logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Ecosport I (JK8) 2e facelift

Betrouwbaar buitenbeentje

De Ford EcoSport is als occasion, in navolging van de nieuw-verkopen, nooit echt populair geworden. Eigenlijk is dat gek: Ford was er met dit model best vroeg bij met een compacte SUV. Te vroeg? Zou kunnen, want compacte SUV’s zijn daarna heel gewild geworden.

Pluspunten
  • Stoer uiterlijk
  • Heel betrouwbaar
  • Mooi ruimteaanbod
Minpunten
  • Ondergewaardeerd
  • Harde vering

Wat vindt de Wegenwacht?

Concreet kent de Wegenwacht geen euvels die bij de EcoSport vaker voorkomen. Oftewel: hij is gewoon lekker betrouwbaar, een belangrijke, niet te overschatten eigenschap. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, dan helpt de Wegenwacht graag. Dat geldt bijvoorbeeld voor een lekke band. In de EcoSport bestaat geen ruimte om een reserveband mee te nemen, dus in zo’n geval is het universele reservewiel van de Wegenwacht bijzonder nuttig. Verder is de EcoSport ook voorzien van een tankopening die alleen is te vullen met een slang aan de pomp. Mocht het zo zijn dat de auto met een lege tank komt te staan, dan zit er –als het goed is- bij het boordgereedschap een speciaal dingetje om tanken met een jerrycan alsnog mogelijk te maken. Maar… dat is ook een vorm van ‘pech’ die niet de auto is te verwijten!

Over de Ford EcoSport

De EcoSport is een ‘wereldauto’. Dat wil zeggen: dit model is op diverse continenten te koop en dus niet specifiek ontwikkeld voor veeleisende Europese kopers. Het gros van de potentiële kopers weet dat helemaal niet en het zou er ook niet echt toe moeten doen. De auto is wel voor Europa (licht) aangepast. Toch kunnen we geen andere reden bedenken waarom de EcoSport hier nooit echt uit de verf is gekomen. Na een milde facelift in 2018 komen de productie en verkoop –in elk geval in Europa- eind 2022 ten einde.

Uitvoeringen en varianten

Het leveringsprogramma van de EcoSport is lekker overzichtelijk. We kennen alleen de 1,0 liter driecilinder benzinemotor, maar die is er wel in twee specificaties: 74 kW/100 pk en 92 kW/125 pk. De 100 pk-versie is alleen geleverd in de uitvoeringen Trend Essential en Connected en is begin 2021 uit het leveringsprogramma verdwenen.

Standaard heeft de Ecosport een handgeschakelde zesbak. In drie uitvoeringen is de Ecosport als optie voorzien van een zestraps automatische transmissie.

De 125 pk-versie kennen we in de uitvoeringen Trend Ultimate, Titanium, Active en ST-Line.

De Ford EcoSport als occasion

De EcoSport is typisch een auto die ook nieuw wordt verkocht aan particuliere automobilisten. Anders dan bij ‘zakelijke rijders’ betekent dit dat er een mooie spreiding bestaat in beschikbare condities en kilometrages. Het landelijke aanbod gebruikte exemplaren van deze laatste versie is aanzienlijk. Mede door het kleine assortiment in motoren en uitvoeringen is het daardoor voor vrijwel elke potentiële koper mogelijk in de directe omgeving een fijne EcoSport te vinden. De meest logische ‘vindplaats’ is uiteraard de lokale Ford-dealer. Opmerkelijk: ongeveer een vijfde van het complete aanbod heeft de automatische transmissie. Daar is ook veel voor te zeggen, met name als vaak stadsverkeer wordt gereden.

De proefrit

Door zijn relatief hoge bouw biedt de EcoSport een heel behoorlijke interieurruimte. Vier volwassenen kunnen er ruim in zitten. Zowel voor- als achterin is de zitpositie nogal hoog. Het hoort bij het soort auto, maar valt hier nogal op. De minimale bagageruimte bedraagt 356 liter, wat voor dit type auto vrij bescheiden is. Opmerkelijk aan de EcoSport is dat hij geen achterklep heeft, maar een naar links scharnierende deur. De vloer in de bagageruimte is op verschillende niveaus te plaatsen. Even opmerkelijk is dat er onder die vloer geen ruimte bestaat voor een eventueel reservewiel. Oudere exemplaren hadden dit buiten op de achterdeur zitten, deze facelift-versie heeft dat niet meer.

Het dashboard is redelijk afgewerkt met vooral vrij harde kunststofdelen. De bediening laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Eenmaal op weg valt direct op dat de EcoSport net zo fijn schakelt als we van veel andere Fords gewend zijn en ook de besturing is mooi uitgewogen en nauwkeurig. De afstemming van het onderstel is onverwacht hard, wat het comfort wat naar beneden haalt. Passend bij dat harde onderstel zijn de sterke afrolgeluiden van de banden aan het interieur.

De 1,0 liter driecilinder is opvallend stil. Daarnaast is hij lekker soepel en sterk genoeg. Tijdens langere ritten onder wisselende omstandigheden bereikten we een praktijkgemiddelde van 1 op 15.

Conclusie

Niemand heeft een steekhoudende verklaring waarom de EcoSport nooit het succes heeft gekend, dat de auto op het eerste gezicht wel had verdiend. De smaak van een groot publiek laat zich lastig voorspellen, maar wie een stoer uitziende, best praktische, vrij compacte SUV wenst, doet er goed aan de EcoSport tenminste te overwegen.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford Ecosport.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Stern Ford Rotterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.