Auto Review Mazda 626 V (GF) 1e facelift
Ontsnapt aan de export?
Mazda - 626
- Pluspunten
- Niet meer zo dik gezaaid
- Rijdt heel behoorlijk
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Saai uiterlijk
Wat vindt de Wegenwacht?
Dit was altijd één van de meest betrouwbare auto’s die je kon kopen en dat geldt in feite nog steeds, nu ze op leeftijd beginnen te raken. Er is één kleinigheid waardoor de wegenwacht wel eens bij een 626 kwam. Het komt voor dat de bougiekabels ‘doorslaan’, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Dat is ter plekke snel opgelost, maar het dringende advies luidt wel om bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt de bougiekabels te laten vervangen, dat zijn de kosten niet. Let bij die beurt ook op tijdige vervanging van de distributieriem. Als die te lang blijft zitten, kan die riem een tandje of wat overslaan. De motor loopt dan slecht, of helemaal niet. Zelfs dan is een 626 nog ‘op de hand van zijn eigenaar’, want motorschade komt zelfs dan nooit voor, terwijl andere merken je in zo’n geval op enorme kosten jagen. Eigenlijk kun je je aan een netjes onderhouden 626 nog steeds geen buil vallen.Waar praten we over?
Sinds de 626 begin jaren tachtig voorwielaandrijving kreeg, was het vele jaren een zeer goed verkopend model. De vier opeenvolgende generaties wisten ook goed te scoren bij zakelijke automobilisten. De 626 schopte het zelfs tot een vijfde plaats op de verkoopranglijsten, maar het laatste model met deze naam wist die mate van populariteit al niet meer te bereiken. De 626 raakte als nieuwe auto wat in de vergetelheid en de restwaardes zakten relatief snel in. Dat had dus niets te maken met de kwaliteit van de auto, want samen met enkele andere grotere Japanse auto’s bewezen deze Mazda’s niet alleen heel lang mee te kunnen gaan, maar al die tijd waren ze ook probleemloos. Voor wie nu op een klein budget wil (beginnen met) autorijden is een 626 een welgemeende tip.Uitvoeringen en varianten
De laatste generatie van de 626 was er in drie vormen: vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en vijfdeurs Wagon. Er zijn drie benzinemotoren en één diesel geleverd. De basis-benzinemotor is de 1,8 liter, die veruit het meest voorkomt. Met 74 kW/100 pk is die net sterk genoeg voor de 1.100 tot 1.200 kg wegende 626. Als je wat meer fut nodig hebt, is er de 2,0 liter met 85 kW/115 pk. Dat verschil is niet zo groot, maar de 2,0 levert duidelijk meer trekkracht (caravan!). De 2,5 liter V6 (147 kW/200) is andere koek, maar die is bij ons nauwelijks verkocht. De 2,0 liter diesel levert 81 kW/110 pk. De belangrijkste uitvoeringen zijn de LX en GLX, de V6 heeft een eigen specificatie. In de loop der jaren zijn er ook diverse actieversies geleverd.De Mazda 626 als occasion
Deze laatste generatie heeft ook als occasion nooit veel harten gebroken, in tegenstelling tot het ‘bolle’ model ervoor, dat nog steeds volop voorkomt. De 626 is vooral zakelijk verkocht, toch is nu nog maar één op de acht exemplaren een diesel. Die zijn zo’n beetje als eerste het land uit geëxporteerd, maar de 626 was ook met benzinemotor jarenlang een geliefde auto in de exporthandel. Uit het feit dat deze Mazda in andere landen zo werd gewaardeerd kunnen we nog wel lering trekken. Een 626 is ook op leeftijd, ook met een enorme kilometerstand een sterke en vooral probleemloze auto. Vooral de stationcar en de hatchback zijn zeer geschikt als ruime en praktische gezinsauto’s. Het is slimmer te kiezen voor een eenvoudige LX, want wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Een aircopomp bijvoorbeeld heeft niet het eeuwige leven en als die kapot gaat, zijn veel van deze Mazda’s in feite economisch total loss. In alle gevallen geldt: wat je niet uitgeeft, kun je ook niet afschrijven.De proefrit
De 626 is een auto uit een ander decennium, dat zie je als je instapt. Nou en? Hij is behoorlijk ruim en best comfortabel. De voorstoelen zijn wat vlak en het geluidsniveau is iets hoger dan we tegenwoordig gewend zijn. Dat zijn allemaal geen onoverkomelijkheden. Dergelijke oudere Japanse auto’s schakelen steevast heel mooi licht en nauwkeurig. Let er bij een occasion even op wat voor banden er onder de auto zitten. Het comfort en wegligging van een 626 gaan hard achteruit als er goedkope banden van een derderangs merk onder zitten. Als het financieel even kan lijden: zet er wat goeds onder. Dat verhoogt het plezier nog dat je nog jaren van je Mazda kunt hebben. Met een 626 1,8 die in goede staat is, kun je gemiddeld ongeveer 1 op 12 rijden.Conclusie
Als je in de laagste prijsklassen winkelt, laat dan de kleinste auto’s gewoon staan. Die zijn naar verhouding te duur, alleen maar omdat ze net iets zuiniger zijn. Gun jezelf een oersterke en lekker ruime en comfortabele Mazda 626 en je hebt een auto waarmee je tegen minimale kosten vele jaren met plezier kunt rijden.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
