logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai I10 III

Degelijk duurt het langst

De Hyundai i10 krijgt als occasion nog steeds niet helemaal de waardering die de auto eigenlijk verdient. Hij staat wat in de schaduw van de bestsellers in deze klasse, maar behoort in alle opzichten tot de allerbeste aanbiedingen in dit compacte segment.

Pluspunten
  • Opvallend ruim voor deze klasse
  • Rijdt heel goed
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Krijgt onvoldoende waardering

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De compacte i10 is in alles een èchte Hyundai, dus ook in kwaliteit. Er zijn bij de Wegenwacht geen concrete klachten bekend, geen euvels die bij dit type wel eens vaker voorkomen.
  • Er kàn natuurlijk altijd iets kapotgaan en bovendien helpt de Wegenwacht u ook graag bij een lege accu of een lekke band, bijvoorbeeld.
  • We krijgen ook wel eens vragen over een dashboardlampje waarvan de betekenis niet meteen duidelijk is. Dit houdt verband met het roetfilter van de direct ingespoten benzinemotor. Als dat lampje brandt, is het zaak juist een lekker stukje met de auto te gaan rijden, dan gaat het vanzelf weer uit.
  • Mocht dit lampje knipperen, dan is het zaak even naar de garage te gaan, want dan is er meer aan de hand.
  • Los daarvan is de i10 kwalitatief een uitstekende auto, die bij normaal onderhoud zijn werk tot in lengte van jaren blijft doen.

Over de Hyundai i10

Deze generatie van de i10 was bij zijn introductie wel een nieuw ontwerp, maar hij is niet dramatisch veel anders dan zijn voorganger. Dat is alleen maar heel slim van Hyundai, want voorgaande generaties hebben een heel sterke reputatie opgebouwd en tevreden i10-rijders willen gewoon een even goede, maar net iets modernere auto als opvolger. Dat klopt precies, want dat is dit model. Hij is een fractie groter dan zijn voorganger, maar ook iets ruimer. Daarbij ziet hij er net iets vrolijker uit, met een paar aardige details, zonder dat de buren meteen vragen ‘wat heb jíj nou?’

Uitvoeringen en varianten

  • Het leveringsprogramma van de i10 is lekker overzichtelijk. Er zijn twee motorvarianten beschikbaar.
  • Dat is in beide gevallen een 1,0 liter driecilinder benzinemotor. In de veruit meest voorkomende basisversie levert die 49 kW/67 pk.
  • De sterkere versie (74 kW/100 pk) is voorbehouden aan de sportieve topuitvoering N-Line.
  • Standaard heeft de i10 een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
  • Er zijn ook twee uitvoeringen met een vijftraps automatische transmissie.
  • Verder zijn er alleen verschillen in standaarduitrusting. De normale uitvoeringen heten op volgorde van compleetheid: i-Drive, Comfort, Comfort Smart en Premium.
  • Opvallend is dat er van de Comfort en Comfort Smart ook aparte vijfzits uitvoeringen worden aangegeven, wat onder meer betekent dat er drie veiligheidsgordels op de achterbank zitten.

De al genoemde, sportieve N-Line staat een beetje op zichzelf.

De Hyundai i10 als occasion

De i10 is typisch een auto die nieuw wordt gekocht door particulieren. Vaak wordt er dan een i10 van het vorige model op ingeruild, gek hè? Die trouwe Hyundai-rijders kennen de kwaliteiten van het merk en weten dus ook dat met normaal onderhoud zo’n i10 je echt niet in de steek laat. Dùs rijden ze er relatief lang mee door, met als gevolg dat jonge gebruikte i10’s niet dik gezaaid èn heel gewild zijn. De afschrijving is hierdoor ook zo klein dat je als occasionkoper ook de neiging krijgt om eens te kijken wat een gloednieuwe eigenlijk kost. Vind je precies de i10 naar je zin: sla dan gewoon toe, je bent allicht iets goedkoper uit. Je kunt even de onderhoudshistorie bekijken, dat is wel slim, want mits consequent deskundig onderhouden, blijft de fabrieksgarantie gewoon ‘overeind’… en die beslaat de eerste vijf jaren! De kwaliteit van de i10 is zo hoog, dat die vijf jaar voor Hyundai een risicoloos aanbod is.

De proefrit

De i10 is in alle gevallen een vijfdeurs. Dat is heel terecht, want voor een auto in dit compacte segment is hij opvallend ruim. Goed, het is geen lange-afstands-limousine, maar vier volwassenen van gemiddeld postuur passen er best in voor een ritje naar de stad, of naar familie of zo. Daarbij is ook de bagageruimte met 252 liter inhoud één van de grootste in deze klasse. Let er wel even op, als je de achterklep sluit, dat het hoedenplankje niet vanzelf met die klep meegaat en dus even vlak moet worden gelegd, anders ben je het zicht in de binnenspiegel kwijt. Het interieur is keurig verzorgd. Natuurlijk zijn er veel keiharde kunststof oppervlakken, maar in deze klasse is dat gewoon wel te verwachten. De topuitvoeringen hebben een eenvoudig, maar goed werkend navigatiesysteem en digitaal instelbare airco. In hetzelfde display zijn ook ‘sfeerplaatjes’ te zien. Wel eens een compacte auto gezien met een open haard? De i10 heeft ‘m! De genoemde 1,0 liter motor mist onderin wat trekkracht. In combinatie met de wat doodse koppeling vraagt dit enige gewenning om schokvrij weg te rijden. Eenmaal op snelheid is de 1,0 krachtig genoeg (49 kW/67 pk) en op kruissnelheid is hij keurig stil. De handbediende vijfbak schakelt licht en nauwkeurig, maar zeker als veel stadsverkeer wordt gereden, zijn de weinige exemplaren met automatische transmissie een aanbeveling. Zeer afhankelijk van de omstandigheden schommelt het verbruik tussen 1 op 16 en 1 op 19.

Conclusie

Wie in de kleinste klasse winkelt en zich niet laat meeslepen door de merken die we in grote aantallen op de weg zien, doet met deze i10 een uitstekende keuze. Hij rijdt voor dit formaat prima, is zo ongeveer de ruimste in deze klasse en staat kwalitatief op heel hoog niveau. Dit is een compacte, steengoede en erg fijne auto!

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Hyundai i10.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Noteboom Rotterdam B.V.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.