Auto Review Opel Cascada I
Frisse rijwind voor vier!
Opel - Cascada
- Pluspunten
- Exclusief model voor Opel
- Rijdt vooral heel comfortabel
- Bijzonder geslaagd model
- Minpunten
- Wel wat bekende euvels
Wat vindt de Wegenwacht?
Technisch is de Cascada een afgeleide van de Astra-serie, die van 2009 tot 2015 is geleverd. Daarbij zijn diverse euvels bekend, die in de meeste gevallen vrij onschuldig zijn. Zo kan het gebeuren dat de auto niet wil starten, wat blijkt te worden veroorzaakt door een slecht contact tussen de accu en de zekeringen. Dat lost de Wegenwacht zó op. Als een benzinemotor onder het rijden afslaat, is waarschijnlijk het relais van de brandstofpomp kapot. Als er aan een nieuw relais is te komen, dan wordt dit ter plekke opgelost, anders maakt de Wegenwacht een noodoplossing en moet er alsnog wel een nieuw relais in. Een andere mogelijkheid voor een benzinemotor die er zomaar mee ophoudt, is een kapotte krukas- of nokkenassensor. Met een noodgreep van de Wegenwacht rijdt de auto weer, maar de betreffende sensor moet wel worden vervangen. Een motor die volgens de meter heet loopt, kan ook worden veroorzaakt door een kapotte temperatuursensor. Als er verder niets aan de hand is, kan worden doorgereden. Een kapot membraam in de carterventilatie van een 1,4 liter motor kan veroorzaken dat de uitlaat enorm gaat roken. Direct stoppen, want de motor verbrandt z’n motorolie. Helaas is dit niet ter plaatse te repareren, de auto moet op transport naar een garage. Bij een Cascada met automatische transmissie kan het voorkomen dat de contactsleutel niet uit het slot wil. De Wegenwacht kent hiervoor een trucje. Een dieselmotor waarvan het vermogen ineens wegvalt, wordt veroorzaakt door een lekke slang op de intercooler. Dat is ter plekke provisorisch te maken, later moet wel die slang worden vervangen. Een gebroken aansluiting bij de kachel kan leiden tot verlies van koelvloeistof en dus uiteindelijk oververhitting. Als dit tijdig wordt opgemerkt, doet de Wegenwacht een noodreparatie en vult de koelvloeistof bij. Bij de 2,0 CDTi-dieselmotor kan een haarscheurtje in het (plastic) inlaatspruitstuk ook tot verlies van koelvloeistof leiden. Met extra vloeistof bijvullen redt de auto het hopelijk tot de garage, waar het spruitstuk moet worden vervangen. Na starthulp bij een lege accu werkt het navigatiesysteem enige tijd niet. Na een flink stuk rijden en zo de accu bijladen werkt het systeem weer als de motor wordt uitgezet en opnieuw gestart.Waar praten we over?
In de afgelopen, pakweg, vijf decennia heeft Opel altijd wel één of meer modellen in het aanbod gehad, waarmee uiteenlopende groepen autoliefhebbers werden aangesproken. Hoewel er in dat aanbod niet veel consistentie is te vinden, past de Cascada wel in deze lijn. Dit is een vierpersoons cabriolet, de technisch is gebaseerd op de Astra-generatie die is gebouwd van 2009-2015. Niettemin is de Cascada binnen het assortiment van Opel een op zichzelf staand model. Het is bijzonder dat Opel bij dit model heeft gekozen voor een volledig elektrisch bediende softtop. Eerder haakte het merk nog in op de trend met elektrisch opklappende hardtops, maar met dit model neemt ook Opel daar afstand van.Uitvoeringen en varianten
Ondanks dat het potentieel in de markt voor een vierzits cabriolet niet zo groot is, heeft Opel toch een vrij breed aanbod aan Cascada-uitvoeringen. Er zijn drie benzinemotoren en zelfs ook drie diesels in de Cascada toegepast. De 1,4 liter viercilinder turbomotor met 103 kW/140 pk is een overbekende Opel-motor, die in heel veel modellen is gebruikt. De 1,6 liter Turbo komt voor in twee specificaties: 125 kW/170 pk en 147 kW/200 pk. De 2,0 liter CDTi-diesel had aanvankelijk 121 kW/165 pk, vanaf medio 2015 werd dat 125 kW/170 pk. Tot ongeveer hetzelfde moment was er ook een 2.0 CDTi BiTurbo, met zelfs 143 kW/195 pk. Aanvankelijk waren alle Cascada’s in de uitvoering Cosmo, destijds de benaming voor Opels meest complete uitvoeringen. Begin 2016 is die benaming vervangen door Innovation, voor alle op dat moment leverbare versies. Alle Cascada’s hebben standaard een zesversnellingsbak. De 1,6 Turbo met 125 kW en de 1,6 CDTi 121 kW zijn ook geleverd met een zestraps automatische transmissie, tot medio 2017.De Opel Cascada als occasion
De Cascada is een auto voor liefhebbers, c.q. levensgenieters. Het is geen enorm veel voorkomende auto in ons land, maar wie er eentje wil, heeft een ruime keuze. Er is wel wat aanbod, maar de vraag is ook niet groot. Geïnteresseerde kopers hebben dus de luxepositie dat ze rustig kunnen zoeken naar een Cascada die echt helemaal naar de zin is. Het wordt pas lastig als bijvoorbeeld een diesel met automatische transmissie een vereiste is. Het aanbod diesels is vrijwel te verwaarlozen, maar dat is voor ons land ook nauwelijks een interessante optie. Het is wel bijzonder –en een beetje jammer- dat er ook maar heel weinig benzineversies met automaat zijn te vinden, terwijl dat best een goede combinatie is. Wat ook opvalt, als we het occasionaanbod van de Cascada bekijken, is dat er veel exemplaren zijn met gemiddeld heel lage kilometerstanden. Dat geeft wel aan dat deze auto’s vaak worden gebruikt als tweede, of misschien wel derde auto in het gezin, waarmee nauwelijks 10.000 km per jaar is gereden. Uiteraard zijn de officiële Opel-dealers ruim vertegenwoordigd onder de aanbieders van gebruikte Cascada’s. Jonge en gave exemplaren zullen worden geleverd onder het label ‘Opel Occasions’, waaraan een aantal interessante aanvullende voorwaarden zijn gekoppeld (zie: www.opeloccasions.nl). Niettemin zijn er ook prima Cascada’s te koop bij andere autobedrijven. Bij de beoordeling van een gebruikte Cascada, zeker als daaraan niet al die zekerheden en dergelijke hangen, is het zaak de werking van het elektrisch bediende dak te controleren. Uiteraard moet dit in één vloeiende beweging openen en weer sluiten. Let bij de geringste twijfel vooral op sporen van eventuele (achter-)schade. Een serieuze schade vraagt een grote mate van deskundigheid van de schadehersteller, anders kan de werking van het dak in het geding komen. Let bij een Cascada-occasion ook op de aanwezigheid van het setje met touwtjes en dergelijke, dat nodig is om in geval van nood het dak handmatig te kunnen sluiten. Het lijkt niet veel voor te stellen, maar dat setje is in geval van nood onontbeerlijk.De proefrit
De Cascada is op de eerste plaats een heel comfortabele auto, waarmee het heerlijk ‘open rijden’ is. Dit is geen sportwagen, dat is wel een belangrijke constatering. De Cascada is on de omgang een gemakkelijke auto, wat alles heeft te maken met het feit dat het technisch eigenlijk gewoon een Astra is. Niettemin zijn er enkele kleinigheden die gewenning vereisen. Met het dak dicht is het uitzicht (schuin) naar achteren heel beperkt. Met het dak open is het uitzicht wel riant, maar achter het stuur heb je geen idee hoe lang de achterkant is. Een ander detail zijn de enorm dikke stijlen langs de voorruit. Dat vraagt om oplettendheid in stadsverkeer, want daar gaat zo maar een voetganger of fietser achter schuil. Voorin is de Cascada lekker ruim. In principe is het een vierpersoons, maar van de achter-inzittenden wordt wel de nodige inschikkelijkheid verwacht. Met name met het dak dicht is de bereikbaarheid van de zitplaatsen achterin beperkt. Overigens vind niet iedereen het prettig om achter in een open vierpersoons cabriolet te zitten. Vóórin de Cascada is het met het dak open al heel snel fijn, daarvoor zijn heus geen tropische temperaturen nodig. Dat komt met name door de vorm van de voorruit en zijruiten, in combinatie met een prima verwarming. Zeker met twee personen is de Cascada ook een heerlijke vakantie-auto. De bagageruimte meet 280 liter en dat is best veel voor een cabriolet. Aandachtspuntje is wel de bijzondere vorm van die bagageruimte, waarin een enorme ‘bak’ zit, waarin het dak wordt opgeborgen. Al te grote koffers kunnen niet mee, omdat die de bocht onderlangs die bak niet kunnen maken. Overigens is de rugleuning van de achterbank ook omklapbaar, zelfs vanuit de bagageruimte, waardoor het ook mogelijk is bagage via het interieur in of uit de bagageruimte te halen. Door de dakconstructie is een Cascada een relatief zware auto (meer dan 1.600 kg). Niettemin zal de 1,4 liter turbomotor voor veel typische Cascada-kopers krachtig genoeg zijn. De1,6 liter met 125 kW biedt uiteraard het comfort van wat meer vermogen en souplesse. Mede door dat gewicht ligt het gemiddelde verbruik van de Cascada uiteraard wat hoger dan van een vergelijkbaar gemotoriseerd Astra. Bij doorsnee gebruik rijdt een Cascada 1.4 gemiddeld zo’n 1 op 12, een 1,6 gaat al gauw richting 1 op 10.Conclusie
De relatief kleine kopersgroep die is geïnteresseerd in een (vierzits) cabriolet, vindt in de Opel Cascada een onverwacht fijne aanbieding. Onderhuids biedt hij de ongecompliceerde techniek van een Astra, maar het uiterlijk doet daar totaal niet aan denken. Lekkere auto voor vakanties en lange ritten, met het dak open, of, als het echt niet anders kan, dicht.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
