Auto Review MINI Mini IV (F55)
Derde generatie: even leuk als de vorige!
Deze derde generatie van de Mini is nog steeds bijzonder populair. Als je valt voor de charmes van het hele merk, dan is het alleen nog de vraag: welk model, welke uitvoering, kleur et cetera, want er zijn nauwelijks twee identieke exemplaren te vinden.
- Pluspunten
- Best betrouwbaar
- Rijdt heel sportief
- Minpunten
- Enorm populair, dus duur!
- Eigenzinnig model
Wat vindt de Wegenwacht?
- Een Mini die niet start, kan worden veroorzaakt door een losse massakabel tussen de carrosserie en de versnellingsbak. Het is even gedoe, maar de Wegenwacht zet die kabel goed vast en de Mini doet het gewoon weer.
- Het kan ook zijn dat de Mini niet start omdat de draad los is van de schakelaar op het koppelingspedaal, die er voor zorgt dat de motor alleen met ingetrapte koppeling start. Dit gebeurt vaak bij een bestuurder (m/v!) met lange of puntige schoenen. Ook dit is een kwestie van de kabel vastzetten.
- Een slecht lopende 1,5 liter driecilinder motor kan worden veroorzaakt door vervuiling in de stelmotor van de nokkenas. Die vervuiling is vreemd, maar het is een kwestie van schoonmaken.
- Bij de 1.5 motor gaat de krukaspoelie met trillingsdemper wel eens defect. Hierdoor draait de multiriem niet mee. Dit betekent dat zowel de dynamo als de waterpomp niet werken. Verder rijden is in dit geval de oorzaak van een grote motorschade door oververhitting.
Over de Mini (Cooper)
Los van alles wat Mini zo onmiskenbaar maakt, is er bij deze derde generatie nog een aspect dat ‘m bijzonder maakt. Een deel van alle varianten is in eigen land geproduceerd, bij VDL in Limburg. Het gaat het gros van de kopers vooral om de bijzondere charme van het merk.
Daarvoor verdient Mini-eigenaar BMW wel een groot compliment. Het is ze gelukt de zeer eigen inslag van het merk te behouden, ondanks dat er letterlijk geen onderdeel aan deze Mini’s identiek is aan de vorige generatie. Dat de Mini in de vorige eeuw ook een begrip was onder vooral jonge automobilisten, zal de huidige kopersgroep in de regel ook weinig zeggen, als ze zich daarvan al bewust zijn. Het mooie is ook dat een Mini altijd een heel bewust keuze is.
Je ‘valt’ voor het merk en het model en al zijn er vele duizenden andere auto’s te koop, eenmaal in de ban van de Mini bestaat zoiets als concurrentie niet echt meer.
Uitvoeringen en varianten
- Eén van de sterke punten van Mini is dat vrijwel alles ‘kan’. Deze derde generatie is er als drie- en vijfdeurs hatchback, vanaf 2016 is hij er ook als Cabrio.
- De modellen Clubman en Countryman laten we hier even buiten beschouwing, die verdienen een eigen occasiontest.
- Binnen de drie modellen kennen we een aantal uitvoeringen, elk met een eigen technische specificatie.
- De lijst begint met de One (1,2 liter driecilinder, 75 kW/102 pk).
- De tweede versie is de populaire Cooper (1,5 liter driecilinder, 100 kW/136 pk).
- Wie echte prestaties eist, kiest voor de Cooper S (2,0 liter viercilinder, 141 kW/192 pk) of de John Cooper Works (2,0 liter, viercilinder, 170 kW/231 pk).
- Daarnaast kennen we als diesel de One D (1,5 liter driecilinder, 70 kW/95 pk, niet als Cabrio), Cooper D (1,5 liter driecilinder, 85 kW/115 pk) en Cooper SD (2,0 liter viercilinder, 125 kW/170 pk).
- Alle motoren met uitzondering van de One D zijn ook beschikbaar met een zestraps automatische transmissie.
- Naast al die technische mogelijkheden bestaan om te beginnen de uitrustingsniveaus. De basisversie is naamloos, verder kennen we de Salt, Pepper, Chili, Business en Serious Business plus de ‘Wired’, met onder meer een professioneel navigatiesysteem.
- Bovendien biedt Mini een enorme lijst aan opties en mogelijkheden om de auto verder naar persoonlijke smaak aan te kleden, met kleuren, afwijkende dakkleuren, stripings, wielen, bekledingsstoffen enzovoorts.
De Mini (Cooper) als occasion
Door de enorme variatie in kleuren en uitvoeringen is zoeken naar ‘de ideale gebruikte Mini’ soms geen eenvoudige opgave. Nou ja, ze staan volop te koop, maar de ene Mini is nu eenmaal niet de andere. In motorisering en carrosserievorm is het natuurlijk verstandig vooraf een keuze te maken. Daarna is het de vraag in hoeverre je als koper ook specifieke wensen hebt. Op de meeste occasionsites is het wel mogelijk om occasions te selecteren op bijvoorbeeld kleur of bepaalde belangrijke opties. Als je heel specifieke wensen hebt, is het ook zaak de straal van het gebied waarbinnen je zoekt vooral niet te klein te maken, want juist die ‘ideale Mini’ kan er dan net buiten vallen. Er blijft een groot aanbod over en dan is het zaak die auto’s één voor één ‘af te vinken’ welke aan je eisen voldoet. Je kunt natuurlijk ook naar één van de Mini-dealers of de specialisten in het merk gaan, om veel exemplaren te vergelijken en enig inzicht te krijgen in wat je wilt. Ga je elders en particulier op zoek naar een gebruikte Mini, dan is het slim de gegevens van een gevonden auto niet alleen even te checken op de site www.rdw.nl, maar ook in te voeren in de Koerslijst van de ANWB/BOVAG (ook elders op deze site). Door de enorme variatie in uitvoeringen is het immers erg lastig vast te stellen wat een correcte prijs is voor een bepaald exemplaar. Er wordt ook het nodige over de grens gehandeld in gebruikte Mini’s. Dat is op zich geen bezwaar, zo lang maar duidelijk is waar de auto vandaan komt en of deze volgens fabrieksopgave is onderhouden. Mini’s zijn sportieve auto’s om te rijden. Daardoor vallen ze wel eens in verkeerde handen of er wordt onoordeelkundig mee omgesprongen, waardoor de kans op een zware schade veel groter is dan bij veel andere merken. Een gedegen technische keuring is in geval van twijfel, zéker als een auto ‘te goedkoop’ lijkt zéér aan te bevelen.
De proefrit
Rijden met een Mini is altijd dikke pret! Het maakt niet eens veel uit ‘hoe je erin zit’. De één kan eindeloos genieten van het uitzicht op dat lekker aparte dashboard en krijgt nooit genoeg van zijn koddige uiterlijk, de ander geniet van de dynamiek die elke Mini op de weg biedt.
Een Mini stuurt als het bekende ‘scheermes’, enigszins afhankelijk van de motorisering is het een bloedsnelle of gewoon lekker vlotte auto om te rijden. De bediening vraagt enige gewenning, want allerhande zaken werken net even anders dan in een ‘normale’ auto.
Daarbij is de besturing heel direct en precies, dat vraagt ook gewenning. Wie geneigd is vaak het stuur een beetje heen en weer te bewegen, kan rekenen op misselijke passagiers. Passend bij dit gedrag is een erg stevig afgestemd onderstel. Dat hoort zo, maar het betekent wel dat lange ritten al gauw best vermoeiend kunnen worden.
Praktisch is een Mini zelden. In een driedeurs heeft de achterbank voornamelijk een symbolische functie en ook de bagageruimte (280 liter) is niet overmatig groot.
Conclusie
Mini kent zeer enthousiaste rijders, die altijd wel iets met hun auto ‘hebben’. Het is alleen maar heel slim van BMW/Mini dat er ook iets grotere en ruimere modellen zijn, waardoor veel enthousiaste Mini-rijders (m, maar vooral vaak ook v!) het merk ook in een volgende levensfase trouw kunnen blijven, maar het begint bijna altijd met een leuke gebruikte driedeurs.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mini.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
