logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Lancia Ypsilon IV

Mode-accessoire?

Lancia - Ypsilon

Pluspunten
  • Comfortabel geveerd
  • Redelijk betrouwbaar
Minpunten
  • Tweecilinder motor vraagt gewenning
  • Uiterlijk smaakkwestie

Wat vindt de Wegenwacht?

Het overgrote deel van alle Ypsilons heeft de ‘TwinAir’-tweecilindermotor. In deze motor zit maar heel weinig motorolie en juist daarom is het zaak het oliepeil steeds goed in de gaten te houden. Bij gering olieverbruik heeft hij al snel gewoon te weinig olie en dat kan funeste gevolgen voor de motor hebben. Beide cilinders hebben een eigen bobine. Het kan voorkomen dat eentje daarvan de geest geeft, waardoor de motor nog maar op één cilinder loopt. Dat ontgaat je heus niet! De wegenwacht kan dit snel verhelpen, mits er ook snel aan zo’n bobine is te komen. Hetzelfde euvel komt overigens ook voor bij de viercilinder Ypsilons. Er kunnen elektronische storingen voorkomen, onder meer van het ABS en ESP, maar dat is door de wegenwacht in de regel snel op te lossen via een ‘harde reset’.
Over smaak valt niet te twisten. Deze generatie van de Lancia Ypsilon scheidt iedereen die ‘m ziet direct in twee kampen: je vind ‘m geweldig, of echt verschrikkelijk. Het is net als met mode, of een bijzondere handtas, als het je smaak niet is, kijk je er niet eens naar.

Waar praten we over?

Een allemansvriend heeft Lancia nooit gemaakt en dat zal ook nooit gebeuren. Lancia’s zijn auto’s voor mensen met een verfijnde smaak. Dat kan gaan om techniek, maar ook om vormgeving en uitstraling, zoals hier. De Ypsilon moet maar net passen bij je smaak en daarbij geldt ook nog dat het model enorm ‘kleurgevoelig’ is. Hij is er in diverse prachtige tweekleurige combinaties, waarin zijn bijzondere vorm goed uitkomt, maar helaas zie je ‘m ook nogal eens in zwart of donkergrijs, waarin die vorm helemaal ‘dood slaat’. Maar ach, dan hebben we het alweer over smaak en we zouden niet… juist!

Uitvoeringen en varianten

Deze Ypsilon is er in tegenstelling tot de drie voorgaande generaties uitsluitend als vijfdeurs. In eerste instantie leverde Lancia deze Ypsilon uitsluitend met de tweecilinder ‘TwinAir’-turbomotor (63 kW/85 pk). Dat kwam het merk op wat kritiek te staan, dus een aantal maanden later verscheen ook de vertrouwde 1,2 liter viercilinder (51 kW/69 pk) in de Ypsilon. Dank zij ons op CO2-uitstoot gebaseerde BPM belastingstelsel werden de versies met die motor duurder dan de tweepitters, ondanks het feit dat de viercilinder minder krachtig is. De 1,2 is ook leverbaar met een autogas-installatie ‘af fabriek’. In 2014 is de TwinAir vanwege de strengere CO2-normen iets aangepast, waardoor het vermogen een fractie is gedaald tot 59 kW/80pk. De TwinAir is er ook in een speciale versie, die rijdt op aardgas (CNG), aangeduid met ‘Ecochic’. De normale uitvoeringen worden aangeduid met Silver, Gold en Platinum, maar de Silver is per 2014 komen te vervallen. Daarvoor in de plaats is de Elefantino (inderdaad, Italiaans voor olifantje) gekomen en de Elefantino Plus. Er zijn ook twee tijdelijke uitvoeringen geweest, de Black & Red en de MomoDesign. De TwinAir 80 en 85 zijn ook geleverd met semiautomatische vijftraps transmissie.

De Lancia Ypsilon als occasion

Al is de Ypsilon niet de populairste auto van het land, er bestaat toch best een aardig occasionaanbod. Daarbij zijn de viercilinders heel dun gezaaid, de autogas-uitvoering is nog zeldzamer. Exemplaren met de halfautomaat zijn naar verhouding gemakkelijker te vinden. In alle gevallen geldt dat juist voor een auto met een zo uitgesproken uitstraling je vaak precies weet wat je wilt, in kleur, uitvoering en daarvan afgeleid: prijs. Dat wordt al een stuk lastiger zoeken, maar als je weet dat wat je zoekt ook echt bestaat, laat je niet van de wijs brengen. Als je ‘m dan vindt, is het wel zaak om toe te slaan, maar blijf wel nuchter en kritisch, als hij qua staat niet mooi genoeg is: gewoon laten staan. Tja en dan kun je de pech hebben dat precies die éne aan de andere kant van het land staat. Ach, dat moet dan maar, als je eenmaal in je eigen Ypsilon rijdt, helemaal zoals jij ‘m wilt hebben, is dat allemaal snel vergeten.

De proefrit

Het knorrende motorgeluid van die ‘TwinAir’-motor vraagt wel gewenning. Dat is al een dringende reden om eerst maar eens uitgebreid proef te rijden. Als de motor in goede staat is, dan ‘loopt’ hij ondanks die twee cilinders best mooi, het heeft ook wel weer iets gezelligs. Om echt zuinig te rijden is het zaak niet te ver in de versnellingen door te trekken, maar als je een beetje wilt opschieten is dat dus wel nodig. De versnellingspook staat op een soort sokkel aan het dashboard. Dat is ook even wennen, maar dat gaat heel snel, want hierdoor bevindt de knop van de pook zich altijd direct onder handbereik. De Ypsilon heeft wel vijf deuren, maar het is natuurlijk geen limo. Met vier volwassenen op pad dat gáát, als het even is voor een ritje de stad in of zo, maar vakantie? Hm, dat wordt wel erg krap. Naar verhouding is de bagageruimte met minstens 245 liter inhoud juist best ruim voor een zo compacte auto. Fijn allemaal, maar jouw plaats is achter het stuur, met uitzicht op die prachtige klokkenwinkel in het midden van je dashboard. Het knappe van die compacte Ypsilon is ook dat hij juist op lange ritten best lekker comfortabel is geveerd. Op de snelweg, met zo ongeveer constante snelheden, is ook die TwinAir-motor best stil, dat is ook belangrijk voor het comfort op lange ritten. Voeg daarbij de prima zittende voorstoelen en al met al is die Ypsilon een heerlijke auto in deze kleine klasse. Voor het brandstofverbruik (TwinAir) hoef je het ook niet te laten, hij rijdt met gemak 1 op 15, of zelfs nog wat zuiniger.

Conclusie

Als de Ypsilon in je smaak past, desnoods precies in die ene kleur en uitvoering, is het een auto om helemaal weg van te zijn. Zo’n auto raakt aan je hart gebakken, een maatje, jóuw Lanciaatje. Als auto’s je totaal niet kunnen schelen en je dit allemaal onzin vindt, zul je de keuze voor een Ypsilon nooit begrijpen.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Otten, Breda

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.