Hij is vooral achterin een stuk ruimer geworden. De standaard verschuifbare achterbank is handig. De rijeigenschappen zijn dik in orde en zullen vooral bestaande Audi-rijders aanspreken. Zijn achilleshiel is de prijs. De standaarduitrusting is karig voor het type auto dus je zult al snel extra zaken moeten bij bestellen en dat drijft de prijs flink op.
Concurrenten
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
