Auto Review Citroen C4 Cactus I 1e facelift
Met zonder prik
Citroën - C4 Cactus PureTech 110
Conclusie
De Citroën C4 Cactus heeft een opfrisbeurt ondergaan zodat de auto voortaan in een hoger segment kan uitkomen. Een ongebruikelijke zet. Toegegeven: als er één fabrikant mee weg komt, is het dit eigenzinnige automerk. Dankzij een aantal bijzondere, comfortverhogende maatregelen rijdt de Cactus als een limousine. Hij heeft echter nog steeds de binnenmaten van een compacte crossover. Bovendien steken de eigenaardigheden die het oorspronkelijke model zo charmant maakten, nu schril af tegen de concurrentie. Achterruiten die niet open kunnen bijvoorbeeld. Het is maar de vraag of de beoogde klantengroep daar voor dit soort bedragen van gediend is.Type auto en prijs
Of je nu autoliefhebber bent of niet, iedereen heeft een mening over de Citroën C4 Cactus. Daarmee valt het model in de categorie van de Toyota Prius en de Fiat Multipla: personenwagens met een dusdanig uitgesproken uiterlijk, dat je er alleen maar van kunt houden of gruwelen. Dat heeft de Fransen overigens geen windeieren gelegd: sinds 2014 zijn er 270.000 exemplaren van het model verkocht. Het verkoopsucces was zelfs dusdanig, dat ergens in de afgelopen vier jaar het idee moet zijn ontstaan dat de Cactus best de reguliere C4 kan vervangen. Die auto kwam tot voor kort uit in de klasse van de Volkswagen Golf, maar niet in de aantallen waarin de Cactus aan de man werd gebracht. Om mee te kunnen draaien in het C-segment, is een uitdagend design echter eerder een handicap dan een pluspunt. Vandaar dat Citroën de tussentijdse facelift van de Cactus heeft aangegrepen om het ontwerp van zijn scherpe randjes te ontdoen. Een sterkere instapmotor, een luxere afwerking, een rijkere veiligheidsuitrusting en een hoger rijcomfort moeten verbloemen dat de auto aanvankelijk het levenslicht zag als B-segment crossover. Kocht je er in 2014 nog eentje voor net geen 16 mille, tegenwoordig moet je minimaal € 21.490 meebrengen naar de Citroën-dealer. In vergelijking met ‘nieuwe’ alternatieven als de Renault Mégane en Ford Focus is de Cactus daarentegen onverminderd scherp geprijsd.Hoe rijdt de Citroën C4 Cactus PureTech 110
Hét kenmerk van de oorspronkelijke Cactus waren de stootkussens op de deuren. Ze gaven het model niet alleen een eigen gezicht, maar dienden ook een functie: de portieren beschermen tegen parkeerschades. Helemaal verdwenen zijn de zogenaamde ‘airbumps’ niet, maar onderaan de dorpels hebben ze nog maar weinig nut. Het uiterlijk van de voorheen zo eigenzinnige Citroën is dus letterlijk gladgestreken, maar de fabrikant grijpt in plaats daarvan terug naar een andere merkwaarde: verhoogd rijcomfort. In het verleden kon je louter bij de duurste modellen voor een dergelijke ‘vliegend tapijt’-ervaring terecht, maar onder de naam Advanced Comfort maken de Fransen een dergelijke beleving ook bereikbaar voor de gewone man. Spil in dit programma van comfortverhogende maatregelen zijn de speciale schokdempers, die oneffenheden veel gelijkmatiger opvangen dan in dit segment gebruikelijk is. Er zitten ook speciale stoelen in de auto gemonteerd. Die worden vervaardigd uit hetzelfde traagschuim waarvan matrassen in luxe beddenzaken zijn gemaakt. Tot slot zorgen een betere geluidsisolatie en dikker glas rondom dat het extra stil is aan boord. Het resultaat is verbluffend: de Cactus rijdt als een limousine. Je ziet de oneffenheden nog wel - soms hoor je ze ook, omdat het onderstel een oplawaai krijgt van een lelijke put in het wegdek - maar je voelt er nauwelijks iets van. Bij de eerste scherpe bocht hielden we even de adem in; auto’s die zo comfortabel aandoen, zijn eerder geneigd om over te hellen. De Citroën-techneuten zijn er echter in geslaagd om dat effect tot een minimum te beperken. De auto beweegt weliswaar nauwelijks van links naar rechts, maar wel van achteren naar voren. Dat merk je vooral bij stoppen en optrekken: de Cactus ‘kiept’ dan een beetje. Hoewel de speciale stoelen merkbaar zachter zijn, bieden ze weinig zijdelingse steun. Bovendien zijn de zittingen voor langere bestuurders te vlak, waardoor zij met opgetrokken knieën achter het stuur eindigen. Wij reden een 110 pk sterke benzineversie, goed voor een koppel van 205 Nm en een (schamel) trekgewicht van 920 kilogram. Je kunt er dan wellicht geen caravan achter hangen, maar dankzij het geringe wagengewicht (iets meer dan 1.000 kilo) rijdt de Citroën wel lekker vlot. Op de zestraps automaat waarvan onze testauto was voorzien, hebben we geen aanmerkingen. Wel op de besturing: die ervaren we als een tikkeltje indirect. Het zicht rondom is bij het oude gebleven; je ziet nog steeds weinig over je rechterschouder. De aanvullende veiligheidsuitrusting heeft bij de opwaardering naar een hoger segment echter een flinke impuls gekregen. Voortaan kun je de Cactus (optioneel) voorzien van rijhulpsystemen als een noodstopsysteem, dode hoek signalering, vermoeidheids- en verkeersbordherkenning. Ook rijstrookassistentie behoort tot de mogelijkheden, al bestaat dit louter uit een geluidje. De Citroën grijpt dus niet zelf in wanneer je onbedoeld van rijstrook verandert. Ronduit hinderlijk is het systeem dat waarschuwt voor een naderende aanrijding. Dat reageert rijkelijk vroeg en toont een kolossale melding op het scherm van het navigatiesysteem, waardoor je aandacht wordt afgeleid van waar je werkelijk op hoort te letten: de weg voor je.De Citroën C4 Cactus PureTech 110 van binnen
Van origine was de Cactus bedoeld als een moderne Lelijke Eend. Dat bleek niet alleen uit zijn uitgesproken voorkomen, maar vooral vanwege de vele slimmigheidjes aan boord. Zaken als een glazen dak, uitklapraampjes en lussen in plaats van deurhendels waren bedoeld om het gewicht én de kosten te reduceren. Ze zijn nog steeds aan boord, maar schieten hun doel voorbij nu de Citroën een stuk duurder is geworden. Weliswaar hebben de Fransen geprobeerd om met nieuwe materialen het toch al hoogwaardige interieur extra smaakvol aan te kleden, maar dat weegt niet op tegen het feit dat je achterin in een Focus of Mégane gewoon het raam open kunt doen. Wie langer is dan 1.90 meter, zit daar ook beter. Dankzij een uitsparing in de rugleuning van de voorstoel kun je jouw benen weliswaar kwijt, maar je zit onvermijdelijk met je kruin tegen het plafond. De instap naar achteren wordt bemoeilijkt, omdat de achterbank achter de C-stijl is bevestigd. Je moet over de wielkuip naar binnen klauteren. Met een kofferbak van minimaal 358- en maximaal 1.170 liter omvang is de bagageruimte redelijk, maar de nieuwe concurrenten van de Cactus beschikken over meer laadruimte. Daarnaast ontbeert de Citroën een vlakke laadvloer en dubbele bagagebodem en heeft hij een ouderwets hoge tildrempel. Wel kan de achterbank sinds de facelift in twee delen worden neergeklapt. Bij het oorspronkelijke model bestond die bank uit één geheel, ook weer om kilo’s en euro’s te besparen.De Citroën C4 Cactus PureTech 110 en het milieu
Hoewel de 82 pk sterke instapmotor in het buitenland voorlopig leverbaar blijft, worden er in Nederland zo weinig exemplaren van verkocht, dat de importeur heeft besloten om de krachtbron te laten vervallen. Dat brengt het aantal beschikbare motoren op drie stuks: twee benzines en een diesel. Het vermogen loopt uiteen van 100- tot 130 pk. Citroën geeft voor de door ons gereden, 110 pk sterke benzineversie mét automaat een fabrieksverbruik op van 1 op 18,9. Wij kwamen tot een score van 1 op 13,7, al moet daarbij worden aangetekend dat er voor de begeleidende video de nodige keren (stevig) heen en weer is gereden. In de dagelijkse praktijk moet het zuiniger kunnen.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
