logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Fiat Qubo I

Italiaanse kubus op wielen

Fiat - Qubo

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de Qubo en zijn soortgenoten zijn maar enkele kleine, elektronische euveltjes bekend. Als een exemplaar met een dieselmotor op het dashboard weergeeft ‘gloeibougies controleren’ dan kàn het natuurlijk best dat daarmee iets mis is. De kans is alleen veel groter dat de melding wordt veroorzaakt doordat de massakabel onder de accubak even slecht contact maakt. Geen paniek, de wegenwacht zet de kabel goed vast en het probleem is verholpen. Als de motor van een Qubo niet aanslaat, terwijl op het dashboard het motormanagementlampje niet brandt, dan zit de oorzaak in het hoofdrelais. Dit kan weigeren, maar ook slecht contact maken, bijvoorbeeld omdat er vocht in zit. Dat lost de wegenwacht ook snel op, desnoods door het relais door te verbinden. Later moet er in de garage wel een nieuw relais in worden gezet. Niet aanslaan, met de melding ‘fuel cut-off’, is eigenlijk geen pech. De brandstoftoevoer is onderbroken omdat de auto een schok heeft gekregen. Dit is een veiligheidssysteem dat de brandstoftoevoer bij een ongeval uitschakelt, maar dat kan bijvoorbeeld ook gebeuren wanneer te hard tegen een stoeprand wordt gereden.
De Fiat Qubo en zijn soortgenoten zijn heel nuchtere no-nonsense auto’s, voor wie veel ruimte wil in een compacte auto. Het is onterecht dat de Qubo door invloeden van buitenaf geen groot succes is geworden, maar daarmee is het wel een heel geslaagde occasion.

Waar praten we over?

Fiat heeft de Qubo ontwikkeld in samenwerking met het Franse PSA-concern en beide bedrijven produceren die auto’s ook in dezelfde fabriek. PSA kent dit model als Citroën Nemo en als Peugeot Bipper. Het idee achter dit model is vergelijkbaar met wat Fiat heeft gedaan met de Doblò, maar dan op een kleiner formaat. Men neme een compacte bestelwagen, die met zijruiten, een handige achterbank en wat extra aankleding verandert in een bijzonder ruime gezinsauto, met toch compacte buitenmaten en overzichtelijke rijkosten. Er zijn meer merken, die hetzelfde trucje hebben toegepast. Het onhandige is alleen dat hoge en vierkante auto’s per definitie niet zo zuinig kunnen zijn. Daardoor viel de Qubo niet lang na zijn lancering steeds meer buiten de boot door op CO2 gebaseerde fiscale maatregelen, waardoor die in aanschaf relatief te duur werd. Daardoor haakten de gezinnen waarvoor de auto was bedoeld nogal af. Dat is de verklaring waardoor je het model niet zo vaak ziet, maar als gebruikte auto ligt die aantrekkelijkheid natuurlijk heel anders.

Uitvoeringen en varianten

De Qubo is in totaal geleverd met vier verschillende motoren. Er is maar één benzinemotor, een 1,4 liter met 54 kW/73 pk. Vanaf 2009 kreeg die gezelschap van een 1,3 liter diesel met 55 kW/75 pk, in 2010 kwam er ook een variant op dezelfde motor, met 70 kW/95 pk. De versie met de minst sterke diesel, zijn als optie ook geleverd met de semiautomatische zestraps transmissie ‘Dualogic’. Dan is er vanaf 2010 ook nog een versie op aardgas, met een afgeleide van de benzinemotor en 51 kW/70 pk, maar die is echt alleen voor bepaalde doeleinden geleverd. Fiat heeft nogal gegoocheld met uitvoeringen. Eerst was er alléén een Dynamic, in 2009 volgde de basisversie Active. Die is in 2010 weer vervangen door de Actual, tot 2013. In 2010 kwam ook de scherper geprijsde Trekking, om een jaar later alweer te verdwijnen. Daarna verscheen de tijdelijke versie MyLife en in 2013 de Easy. Met ingang van 2014 is de Easy de enige resterende uitvoering. Dat maakt het knap ingewikkeld om nu te bepalen wat-wat is!

De Fiat Qubo als occasion

Er staat best een redelijk aanbod gebruikte Qubo’s in ons land te koop, zowel bij (Fiat) dealers als bij occasionbedrijven. Fiat-dealers bieden jonge occasions (tot 5 jaar) aan onder het Fiat AutoExpert-label, met de nodige extra zekerheden en service. Sommige Qubo’s hebben relatief de nodige kilometers achter de wielen, maar op zich hoeft dat geen bezwaar te zijn. Het ligt er maar net aan hoe de auto is gebruikt en wat je er als volgende eigenaar mee wilt gaan doen. Om er als particuliere gezinsauto pakweg 15.000 kilometer per jaar mee te rijden, hoef je echt niet terug te schrikken voor een nette, goed onderhouden Qubo met een ton of anderhalf op de teller. Een Qubo die vrijwel uitsluitend als stadsauto en ‘kindertaxi’ heeft gediend, heeft waarschijnlijk een zwaarder ‘autoleven’ achter de rug. Op personenauto-kenteken, waartoe we ons hier beperken, is de Qubo vrijwel uitsluitend te vinden met de benzinemotor. Dat is logisch, want zakelijk was deze versie ook met een dieseltje nauwelijks aantrekkelijk. De bestelwagens zijn juist vrijwel uitsluitend diesels. Wie heel specifieke wensen heeft in bijvoorbeeld uitrusting (airco is wel een aanbeveling!) of kleur (zo’n leuke appeltjesgroene!) kan wel eens wat beter moeten zoeken en vindt de ideale Qubo misschien wat verder van huis. Dat moet dan maar.

De proefrit

Ruimte is de meest overtuigende eigenschap van de Qubo, ook al is hij in totaal nog geen vier meter lang. Dat komt op de eerste plaats door z’n vierkante vorm –vandaar de naam- en de verhoudingen, hij is zelfs een fractie hoger dan breed! De zitpositie op de voorstoelen is erg hoog, maar er zijn mensen die dat heel prettig vinden. Desondanks is de hoofdruimte hier ook riant. De minimale maat van de bagageruimte bedraagt al 330 liter, kom daar maar eens om bij de meeste kleine hatchbacks! De achterbank bestaat uit twee ongelijke delen, die ook vanuit de bagageruimte simpel kunnen worden omgeklapt. Dan ontstaat de laadruimte van de kleine bestelwagen, zeker als je die achterbankdelen er helemaal uit haalt. Dat gaat dan weer heel gemakkelijk door de schuifdeuren in de beide flanken. Voor volwassenen is de achterbank wat vlak en plat, kinderen zitten er uitstekend. De ruimte gaat nog verder, want het handschoenenvak is bijvoorbeeld groot genoeg voor een laptop. Je kunt het maar nodig hebben! De Qubo rijdt heel gemakkelijk, de bediening is eenvoudig. Het onderstel is duidelijk berekend op een flinke hoeveelheid lading. Dat betekent dat de auto ‘leeg’ nogal hard aanvoelt, vooral de achteras stuitert soms op een klinkerweg. De benzinemotor is voor normaal gezinsgebruik sterk genoeg. Het krijgt het wel zwaar als de laadruimte regelmatig echt wordt benut voor een kleine verhuizing of de kampeeruitrusting voor het hele gezin. Zonder al die lading en met hooguit twee volwassenen aan boord, is een gemiddeld verbruik rond 1 op 12 te verwachten. Dat is niet superzuinig, maar gezien het soort auto zeer acceptabel.

Conclusie

De Qubo en zijn lotgenoten hebben beter verdiend dan de bescheiden waardering in de vorm van verkopen die ze in de afgelopen jaren hebben gekend. Wie een jong gezin, met uiteenlopende vervoerseisen en een niet zo rekbaar budget heeft, koopt hiermee een erg handige, kwalitatief goede en ook nog eens leuke occasion.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.