logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Meriva B

Doordachte ruimte met kleine buitenmaten

Opel - Meriva

Pluspunten
  • Zeer ruim en flexibel interieur
  • Hoge zit, beetje vreemde zitpositie
  • Geslaagd model
Minpunten
  • Enkele, vooral onschuldige euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

Een bekende klacht bij de Meriva is dat de motor niet wil starten en op het dashboard blijft de melding ‘koppeling intrappen’ aanwezig. Dan zit alleen de clip/stift aan het koppelingspedaal niet goed, die is gewoon opnieuw te monteren. Zo gebeurd! Bijzonder is dat een aantal elektronische storingen, zoals slecht werkende centrale vergrendeling, problemen met de verlichting en onterechte foutmeldingen op het dashboard, zijn te herleiden naar… vocht in een achterlicht! Een motor die niet start en op het dashboard brandt ook het ‘motorlampje’ niet, dat kan worden veroorzaakt door beschadigde bedrading van de stuurbekrachtiging. De Wegenwacht kan dit snel herstellen. De beveiliging van de centrale vergrendeling op de achterportieren blijft wel eens hangen. De Wegenwacht lost dit snel op door de kindersloten in- en weer uit te schakelen. Bij de benzinemodellen en dan met name de 120 pk-versie, komt het voor dat een van de bobines doorslaat. Dan moet de hele cassette worden vervangen. Dat is wel een kostbaar onderdeel (paar honderd euro), maar montage is zo gebeurd. Het kan gebeuren dat op dezelfde cilinder ook de bougie moet worden vervangen. Als de dieselmotor niet aanslaat en er een waarschuwing brandt ‘service dringend nodig’, slaat dit in de regel op een kapotte nokkenassensor. De Wegenwacht kan die tijdelijk ‘omzeilen’. Door regelmatig flinke afstanden te rijden wordt voorkomen dat de dieselmotor er niet in slaagt zijn roetfilter te regenereren. Als dat het geval is, gaat de motor steeds slechter lopen en dat kan zelfs op termijn grote gevolgen hebben. In het algemeen krijgt de ANWB nogal eens vragen over de storingscodes op het dashboard, bijvoorbeeld als de accu los is geweest. Met behulp van het instructieboekje is dit op te lossen en eigenlijk is er dan geen sprake van pech. Kortom, de klachten die over de Meriva bekend zijn, blijken voornamelijk onschuldig van aard en snel oplosbaar.
De Opel Meriva is als occasion zeer geliefd als ruime en toch compacte gezinsauto. In de klasse van de ‘mini-MPV’s’ was Opel heer en meester met de Meriva. het model is er niet langer, de hele klasse lijkt verdwenen, maar als gebruikte auto is de Meriva heel gewild.

Waar praten we over?

De grote ‘partytrick’ van dit model zijn de achterportieren, die andersom scharnieren, naar achteren, dus. Dat zorgt voor een heel ruime toegang tot de achterbank, ook al heeft de auto gewoon een middenstijl. Die toegang is bijvoorbeeld handig om een kinderzitje te plaatsen, of een peuter daarin te zetten, maar ook volwassenen ‘wandelen’ zo het interieur binnen. Met z’n hoge zit en uitgekiend gebruik van de beschikbare ruimte heeft Opel inderdaad MPV-achtige eigenschappen in een vrij compacte auto weten te maken. Da’s knap.

Uitvoeringen en varianten

Er zijn in dit model drie benzinemotoren en liefst vier diesels geleverd. De basisbenzinemotor is een 1,4 liter met 74 kW/100 pk. Die is voor de leeg al 1.300 kilo wegende Meriva een tikje ondermaats en alleen aanbevolen voor wie de ruimte zelden echt benut. Deze basismotor is begin 2012 uit het programma verdwenen. De meest populaire versies zijn de 1,4 met turbo, met 88 kW/120 pk of 103 kW/140 pk. De 88 kW-versie komt ook voor met af fabriek ingebouwde autogas-installatie. De 1,3 liter CDTi-diesel is met 70 kW/95 pk ook geen geweldenaar, al heeft die motor natuurlijk wel meer trekkracht dan de lichtste benzinemotor. De 1,7 liter diesel is er met 74 kW/100 pk, 81 kW/110 pk en 95 kW/130 pk. De 74 kW-diesel is er ook met automaat, de 81 kW-uitvoering alléén met automaat, de minst sterke benzinemotor heeft een vijfbak, de rest heeft zes versnellingen. Er zijn drie normale uitrustingsniveaus: Selection, Edition en Cosmo. Begin 2014 is er een bescheiden facelift met wat nieuwe details. De programma-opbouw heet nu Berlin, Business+, Design Edition en Cosmo. In de loop van 2011 kreeg de 1,3 liter diesel als eerste een stop/start-systeem, dat door Opel wordt aangeduid als s&s. Tijdelijke uitvoeringen zijn de Business Edition, Color Edition en Anniversary Edition (allen in 2012). Begin 2016 verscheen als tijdelijke versie de ‘Blitz’.

De Opel Meriva als occasion

De Meriva is nieuw typisch een auto die voornamelijk wordt gekocht door particuliere automobilisten. Dat kleine zakelijke aandeel verklaart dat maar ongeveer één op de twintig een diesel is en het aanbod met autogas is op de vingers van één hand te tellen. Tevens valt op dat die kopers vaak kiezen voor een wat rijkere uitrusting, er zijn meer Cosmo’s dan basisversies in omloop. Dat is mooi, want als occasionkoper geeft dat vaak ook net even de kans om voor een relatief bescheiden bedrag zo’n rijk uitgeruste Cosmo op de kop te tikken. Het aanbod gebruikte Meriva’s is ook zo groot, dat het geen zin heeft zo’n auto ver van huis te gaan kopen. Er staan er genoeg op redelijke afstand. Veel Meriva’s zijn gebruikt als gezinsauto met kleine kinderen. Die hebben vaak nogal wat kleine beschadigingen, want kinderen zijn in het algemeen niet zuinig op auto’s. Wie zich daaraan stoort, zoekt gewoon even verder naar een puntgave, die zijn ook echt best te vinden. Een gebruikte Opel Meriva is te vinden bij allerhande autobedrijven. De officiële Opel dealers zullen gave exemplaren leveren met het label ‘Opel Occasions’. Kijk voor de voorwaarden en dergelijke op: www.opeloccasions.nl.

De proefrit

De hoge zit is voor een deel van de Meriva-kopers een belangrijk pluspunt. Dat is prima, maar het heeft ook een keerzijde. De zitpositie achter het stuur is wat onwennig, mede omdat het stuur niet recht voor de bestuurder staat. De bestuurder moet ook leren om blindelings de weg te vinden in de wel erg drukke middenconsole. De kracht van de Meriva schuilt in belangrijke mate achterin. De bank is niet alleen voor-achter te verschuiven, maar in de voorste stand kunnen de zittingen ook naar buiten schuiven. Dus er is ofwel een tweezits bank met veel beenruimte, of een driezits voor de kinderen. Achter die bank is nog minimaal 400 liter bagageruimte voor handen en dat is véél, voor een auto van dit formaat. De achterbankconstructie is er overigens wel mede oorzaak van dat de Meriva aan de zware kant is. Dat werkt niet alleen door in de Houderschapsbelasting, maar je merkt het ook onder het rijden. In korte bochten (rotondes) voel je mede door de hoge zit de massa van de auto steeds een beetje doorzetten, zo zijn er opvallend veel dwarsbewegingen in de auto voelbaar. Dat is wel iets om rekening mee te houden als er met kleine kinderen aan boord wordt gereden. Vooral als ze niet naar buiten kijken, maar bijvoorbeeld op een i-pad, ligt wagenziekte zo op de loer. Het gewicht weegt ook door in het verbruik. Met een 103 kW-versie reden we gemiddeld 1 op 13,5. Dat is aanvaardbaar, maar naar huidige maatstaven niet spectaculair zuinig meer. De lichtste benzinemotor zal in de praktijk niet of nauwelijks zuiniger zijn, omdat die er gewoon hàrd voor moet werken.

Conclusie

De Meriva is een heel doordachte, niet te grote gezinsauto met veel ruimte. De flexibele interieurindeling is ideaal, als je soms met kinderen en dan weer eens met volwassenen op pad bent. Dat de kwaliteit volgens de Wegenwacht vergeleken met de vorige Meriva flink is gestegen, is natuurlijk een prettige bijkomstigheid.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Kouwen Opel, Amsterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.