Auto Review Ford Ecosport I (JK8)
‘Wereldauto’
De EcoSport is als occasion niet het populairste model van Ford. De verkoop, toen de EcoSport nieuw te koop was, is tegengevallen. Stoere SUV-achtige modellen zijn wel gewild, daarbij kan de EcoSport als alternatief best overwogen worden.
- Pluspunten
- Redelijke rijeigenschappen
- Stoer uiterlijk
- Best betrouwbaar
- Minpunten
- Kleine doelgroep
Wat vindt de Wegenwacht?
- Het Ford Easyfuel-systeem voorkomt foutief tanken (diesel i.p.v. benzine, bijvoorbeeld). Mocht het nodig zijn met een jerrycan brandstof toe te voeren, dan zit daarvoor bij de reparatieset achterin een speciaal trechtertje.
- Veel EcoSport-exemplaren hebben geen reservewiel. Er is dan wel een reparatiesetje met een compressortje aanwezig, maar dit blijkt in de praktijk vaak niet afdoende.
- De koelvloeistofdop wil wel eens defect gaan. Dit merk je eigenlijk niet op, totdat je een keer de koelvloeistof wil peilen/bijvullen. De dop valt dan uit elkaar bij losdraaien. Deze zal vervangen moeten worden bij de garage.
- De distributieriem loop bij de 1.0 ecoboost in de olie. Hierdoor kan de riem vroegtijdig slijten en daardoor kunnen er motorproblemen ontstaan.
Over de Ford EcoSport
De drang voor Ford om ook in dit marktsegment een aanbod te hebben, is heel begrijpelijk. Ford greep hiervoor terug op het idee van de ‘wereldauto’, die op diverse continenten beschikbaar is. De EcoSport is in de basis een Braziliaans model. Daar was de EcoSport al een tijdje op de markt, voordat die ook in Europa leverbaar werd. De exemplaren die hier zijn verkocht, zijn gebouwd in Chennai, in India. Nuchter beschouwd maakt dat allemaal niet uit.
Uitvoeringen en varianten
- In eerste instantie is de EcoSport hier alleen geleverd in de topuitvoering Titanium, met keuze uit twee motoren.
- Dat is de 1,0 liter driecilinder benzinemotor met 92 kW/125 pk en de 1,5 liter TDCi-dieselmotor met 66 kW/90 pk.
- Al in de zomer van 2015 kwam Ford met een verbeterde versie van de EcoSport. Het reservewiel op de achterdeur was hierna alleen nog als optie beschikbaar.
- Het leveringsprogramma is toen ook uitgebreid, met de 1,5 liter Ti-VCT (82 kW/112 pk) maar dan gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie.
- Er kwam ook een instapversie, de Trend, met een scherpere vanafprijs.
- De dieselmotor is bij die eerste ingreep ook onder handen genomen, met een aanmerkelijk lager verbruik als resultaat.
- Andere ingrepen betroffen de afwerking van het dashboard en de stoelen, gewijzigde afstemming van de voorwielophanging met ook een andere stuurbekrachtiging, betere isolatie en een nog iets ruimere uitrusting.
- Begin 2017 is er een nog rijkere uitvoering beschikbaar gekomen, de Titanium S.
- Alleen bij de start van de verkoop, medio 2014, was er korte tijd een tijdelijke versie, de ‘Limited Edition’.
De Ford Ecosport als occasion
Er staat een aardig aanbod gebruikte exemplaren van de EcoSport in het land. Bij Ford-dealers tref je ze inmiddels nog heel zelden aan. Je kunt ze wel vinden bij niet-merkgebonden occasionaanbieders. De EcoSport is typisch een auto die nieuw is verkocht aan particuliere automobilisten. Dat verklaart mede het minimale aantal diesels dat te koop staat. De versies met automatische transmissie is iets ruimer vertegenwoordigd.
Door het beperkte leveringsprogramma is het nog steeds mogelijk in vrijwel elke omgeving, op beperkte afstand een EcoSport te vinden, maar dan wel bijna uitsluitend met de 1,0 benzinemotor.
De proefrit
De EcoSport heeft heel duidelijk SUV-trekjes, met zijn stoere uiterlijk en een relatief hoge zit. De voorstoelen zitten redelijk, de zittingen zijn wat aan de korte kant. De voorpassagier grijpt mis op een handgreep boven het portier. De zitruimte achterin is best ruim, waarbij wel de wat vreemde hellingshoek van de rugleuning opvalt. Je zit vanzelf meer achterover dan we dat in andere auto’s gewend zijn.
De bagageruimte is wat kleiner dan bij concurrerende modellen. Een eigenaardigheidje is de hoedenplank, die wel kan scharnieren, maar ook rechtop kan blijven staan. Dan is het zicht in de binnenspiegel ineens minimaal. In plaats van een achterklep heeft de EcoSport een grote deur, die naar links scharniert. Het reservewiel zit bij de eerste exemplaren op deze deur, die daardoor wel erg zwaar is. Bij de latere exemplaren ontbreekt in vrijwel alle gevallen niet alleen het reservewiel, maar ook de mogelijkheid om er eentje op een daarvoor bestemde plaats mee te nemen. Het instrumentarium is best overzichtelijk, maar sommige details zien er toch net iets anders uit dan we hier in Europa in het algemeen gewend zijn. De 1,0 liter driecilinder laat onder het rijden wat meer van zich horen dan we dit in andere Ford-modellen met dezelfde motor gewend zijn. De vijfbak schakelt voortreffelijk. Gemiddeld rijdt de EcoSport met de 1,0 liter motor 1 op 13 á 14.
Conclusie
De EcoSport is voor Ford geen bijzonder succesvol model geweest. De auto moet op tal van punten in de Europese concurrenten zijn meerdere erkennen. Zijn stoere uiterlijk en de merkentrouw van veel Ford-rijders zijn argumenten om toch voor de EcoSport te kiezen.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford Ecosport.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
