Auto Review Kia Ev9 I
Je moet maar durven
Kia EV9 AWD
- Pluspunten
- Gróót!
- Alsnog zuinig
- Praktisch gebruiksgemak
- Rijcomfort
- Minpunten
- Niet goedkoop
Kia steekt diens nek uit met de nieuwe EV9. Niet omdat de volledig elektrische familiewagen er zo gedurfd uit ziet, maar vanwege het feit dat de Koreaanse fabrikant zich met de SUV in het vaarwater begeeft van luxe merken als Mercedes, Tesla en Volvo. Wie doet daar verstandig aan?
Conclusie
Als familiewagen is de Kia EV9 al bijzonder genoeg: zoveel volledig elektrische zevenzitters bestaan er namelijk nog niet. De Koreanen zien in de SUV echter ook een nieuw topmodel. Of de consument die mening deelt, is de vraag: in vergelijking met zijn - veel duurdere - concurrenten oogt de EV9 eerder als een gebruiksartikel dan een luxe product. Dat de Kia wel degelijk van alle gemakken is voorzien, neemt ons voor de auto in.
Bovendien is de EV9 stukken groter dan menig alternatief, met een hogere laadsnelheid, een stevig trekgewicht en een ongebruikelijk goed zicht rondom. Dik zeventig mille blijft een hoop geld, maar vandaag de dag ben je dat zomaar kwijt voor een zevenzitter. En dan is -ie vaak nog niet eens elektrisch! Het grootste struikelblok wordt dan ook of potentiële klanten die met dit budget shoppen, zulke bedragen voor een Kia willen neertellen. Aan de auto zelf zal het in elk geval niet liggen!
Type auto en prijs
Met de EV9 zet Kia een nieuwe kroon op diens leveringsprogramma. De volledig elektrische SUV gaat dienst doen als nieuw vlaggenschip. Met een vanafprijs van € 71.495 is het sowieso de kostbaarste Kia die het merk tot nog toe heeft voortgebracht. Voor dat geld krijg je dan wel vijf meter aan auto en een batterijpakket van 99,8 kWh groot. Bovendien biedt de EV9 standaard plaats aan zeven inzittenden: voor duizend euro extra kun je de familiewagen uit laten rusten met zes zitplaatsen, waarbij je de stoelen op de plek van de reguliere achterbank kunt omdraaien. Volgens de Nederlandse importeur mag er op die manier ook in ons land mee worden gereden.
In een tijdsbestek van tien jaar is Kia opgeklommen tot een beeldbepalende speler in de wereld van de elektrische auto. De Koreanen gaven ons al een exclusieve klimaatcontrole voor de bestuurder (zodat er geen energie verloren gaat bij het koelen of verwarmen van de rest van de cabine), invloed op de manier waarop er remenergie wordt teruggewonnen, een spectaculaire laadsnelheid en de mogelijkheid stroom terug te leveren aan een koffiezetapparaat, laptop of wasmachine. In de EV9 kun je nu met de complete familie van al die functionaliteiten profiteren.
Eigen energiecentrale
Bovendien is de SUV geschikt gemaakt om stroom terug te leveren aan het net, zodat je met de Kia een eigen energiecentrale op de oprit hebt staan. Veel concurrenten heeft de auto niet: Mercedes, Tesla en Volvo leveren weliswaar modellen met zeven zitplaatsen, maar die zijn kleiner en/of veel duurder dan de EV9. Daarnaast profiteer je bij de Koreanen nog altijd van hun zeven jaar overdraagbare fabrieksgarantie. Die termijn is ook van toepassing op het benodigde batterijpakket.
Hoe rijdt de EV9
Met een lengte van 5.01 meter en een leeggewicht van minimaal 2.400 kilogram is de EV9 een flinke jongen. De reus heeft desondanks een gunstige CW-waarde van 0,28. Over de voordelen die dat met zich meebrengt, lees je meer onder het kopje ‘De EV9 en het milieu’. Onderweg zitten zijn afmetingen je in ieder geval niet in de weg, of je moet een smalle doorgang op jouw pad treffen. Ook bij stevig remmen merk je dat de Kia groter is dan gebruikelijk. Dat de EV9 in overige verkeerssituaties niet aanvoelt als een gigant, komt voor een belangrijk deel door het grote glasoppervlak, dat je in staat stelt om vrijelijk om je heen te kijken achter het stuur. Een unicum voor een hedendaagse auto!
De SUV heeft ook ‘gewoon’ een achterruitenwisser, waar die tot voor kort door Kia achterwege werd gelaten op hun EV’s. De groene terreinreus beschikt daarnaast - al dan niet optioneel - over een keur aan hulpsystemen. Naar verluidt is de EV9 in de nabije toekomst zelfs in staat om zijn bestuurder andere dingen te laten doen tijdens het rijden: vooralsnog moet je nog wel het stuur beet houden wanneer je de Kia bijvoorbeeld zelfstandig van rijstrook laat wisselen. De EV9 biedt vanzelfsprekend een hoge zit. Vering en demping zijn comfortabel, zonder dat de semi-terreinwagen gaat deinen. Geen onbelangrijke eigenschap, wanneer je er met zeven personen in zit. De Kia stuurt daarnaast rustig en precies.
Pak me vast
Wij maakten onze eerste kilometers met een vierwielaangedreven uitvoering, goed voor 383 pk en een trekgewicht van maar liefst 2.500 kilogram. Dat vermogen staat in elke rijstand tot je beschikking, maar in de sportmodus zijn al die paardenkrachten wat abrupter voor handen. Grappig detail: zodra je de betreffende stand inschakelt, voel je dat de wangen van de bestuurdersstoel worden opgeblazen. De Kia pakt je als het ware stevig vast. De EV9 beschikt ook over een handvol terreinmodi, maar met een SUV als deze moet je qua gebruiksmogelijkheden eerder denken aan een drassig parkeerterrein dan een uitdagend off road parcours.
De EV9 van binnen
De knoppen voor de verschillende rijmodi zitten onderaan het stuur. Dat is handig, maar de keerzijde is wel dat andere functionaliteiten daardoor elders moeten worden bediend. De stuurverwarming heeft bijvoorbeeld een plekje gekregen in de deur. Op de EV9 debuteert een nieuwe dashboard lay-out, waaraan een extra scherm is toegevoegd. Het bevindt zich tussen jouw snelheidsmeter en het infotainmentsysteem en dient louter, om de klimaatcontrole te bedienen. Met een bovengemiddelde lengte kun je het scherm alleen niet goed aflezen. Hetzelfde geldt voor het optionele head-up display.
Ondanks de aanwezigheid van een extra scherm is Kia niet afgestapt van traditionele bedieningsknoppen. De verwarming bedien je bijvoorbeeld met handige tuimelschakelaars. Niet alleen de algehele lengte van de EV9 is fors: dat geldt net zo goed voor zijn wielbasis. Die bedraagt meer dan drie meter, waardoor je zowel op de tweede- als derde zitrij riant zit. Helemaal achterin vallen de zittingen van de stoelen alleen wat kort uit, dus daar kun je alsnog alleen de kinderen kwijt.
Twee zonnedaken
We schreven al eerder dat de SUV optioneel kan worden uitgerust met zes zitplaatsen. De reguliere achterbank wordt dan vervangen door twee losse stoelen, die je 180 graden kunt draaien. Ideaal voor het bevestigen van een kinderzitje. Je mag er volgens Kia Nederland zelfs ‘omgekeerd’ op zitten tijdens lange autoritten. Gezellig, maar dan is het wel zaak dat je de persoon tegenover je goed kent: je zit in deze configuratie namelijk met je benen in elkaar gehaakt.
De kofferbak van de EV9 is minimaal 333 liter groot. Klap je de derde zitrij neer, dan kun je 828 liter aan spullen meenemen. Dat ruimteaanbod neemt verder toe wanneer je de rugleuning van de tweede zitrij plat legt. De Kia beschikt daarnaast over opbergruimte voorin de auto, die afhankelijk van de gekozen motorvariant minimaal 52- en anders 90 liter groot is. De EV9 heeft een volwaardig stopcontact in de kofferbak; onder de laadvloer kun je bovendien wat kleine spullen kwijt.
Voortaan vlekvrij
Waar je ook zit in de Kia: je kunt overal jouw mobiele apparatuur opladen. En op de tweede zitrij is er zelfs stoelventilatie voor handen: heerlijk voor in de zomermaanden. De Koreanen zijn verder afgestapt van zwarte interieurs en pianolak: het binnenste van de EV9 is voortaan vlekvrij en in twee kleuren uitgevoerd. Het zorgt voor een aangename sfeer aan boord, geholpen door niet een maar twéé zonnedaken. Het exemplaar boven het hoofd van de bestuurder kan nog open ook.
De EV9 en het milieu
De ANWB mocht als eerste Nederlandse automedium met de EV9 op stap, notabene in diens thuisland Zuid-Korea. De route voerde van de west- naar de oostkust en weer terug. Kia geeft voor de kolos een rijbereik op van tussen de 450- en 541 kilometer, afhankelijk van de gekozen aandrijflijn. De Koreanen blaakten schijnbaar van het zelfvertrouwen, want zij gaven ons een testauto mee met een voor 91 procent gevulde batterij. Daarmee konden we volgens de boordcomputer 415 kilometer afleggen. Dat ze wisten wat ze deden, bleek wel uit het behaalde praktijkverbruik: over een afstand van dik 500 kilometer - veelal over de snelweg - realiseerden we een score van 19,8 kWh per 100 kilometer. Niet verkeerd voor zo’n zware auto!
Die lage luchtweerstand waarover we eerder schreven, betaalt zich hier natuurlijk uit. Maar net als andere elektrische Kia’s beschikt ook de EV9 over zaken als ‘Driver Only’-klimaatcontrole en flippers aan het stuur om de mate van regeneratie mee te bepalen. Het helpt allemaal mee om optimaal gebruik te maken van de in de batterij meegebrachte stroom. De prijslijst van de EV9 begint met een 204 pk sterke, achterwielaangedreven variant. Het maximale trekgewicht slinkt in dat geval tot 950 kilogram. De batterijgrootte blijft gelijk aan die van de vierwielaangedreven versie: er bestaan wel EV9’s met een kleinere batterij, maar die levert Kia niet in Nederland.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
