logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Corsa E

Mooi van binnen

Opel - Corsa

De Opel Corsa is vernieuwd, maar zo ziet de auto er niet uit. De grootste veranderingen blijken echter onderhuids te hebben plaatsgevonden.

Conclusie

De nieuwe Opel Corsa ziet er misschien niet zo nieuw uit, maar is wel sterk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. De nieuwe driecilinders zijn een aanwinst en qua interieur en beschikbare veiligheidsvoorzieningen kan de Corsa weer goed met zijn tijd mee. Het is alleen de vraag of dat genoeg is in een segment waarin meerdere concurrenten dezelfde voordelen bieden tegen een scherpere prijs. En met een aansprekender uiterlijk.

Type auto en prijs

De huidige Opel Corsa draait al bijna 10 jaar mee. In de tussentijd werd zijn uiterlijk weliswaar een paar keer bijgetipt, maar in grote lijnen ziet de auto er nog hetzelfde uit als het oorspronkelijke ontwerp. Zijn opvolger, die vanaf het einde van dit jaar in de Nederlandse showrooms staat, borduurt opnieuw voort op de lijnvoering uit 2006. Een logische keuze, vanuit Opel bezien: dankzij een aantal aantrekkelijke actiemodellen blijft de vierde generatie Corsa ook in zijn nadagen goed verkopen. Het is maar de vraag of de beoogde klandizie eveneens van die behoudende vormgeving is gecharmeerd: in het B-segment zijn er genoeg concurrenten te koop die er oorspronkelijker uit zien. Met een vanafprijs van € 13.995 is de Opel stevig geprijsd. Hij is als vanouds leverbaar met drie- of vijf portieren. Voor dat geld koop je echter wel een stevig gemotoriseerde auto (minimaal 90 pk). Snelle beslissers ontvangen bovendien gratis het hagelnieuwe Intelilink-infotainmentsysteem, bij wijze van introductieaanbieding.

Hoe rijdt de Opel Corsa

De fabrikant is zelf nog goed te spreken over het uiterlijk van de Corsa, maar onderhuids hebben de Duitsers de wagen wel degelijk aangepakt. De Corsa moest stiller en een stuk comfortabeler bovendien. De voor- en achterwielophanging is daarom compleet herzien. En met resultaat, want oneffenheden vinden voortaan veel minder nadrukkelijk hun weg naar de inzittenden. Het belangrijkste nieuws is de komst van twee nieuwe benzinemotoren. Driecilinders, met een vermogen van 90- of 115 pk. Opel heeft langer op die krachtbronnen moeten wachten dan ze lief was, maar de motoren zijn dan ook meteen een van de beste in hun klasse. Wij reden de sterkste driepitter; een heerlijk soepel motortje, dat in betrekkelijke rust zijn werk doet. Op de snelweg wordt het motorgeluid overstemd door de bulderende wind rond de A-stijlen. In vergelijking met de concurrentie is de Corsa nog altijd een zware auto: dat voel je wanneer je hem een bocht in slingert. Op de momenten dat je er rustig mee rijdt - en dat zal 9 van de 10 keer toch het geval zijn - dragen die extra kilo's juist bij aan het gevoel een grotere auto te rijden. Op de vijfde generatie van de Corsa doet eindelijk de City-stuurbekrachtiging zijn intrede. Bij lage snelheden parkeer je de Opel dan met je pink in. Het systeem werd in 2006 al bedacht door Fiat, dat diens Grande Punto samen met de Opel Corsa ontwikkelde. Waar de Italianen die handige functie direct introduceerden, komt Opel er pas nu mee op de proppen. Gelukkig zijn (veiligheids)opties als een rijstrook- en een remassistent wél helemaal van deze tijd. Al moet daarbij worden aangetekend dat de remassistent van de Corsa alleen waarschuwt met geluidssignalen; de auto grijpt niet zelf in, zoals de nieuwe Skoda Fabia dat bijvoorbeeld wel doet.

De Opel Corsa van binnen

De Opel is even groot als zijn voorganger, maar de interieurontwerpers hebben een slimme truc uitgehaald. Het vorige Corsa-binnenste bevatte hoofdzakelijk verticale lijnen; zowel het dashboard als de middenconsole deden smalletjes aan. In de nieuwe Corsa is er meer vanuit de breedte gewerkt. In combinatie met het in twee kleuren beschikbare interieur levert dat voor je gevoel een veel ruimere cabine op. Gelukkig is dat niet alleen maar uiterlijke schijn; zowel voor- als achterin zit je prima in de Corsa, zelfs wanneer je voor het optionele glazen dak kiest. De beenruimte is toereikend, de bagageruimte handig ingedeeld. Een vlakke laadvloer zit er echter niet in. Net als veel concurrenten kiest ook Opel voor een infotainmentsysteem dat aan je smartphone kan worden gekoppeld. Navigeren behoort tot de mogelijkheden, maar verloopt dan wel via je mobieltje. Een grote pré is het feit dat dit Intelilink-systeem meerdere besturingssystemen ondersteunt. Het maakt bij Opel dus niet uit wat voor telefoon je hebt; iets wat andere autofabrikanten nog niet kunnen zeggen. Er gaat ook nog eens een achteruitrijcamera schuil achter het fraaie 7-inch scherm. De beeldkwaliteit van die camera valt echter tegen en het infotainmentsysteem had best wat hoger gemonteerd mogen zijn. Nu zit je op onbekend terrein steeds schuin naar beneden te kijken.

De Opel Corsa en het milieu

De nieuwe driecilinder benzinemotoren zijn niet alleen fijn om mee te rijden, ze dragen ook hun steentje bij aan een beter milieu. De schadelijke uitstoot ligt rond de 100 gram CO2; als we de fabrikant mogen geloven, komt dat overeen met een verbruik van 1 op 23. Omdat de Nederlandse importeur een alternatief achter de hand wil houden voor klanten die liever een viercilinder rijden, staat er voor ons land ook een vertrouwde 1.4-liter benzinemotor op de bestellijst. Dat blok is ook leverbaar met een opgefriste halfautomaat. Opel voert bij ons vooralsnog maar één dieselmotor: het bestaande 1.3-liter EcoFlex-blok. Volgens een woordvoerder van de importeur wordt er in Rüsselsheim echter gebroed op een versie die meer aansluit bij ons fiscale klimaat (lees: in aanmerking komt voor een gunstiger bijtelling).

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.