Auto Review Audi A6 IV (C7) 1e facelift
Mooi oud geworden
Audi - 2.0 TDI 190 pk ultra S-Tronic
Conclusie
De Audi A6 mag dan alweer de nodige jaren meedraaien, het blijft een plezierige reiswagen. Ondanks zijn leeftijd is de sedan van alle hedendaagse gemakken voorzien en ook de veiligheidsuitrusting is op orde. De enige reden om hem toch te laten staan, is zijn stevige prijs. Volvo biedt bijvoorbeeld voor minder geld een minstens zo fraaie S90 aan. Maar die rijdt wel minder comfortabel.Type auto en prijs
De allereerste Audi A6 - in feite een veredelde Audi 100 - maakte nauwelijks indruk. De tweede generatie, die in 1997 op de markt verscheen, legde echter het fundament voor de ijzersterke reputatie die de zakenauto vandaag de dag geniet. Een A6 combineert comfort en sportiviteit met een modern uiterlijk. Hoewel het huidige model alweer van 2011 stamt - de facelift die het model in 2014 onderging daargelaten - is het nog steeds een fraaie auto om te zien. Hij is verkrijgbaar als sedan en als stationwagen. Een opvolger staat in de coulissen klaar, al is de Nederlandse importeur nog niet begonnen met prijsstunten. Op het moment van schrijven bedraagt de vanafprijs € 48.420. Voor dat geld ligt er een dieselmotor onder de kap. Een alternatief als de Mercedes E-Klasse biedt meer vermogen, maar kost nog eens € 5.500 extra. De BMW 5 Serie laten we hier even buiten beschouwing, omdat die auto nog in 2016 wordt vervangen. De werkelijke dreiging komt van Volvo. Hun splinternieuwe S90 mag al vanaf € 42.995 mee naar huis en is volgens de laatste stijltrends vormgegeven. Parkeer je de Audi daarnaast, dan oogt zo’n A6 opeens wél gedateerd. Een gevoelig punt voor potentiële klanten.Hoe rijdt de Audi 2.0 TDI 190 pk ultra S-Tronic
De term ‘spaardiesel’ klinkt bij dit type auto misschien wat oneerbiedig, maar de door ons gereden ultra-uitvoering is wel degelijk ontwikkeld om brandstof te besparen. Zo krijgt de speciale A6 een sportonderstel mee, zodat de auto lager bij de grond ligt en zo minder luchtweerstand ondervindt. Bovendien hergebruikt de Audi zijn remenergie. Om optimaal van die aanpassingen te profiteren, zal je echter over een ijzeren zelfdiscipline moeten beschikken. De ultra doet namelijk even sportief aan als elke andere A6. En met de 190 pk uit onze testversie rijd je dan al gauw te hard. Het is verbluffend hoe eenvoudig deze toch bijna 5 meter lange auto zich door het verkeer laat sturen. Zeker in combinatie met de zeventraps automaat die wij tot onze beschikking hadden, leg je moeiteloos vele kilometers af. De besturing is mooi precies, het (sport)onderstel stevig zonder oncomfortabel te zijn. Kortom; de Audi is het automobiele equivalent van een favoriet kledingstuk. De 2.0-liter dieselmotor heeft een maximum koppel van 400 Nm en mag een aanhanger trekken van maximaal 1.900 kilogram. Hoewel de zakensedan alweer de nodige jaartjes oud is, omvat de veiligheidsuitrusting alle hulpsystemen die we vandaag de dag in een auto uit dit segment verwachten. We noteren onder meer adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, dode hoek signalering en een zelfstandig remsysteem. Het merendeel van die systemen moet van de optielijst komen, waarop we ook een nachtzichtassistent aantreffen. Een infraroodcamera helpt je dan om in het donker om je heen te kijken. Sowieso heb je goed zicht in de Audi. De haast onvermijdelijke dode hoek over je rechterschouder wordt grotendeels gecompenseerd door de opvallend grote buitenspiegels.De Audi 2.0 TDI 190 pk ultra S-Tronic van binnen
Aan het interieur van de A6 kun je zien dat het ontwerp van de auto alweer jaren geleden is bevroren. Het scherm van het infotainmentsysteem maakt geen deel uit van de middenconsole, maar komt tijdens het starten uit het dashboard tevoorschijn. De keuzehendel van de automaat is groot en grof en de bekleding van de deurpanelen voelt hard aan. Nieuwere modellen als de Audi A4 beschikken inmiddels over een digitaal dashboard, maar daarnaar zoek je vergeefs in de A6. Dat wil niet zeggen dat het binnenste van de grote gezinsauto vervelend is om te gebruiken. Alle bedieningsknoppen bevinden zich op een logische plek en het navigatiescherm is naar hedendaagse maatstaven groot zat. Met minimaal 530- en maximaal 995 liter geldt die typering ook voor de bagageruimte. Een gloednieuw alternatief als de Volvo S90 moet het met minder liters stellen. Bovendien is de bergruimte van de Audi goed bruikbaar, omdat de sedan over een neerklapbare achterbank beschikt en er op die manier een vrijwel vlakke laadvloer ontstaat. Je kunt de rugleuningen alleen niet vanuit de kofferbak neerklappen. Op de achterbank hebben volwassenen genoeg been- en hoofdruimte, maar de forse middentunnel maakt de zitplaatsen ongeschikt voor meer dan twee passagiers. De laag geplaatste achterbank heeft een korte zitting; wie langer is dan 1.90 meter, heeft er weinig steun aan.De Audi 2.0 TDI 190 pk ultra S-Tronic en het milieu
Ondanks het feit dat de A6 op zijn laatste benen loopt, kan er uit maar liefst 10 (!) krachtbronnen worden gekozen. Zes daarvan lopen op diesel, vier op benzine. Een opvallend detail is de omvang van de brandstoftank. Afhankelijk van de gekozen brandstof en het beschikbare vermogen is die tussen de 65- en 75 liter groot. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 150- tot 450 pk. Op de stevigere motoren is vierwielaandrijving als optie leverbaar. Onze testauto scoort op papier een verbruikscijfer van 1 op 23,8. Wij realiseerden in de praktijk 1 op 16,2. Een start/stop-systeem behoort bij de Audi A6 tot de standaarduitrusting. Het schakelt de motor al uit voor je goed en wel stilstaat. Bij een verkeerslicht dat op zo’n moment toch nog op groen springt, ben je het hulpsysteem liever kwijt dan rijk.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
