logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW 3-Serie VI (F30) 1e facelift

Bovenaan de wensenlijstjes

De BMW 3-serie is als occasion onverminderd populair. Dat geldt vrijwel voor elk bouwjaar en budget. Het bezit van een mooie 3-serie is nog steeds de wens van menig sportief ingestelde automobilist.

Pluspunten
  • Bijzonder prettige rijeigenschappen
  • Heel geslaagd, onverwisselbaar uiterlijk
  • Fraai en modern interieur
  • Zeer breed aanbod
Minpunten
  • Zeer gewild, dus relatief kostbaar in aanschaf

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de 1,5 liter driecilinder benzinemotor komt het voor dat de trillingdemper in de krukaspoelie kapot gaat. Hierdoor draait de poelie niet mee met de krukas, met als gevolg dat zowel de dynamo als de waterpomp niet worden aangedreven. De bestuurder ziet in eerste instantie alleen het laadstroomlampje. Helaas is dit ter plekke niet te repareren, de auto moet op transport naar de garage voor reparatie. Een 3-serie kan ineens helemaal stroomloos zijn, wat wordt veroorzaakt in het zekeringkastje dat zich achter het dashboardkastje bevindt. Het bijzondere is dat dit alleen optreedt als de auto gewoon geparkeerd staat. Bij terugkomst ‘doet’ ineens niks het meer. De Wegenwacht kan dit ter plekke en zonder verdere kosten in orde maken.

Geen pech, maar wel belangrijk om te weten is dat duurdere BMW-occasions vaak zijn voorzien van een alarmsysteem in combinatie met een voertuigvolgsysteem. Deze auto’s zijn herkenbaar aan een driehoekige oranje sticker op de zijruiten. Laat die sticker vooral zitten, voor de duidelijkheid. Het komt voor dat dit aan internet gekoppelde systeem bijvoorbeeld in een parkeergarage geen verbinding kan maken, waardoor de auto ‘denkt’ dat die wordt gestolen en dus niet meer wil starten. Het is een hoop gedoe, maar feitelijk is er niks aan de hand, zodra de auto weer buiten staat. Wanneer zo’n auto tweedehands wordt gekocht, is het van zeer groot belang dat alle bij het systeem behorende papieren en meldcodes bij de auto’s aanwezig zijn. Zo niet, dan is de auto bij verstoring van het systeem niet ‘vrij te geven’ en kan dus niet worden gebruikt.

Bij alle BMW’s van deze bouwjaren met automatische transmissie geldt dat het alleen mogelijk is een in de P-stand vergrendelde automaat weer los te maken, door een ingreep ònder de auto.

Over de BMW 3-serie

BMW kent veel trouwe rijders, die bijvoorbeeld de 3-serie aardig op de voet volgen. In dit geval hebben we het over de tweede serie van het model F31, geleverd van 2015 tot het einde van deze generatie in 2019, in de carrosserievarianten vierdeurs sedan en vijfdeurs ‘Touring’.

Uitvoeringen en varianten

Vrijwel alle technische varianten en uitvoeringen van deze 3-serie zijn beschikbaar in beide carrosserievormen, als sedan en als Touring. De hele serie omvat vijf benzinemotoren, liefst zes diesels, plus een plug-in hybride. De basis-benzinemotor in deze serie is een 1,5 liter driecilinder, in de 318i (100 kW/136 pk). Een trapje hoger vinden we de 320i, een 2,0 liter (135 kW/184 pk). De topversies in de benzinelijn zijn de 330i en 340i, respectievelijk een 2,0 liter met 185 kW/252 pk en een 3,0 liter zescilinder met 240 kW/326 pk. Alle motoren bereiken hun aanzienlijke vermogens dank zij dubbele turbo’s. De topversie van de hele serie (alleen sedan) is de M3, waarin de 3,0 liter zescilinder het brengt tot 317 kW/431 pk.

De types 316d, 318d, 320d en 325d maken alle gebruik van hetzelfde 2,0 liter viercilinder motorblok. De vermogen zijn respectievelijk: 85 kW/116 pk, 110 kW/150 pk, 140 kW/190 pk en 165 kW/224 pk. De types 330d en 335d beschikken beide over een 3,0 liter zescilinder dieselmotor, met respectievelijk 190 kW/258 pk en 230 kW/313pk.

De plug-in hybride heet 330e. Deze is voorzien van een 2,0 liter benzinemotor plus een elektromotor, die samen een ‘systeemvermogen’ leveren van 185 kW/252 pk.

Alle motoren kunnen in plaats van een handgeschakelde zesbak ook zijn gekoppeld aan een achttraps automatische transmissie. De 330d en 335d zijn er uitsluitend met die automaat.

De types 320i, 330i, 340i, 318d, 320d en 330d zijn ook geleverd met vierwielaandrijving, bij BMW aangeduid als xDrive. De 335d is er uitsluitend als xDrive.

Een aantal versies zijn ook geleverd als Corporate (2015/17), Corporate Lease Edition (2017/18) en als M Sport Edition (2015/16).

De M3 en de 330e zijn niet beschikbaar als Touring.

De BMW 3-serie als occasion

De 3-serie is consequent een zeer goed verkopend model in zijn klasse. Daardoor is het niet verwonderlijk dat er een heel groot occasionaanbod bestaat. Dat wordt ook steeds gevoed door auto’s die aan het einde van een contract ‘terugkomen uit de lease’, want een heel groot deel van alle 3-series wordt in eerste instantie zakelijk ingezet. De verdeling in het aanbod is best bijzonder. Zo is het opvallend dat liefst 90% van alle 3-series van dit model is voorzien van automatische transmissie. De verdeling in carrosserievormen is veel evenwichtiger met 45% Tourings, 55% sedans. Qua motorisering is 60% voorzien van een benzinemotor, 30% van een diesel en een relatief hoge 10% is een plug-in hybride. Hieruit blijkt eveneens dat wie niet op zoek is naar een heel zeldzame combinatie, vrijwel elke 3-serie uitvoering gemakkelijk te vinden moet zijn en in de regel is het niet nodig daarvoor ‘naar de andere kant van het land’ te reizen.

Uiteraard is de lokale BMW-dealer de meest logische plek om de zoektocht naar ‘de ideale 3-serie’ te beginnen, ook al is dat in eerste instantie digitaal. Via www.bmw.nl is het totale, actuele aanbod van alle dealers snel te vinden. Het sterke punt van dit dealeraanbod, met name als het gaat om relatief jonge occasions, is het label ‘Premium Selection’. Dit zijn streng geselecteerde en gecontroleerde occasions, waarop de dealerorganisatie zelfs dezelfde garantie geeft als de fabrieksgarantie op een gloednieuwe BMW: twee jaar, zonder kilometerbeperking. Op de genoemde site zijn alle voorwaarden en voordelen van dit label gemakkelijk terug te vinden.

Uiteraard is een mooie 3-serie ook op andere plaatsen te vinden. Dat kan zijn na inruil bij een dealer van een ander merk, maar kijk ook eens bij de outlets van de grote leasemaatschappijen. De voorwaarden en garanties zijn daar minder gunstig dan bij de dealerorganisatie, maar vaak zijn de prijzen wel wat scherper.

De proefrit

Tja, kijk, dáárvoor koop je een BMW… hoe overheerlijk hij rijdt. Dat geldt voor de 3-serie heel sterk, want dat is één van de modellen in ‘het hart van het merk’. Ook een gewone 3-serie, desnoods een basisversie met de 1,5 liter motor, stuurt bijzonder fijn, nauwkeurig, met veel gevoel en zonder aandrijfreacties door de achterwielaandrijving (even afgezien van een xDrive). Een normale 3-serie is stevig geveerd, maar zeker niet oncomfortabel. De standaardstoelen zitten al uitstekend, optionele sportstoelen zitten nog beter, door hun meer uitgebreide verstelmogelijkheden. Het dashboard is fraai afgewerkt en mooi om te zien. Via de steeds verder geperfectioneerde centrale iDrive-knop is op het display in het midden van het dashboard een enorm aantal functies te bedienen. Niettemin werkt het intuïtief.

De zeer veel voorkomende achttraps automaat schakelt subliem. Bij een rustige rijstijl houdt die het motortoerental opvallen laag, zó laag dat de motor soms ‘onder z’n toeren’ dreigt te moeten werken. Bij de driecilinder kan dat een heel lage resonantie opleveren, die niet heel prettig is. Het is dan fijner om een tandje terug te schakelen. Niettemin, is die 100 kW-versie in gewoon dagelijks Nederlands verkeer feitelijk sterk genoeg. Daarbij is een gemiddeld verbruik rond 1 op 14 á 15 best haalbaar.

De 3-serie is met name achterin niet de ruimste in zijn klasse, maar van echt behelpen is zeker geen sprake. Vooral in de Touring is ook achterin ruimte genoeg voor twee volwassenen, mede door het vlakke dak. Zowel de sedan als de Touring bieden een voor deze klasse normale bagageruimte (480 / 495 liter).

Conclusie

Het voert te ver om te stellen dat de 3-serie een allemansvriend is, maar er is een flink schare enthousiaste automobilisten die ‘m op handen dragen. Terecht. Wie van autorijden houdt, moet gewoon een keer in een fraaie 3-serie rijden. Daar zit maar één enorm risico aan: het werkt enorm verslavend.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Dusseldorp BMW Den Haag

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.