Auto Review Nissan Qashqai I (J10) 1e facelift
Stoer en praktisch
Nissan - Qashqai
Wat vindt de Wegenwacht?
De Qashqai biedt het zeer hoge kwaliteitsniveau en daarmee gepaard gaande betrouwbaarheid, zoals we die van Japanse auto’s verwachten. In de beginperiode was er een probleem met de achterschokdempers, maar die zijn in principe allemaal onder garantie vervangen. Bij de facelift is er bovendien een modificatie op geweest, dus dat euvel is uitgebannen. Het enige wat nog wel eens voorkomt is dat de elektrische ventilatoren van de motorkoeling blijven doordraaien. De oorzaak is alleen een ‘klevend’ relais, een kleinigheidje dus. Als er geen actie op wordt ondernomen, kunnen die ventilatoren bij stilstand van de auto wel de accu leeg trekken. De Wegenwacht kan na constatering van het euvel een nieuw relais plaatsen, mits dit snel voorhanden is. Anders kan de garage dit doen en ook dan is het een kleinigheid. Verder is er aan de Qashqai nauwelijks een buil te vallen!Waar praten we over?
Juist omdat die Qashqai niet precies in een bestaande klasse valt is hij lastig te vergelijken, maar is daarmee ook een goed alternatief voor auto’s uit de verschillende klassen die in de inleiding zijn genoemd. De Qashqai is een stuk ruimer dan een doorsnee hatchback en hij zit ook wat hoger. Toch is hij niet meteen zo massaal als veel MPV’s of SUV’s, waardoor de rijkosten ook zo’n beetje het midden houden tussen een hatchback en een SUV.Uitvoeringen en varianten
Twee jaar na de komst van de Qashqai is het programma verruimd met de Qashqai +2. Die is niet alleen iets langer, maar de aanduiding betekent ook dat deze variant zeven in plaats van vijf zitplaatsen heeft. Vrijwel alle varianten zijn in zowel de lange als de korte versie leverbaar. Er zijn twee benzinemotoren en twee diesels beschikbaar. Als benzinebranders zijn er een 1,6 liter 114 pk en een 2,0 liter met 141 pk. De twee diesels zijn de van Renault afkomstige 1,5 dCi met 106 pk (vanaf medio 2010 110 pk) en de 2,0 liter met 150 pk. Zowel de 2,0 liter benzineversie als de 2,0 diesel zijn ook beschikbaar met vierwielaandrijving. In 2011 is er een heel bescheiden facelift geweest, maar er is geen dringende reden om een exemplaar vóór of na die ingreep te willen. Nissan gebruikt voor de meeste modellen en dus ook de Qashqai de uitvoeringen Visia, Acenta en Tekna. Als varianten zijn tijdelijk de aanvullende versies Pack en premium gevoerd, de Sound & Style, Business Edition en de Connect Edition waren eenmalige uitvoeringen.De Nissan Qashqai als occasion
Door zijn eigenzinnige karakter heeft het even geduurd voordat de Qashqai als occasion volop waardering kreeg. Steeds meer mensen hebben de sterke kanten van deze Nissan in de gaten en een mooie, nette Qashqai is nu ook als gebruikte auto gewild. Gelukkig is er best een groot aanbod, waardoor het mogelijk zou moeten zijn op redelijke afstand een geschikt exemplaar te vinden. Er was vooral in de eerste jaren ook de nodige zakelijke verkoop van dit model. Toch is maar iets meer dan 10 procent van het hele aanbod een diesel. Wellicht is er ook het nodige via export van de markt verdwenen. Mede omdat de Qashqai een tamelijk onverwoestbare kwaliteit heeft, is de beoordeling van een gebruikt exemplaar betrekkelijk eenvoudig. Klopt de kilometerstand, check de onderhoudshistorie, al zal die waarschijnlijk niet spannend zijn en verder mag je verwachten dat het gewoon een nette verschijning is. Dat is niet altijd vanzelfsprekend, want dergelijke auto’s worden ook vaak als pure ‘werkpaarden’ gebruikt door lieden die niet op een krasje of deukje kijken. Nou, dan laat je die toch gewoon staan!De proefrit
De zitpositie in de Qashqai is net iets hoger dan in een hatchback, maar niet zo ‘busjes-achtig’ als in menig MPV. Eenmaal op weg valt direct het aangename veercomfort op. In bochten lijkt de carrosserie wat over te hellen, maar dat komt vooral door die hogere zit. Op lange afstanden is de Qashqai een heel prettige metgezel. Zo lang je gewoon in Nederland blijft en geen grote eisen stelt, heeft de 1,6 benzinemotor genoeg te bieden. Om de gang er in te houden draait die motor wel relatief veel toeren op kruissnelheid en dat werkt een beetje door in het geluidsniveau. De 1,6 rijdt met gemak gemiddeld 1 op 12 en dat is best netjes voor een auto van dit formaat. Met deze hoge carrosserie biedt de Qashqai heel veel interieurruimte. Verder stuurt en schakelt de Nissan opvallend fijn. Minpuntje: de achterklep gaat niet zo ver open, waardoor je als volwassene moet uitkijken niet je hoofd te stoten als je bagage inlaadt.Conclusie
Met zijn royale interieurmaten is de Qashqai een ideale auto voor een gezin met kinderen, ook voor op vakantie of als er om andere redenen van alles mee moet. Daarbij ziet hij er stoer uit, rijdt heel prettig en als echte Nissan heeft de Qashqai een zeer hoog kwaliteitsniveau. Dat maakt ‘m heerlijk betrouwbaar en dus zorgeloos in het gebruik.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
