logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Saab 9-5 II

Smaakvolle zwanenzang

Deze Saab 9-5 heeft als occasion nooit een eerlijke kans gehad, ondanks zijn vele kwaliteiten. Het treurige feit is immers dat dit het laatste model is geweest dat Saab op de markt heeft gebracht, voordat het merk eind 2011 ophield te bestaan.

Pluspunten
  • + Comfortabele rijeigenschappen
  • + Opvallend ruim interieur
  • + Best betrouwbaar
  • + Zeer eigen uitstraling
Minpunten
  • - Ondergewaardeerd

Wat vindt de Wegenwacht?

Een benzinemotor die stilvalt en na opnieuw starten een gierend geluid laat horen, heeft een kapotte nokkenasversteller. Zet de motor direct uit, helaas is dit een euvel dat ook de Wegenwacht niet ter plekke kan herstellen, dus de auto moet op transport naar de garage. Bij de 2,0 dieselmotor kan inwendige koelvloeistoflekkage optreden. Na verloop van tijd is er dan gewoon te weinig koelvloeistof (af en toe controleren kan geen kwaad…) en dan loopt de motor heet. Bij een elektrisch bediende handrem die niet meer los wil, kent de Wegenwacht een noodgreep, waardoor de auto in elk geval weer rijdt. De definitieve reparatie moet wel in de garage gebeuren.

Over de Saab 9-5:

Deze tweede generatie van de 9-5 heeft onderhuids sterke overeenkomsten met de Opel Insignia, die enkele jaren eerder verscheen. Voor de overname van Saab door de laatste, Nederlandse eigenaren was Saab immers in handen van General Motors, dat toen ook Opel onder zijn hoede had. Zoals gezegd, zo’n anderhalf jaar na de start van de productie van deze 9-5 hield het hel merk op te bestaan. Het jammer is daarbij ook dat vlak voor dat best plotselinge einde Saab een prachtige stationcar als variant op deze 9-5 heeft uitgebracht. Daarvan zijn slechts enkele tientallen exemplaren gemaakt en die laten we hier dus maar buiten beschouwing. Saab is van oudsher altijd een merk geweest dat een specifieke groep kopers heeft aangesproken ne geleidelijk verandert deze laatste 9-5 generatie dus ook in een echte liefhebbersauto. Dat neemt niet weg dat er een veel grotere potentiële kopersgroep voor de auto bestaat. Maar ja, onbekend maakt… juist!

Uitvoeringen en varianten:

In dit model 9-5 zijn drie verschillende benzinemotoren en twee diesels toegepast. De 1,6 liter turbo lijkt wat bescheiden, maar levert wel 132 kW/180 pk, wat voor veel kopers genoeg zal zijn. De 2,0 liter turbo levert 162 kW/220 pk. Als top-motorisering is er een 3,0 liter V6, met 221 kW/300 pk. De 2,0 liter diesel is er als TiD met 118 kW/160 pk en als TTiD met 140 kW/190 pk. De 1,6 is er uitsluitend handgeschakeld (zes versnellingen) en met voorwielaandrijving. De 2,0 en de diesels zijn er in alle uitvoeringen met dezelfde handbak, of met een zestraps automatische transmissie. Deze laatste is standaard op de 3,0 V6. Vierwielaandrijving, aangeduid als XWD, is als optie op alle 2,0 liter versies geleverd en is standaard op de V6. Het is opmerkelijk dat de minst krachtige diesel er wel is met automatische transmissie, maar de sterkere versie niet.

De normale uitvoeringen van de 9-5 worden aangeduid als Linear, Vector en Aero, alle drie eventueel aangevuld met een Exklusiv-pakket.

De Saab 9-5 als occasion:

Deze generatie 9-5 is helaas maar korte tijd nieuw leverbaar geweest. Niettemin is die verhoudingsgewijs best goed verkocht. Zodoende bestaat er ook nu nog een aardig aanbod occasions, die bij de liefhebbers van het merk nog steeds zeer in trek zijn. Terecht, want ondanks de connecties met de Opel Insignia is het een echte Saab in heel zijn voorkomen. De diesels zijn overigens vrij schaars. Bij de benzinemodellen komen de 2,0 liters het vaakst voor en er zijn meer exemplaren met automatische transmissie dan handgeschakeld. Saab-liefhebbers weten de weg ook te vinden naar enkele bedrijven in het land, voormalige dealers, die zich nog steeds nadrukkelijk op hun geliefde Zweedse merk richten. Juist bij die specialisten bestaat ook grondige kennis van deze auto’s en hun techniek. Niet dat ze nou zo ingewikkeld zijn, maar het is wel handig dat deze specialisten de weg weten naar originele en vervangende onderdelen. Dat neemt natuurlijk allemaal niet weg dat het ook mogelijk is op andere plekken, desnoods bij particulieren, een gave 9-5 aan te treffen.

De proefrit:

Uiterlijk is deze 9-5 een fraaie, gesterkte sedan, met een aantal specifieke Saab-kenmerken, zoals de vorm van de voorruit. Met zijn vijf meter lengte is het een gróte auto en het logische gevolg is ook dat hij een heel ruim interieur heeft. Daarbij valt de beenruimte achterin op in positieve zin, wat tevens de mogelijkheid biedt om de voorstoelen vèr naar achteren te verschuiven, waardoor ook personen met een wat groter postuur er prima in zitten. Door de lage daklijn is de instap achterin wel wat lastig. Door z’n vorm en de dode hoeken is de carrosserie ook heel onoverzichtelijk. Heel handig en typisch Saab, is de neerklapbare achterbankleuning, waardoor het mogelijk is heel lange voorwerpen mee te nemen. De normale inhoud van de bagageruimte bedraagt al liefst 515 liter.

De 2,0 liter turbomotor is heerlijk soepel en aangenaam stil. Ondanks het rijklare gewicht van 1.800 kg beschikt de 9-5, zeker als 2,0, over heel vlotte prestaties. De afstemming van het onderstel kent verschillende standen. Daarbij is ‘Sport’ in zo’n auto vrijwel zinloos, in ‘Comfort’ komt de 9-5 het best tot z’n recht. De uitrusting is ook in de basisversie Linear al beslist niet karig. Voorzieningen als cruise control, een head-up display en een wat omslachtig werkend navigatiesysteem zijn in vrijwel alle exemplaren terug te vinden. met een vierwielaangedreven 2,0 automaat reden we destijds gemiddeld 1 op 9, met een tweewielaandrijver en dan vooral op de snelweg is 1 op 10 gemakkelijk haalbaar.

Conclusie

Wat is het toch jammer dat Saab er niet meer is. Deze 9-5 is wel een waardig afscheid. In de stijl van het merk is dit een tamelijk karakteristieke en onderscheidende auto, die in rijcomfort en gebruiksgemak weinig te wensen overlaat. De 9-5 zal tot in lengte van jaren een echte liefhebbersauto blijven.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.