logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ssangyong Tivoli I

Dure doorbraak

SsangYong - Tivoli 1.6L e-XDi 160

SsangYong heeft met de Tivoli eindelijk een model in de showroom staan waarmee het de Nederlandse consument kan bereiken. Helaas creëert het prijskaartje alsnog een afstand.

Conclusie

De SsangYong Tivoli is een auto met wat schoonheidsfoutjes. Hij stuurt en schakelt niet zo plezierig als zijn concurrenten en ook de veiligheidsuitrusting blijft achter bij die van menig alternatief. Daar staat tegenover dat hij een buitengewoon fijne dieselmotor onder de kap heeft. Bovendien biedt hij een boel binnenruimte. Het is spijtig dat er zo’n stevig prijskaartje aan de nog onbekende crossover hangt: voor minder geld zouden meer mensen de Tivoli een kans geven.

Type auto en prijs

SsangYong is een Koreaanse fabrikant van semi-terreinwagens, die de afgelopen 20 jaar herhaaldelijke pogingen heeft gedaan om in Europa voet aan de grond te krijgen. In het verleden hielp Mercedes de Koreanen nog met dieselmotoren, maar die tijden zijn voorbij. Inmiddels maakt SsangYong zijn krachtbronnen zelf en kent het modellengamma langzaam maar zeker een steeds grotere verscheidenheid. De Tivoli is de nieuwste toevoeging. De verwachtingen rond de auto zijn hooggespannen, omdat het voor de fabrikant de eerste kleine crossover is. Hij moet het op gaan nemen tegen de Nissan Juke en Renault Captur. Dat segment zit in de lift en SsangYong biedt voor dit type auto een vlotte styling in combinatie met een imposante hoeveelheid binnenruimte. Helaas is de vanafprijs ook aan de maat: de eenvoudigste Tivoli kost € 21.950, terwijl de eerder genoemde alternatieven al rond de 17 mille de showroom mogen verlaten. Wil je een versie met dieselmotor, dan betaal je minimaal € 22.950.

Hoe rijdt de SsangYong Tivoli 1.6L e-XDi 160

SsangYong maakt wereldwijd 150.000 auto’s per jaar. Dat is weliswaar een aanzienlijk aantal, maar Koreaanse fabrikanten als Hyundai en Kia produceren twee keer zoveel auto’s. Des te indrukwekkender is de hagelnieuwe dieselmotor die SsangYong in eigen huis voor de Tivoli heeft ontwikkeld. De krachtbron heeft een inhoud van 1,6-liter en is voorzien van een turbo. Op papier is het vermogen van 115 pk niets om over naar huis te schrijven, maar in de praktijk laat de zelfontbrander weinig te wensen over. De motor draalt niet, maar is meteen bij de les. Het vermogen wordt bovendien mooi gelijkmatig opgebouwd. Geef je de voorkeur aan rustig toeren in plaats van toeren maken, dan voorziet de krachtbron ook in die behoefte: een rotonde in de derde versnelling is geen enkel probleem. Aan de stuurinrichting en de versnellingsbak kun je merken dat SsangYong nog niet over de ontwikkelingsbudgetten beschikt waar de andere Koreaanse autobouwers mee werken. Ook al heeft de besturing 3 verschillende standen, hij voelt in elk daarvan kunstmatig aan. Schakelen gaat hakerig, maar je hebt wel het verzet te pakken waar je naar op zoek was. De zitpositie is top; op de brede stoelen zit je aangenaam hoog. De steun voor je onderbenen is voor lange bestuurders niet optimaal en het is jammer dat het stuurwiel alleen in hoogte verstelbaar is. Het zicht rondom is matig, dat over je rechterschouder zelfs slecht. Tussen het achterportier en de achterruit bevindt zich een forse dode hoek. De oplopende raampartij helpt ook niet mee. Aan de veiligheidsuitrusting valt eveneens af te lezen dat SsangYong als fabrikant nog moet groeien. De gezinsauto beschikt weliswaar over ABS en ESP, maar moet het zonder de overige hulpsystemen stellen die in deze klasse zo langzamerhand gemeengoed beginnen te worden. Denk dan aan dode hoek signalering, noodrem- en rijstrookassistentie. Die zaken zijn allemaal niet leverbaar op de Tivoli.

De SsangYong Tivoli 1.6L e-XDi 160 van binnen

Hoewel de door ons gereden testauto van alle gemakken was voorzien - de dashboardverlichting is bijvoorbeeld instelbaar in 6 verschillende kleuren en naast stoelverwarming bevat de bestuurdersstoel van de meest luxueuze Tivoli ook stoelventilatie - oogt het interieur verouderd. Dat zit ‘m in de harde plastics waaruit het is opgetrokken, de wirwar aan priegelige bedieningsknoppen op de middenconsole en de ouderwetse stengels aan de stuurkolom. Alles werkt overigens naar behoren, al vonden we het een ergonomische misser dat we na elke rit handmatig de deuren moesten ontgrendelen. We moesten ook wennen aan de startprocedure. Om de Tivoli aan de gang te krijgen, moet je het rempedaal indrukken voor je de startknop kunt gebruiken. Dat zijn we van een versie met automaat wel gewend, maar onze auto had een handbak. De standaarduitrusting omvat onder meer cruisecontrol en een handbediende airconditioning. Ook een in twee delen neerklapbare achterbank zit bij de prijs inbegrepen. Een vlakke laadvloer is er echter niet bij en de bagageruimte is rommelig ingedeeld. Desalniettemin meet de kofferbak 423 liter en daarmee is hij fors groter dan die van de Juke of Captur. Nog zo’n troef is de flinke hoofd- en beenruimte op de achterbank. De rugleuning van de voorstoelen is voorzien van bagagenetjes; een idee dat de Koreanen hebben afgekeken van Renault, dat de Captur met een soortgelijk handigheidje uitrust.

De SsangYong Tivoli 1.6L e-XDi 160 en het milieu

De door ons gereden dieselversie komt door zijn geringe schadelijke uitstoot (109 gram CO2 per kilometer) tot het einde van 2015 in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Er bestaat ook een Tivoli met een 128 pk sterke benzinemotor, maar die moet het zonder fiscaal voordeel stellen. Beide motoriseringen zijn naar wens te bestellen met een automaat en/of vierwielaandrijving. De importeur van SsangYong levert de Tivoli in Nederland standaard met een start/stop-systeem.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.