logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota C-Hr I 1e facelift

Onverminderd onderscheidend

De Toyota C-HR is als occasion geliefd bij een lastig te omschrijven doelgroep. De enige overeenkomst tussen die mensen is dat ze de C-HR leuk, geweldig, fantastisch of waanzinnig mooi vinden. Dit is in die zin een echte liefhebbersauto, een onderscheidende keuze.

Pluspunten
  • Lekker onderscheidend model
  • Zeer fijne (hybride-) aandrijflijnen
  • Zeer betrouwbaar
  • Gunstig brandstofverbruik
Minpunten
  • Zicht rondom
  • Beslist geen allemansvriend
  • 'Opgesloten gevoel' op de achterbank

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Deze facelift-versie van de C-HR is uiteraard even betrouwbaar als zijn voorganger. In geval van een Toyota wil dat zoveel zeggen als: vrijwel onverstoorbaar.
  • Er is echter één kwestie die we de auto niet kwalijk kunnen nemen, maar waarvoor de Wegenwacht nog wel eens wordt ingeschakeld. Als de tank te ver is leeggereden -en vaak is de hybride-batterij inmiddels ook ‘leeg’- dan wordt het lastig de C-HR weer aan de gang te krijgen. Er moet minimaal tien liter benzine in de tank, voordat een startprocedure effect kan hebben. Uiteraard is de Wegenwacht graag bereid dit op te lossen en hetzelfde geldt voor de gevolgen van andere foutjes van de bestuurder. Tja, dat kunnen we Toyota niet echt verwijten…

Over de Toyota C-HR

De C-HR is leverbaar vanaf 2016. Hier hebben we het uitsluitend over de versies na de bescheiden facelift in 2020. Daarmee bleef de C-HR helemaal ‘up-to-date’, maar zijn unieke karakter bleef onverminderd sterk.

Uitvoeringen en varianten

  • Na de facelift kennen we de C-HR met in totaal drie verschillende aandrijflijnen.
  • Er is een basisversie met 1,2 liter viercilinder turbo-benzinemotor (85 kW/116 pk). Deze motor is in alle gevallen gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze versie is medio 2020 al uit het programma genomen.
  • De 1,8 liter ‘full hybrid’ benzinemotor met 90 kW/122 pk was er ook voor de facelift al. Deze motor is bekend uit diverse Toyota- (& Lexus-) modellen.
  • Met ingang van de facelift is het programma uitgebreid met een 2,0 liter ‘full hybrid’, met een systeemvermogen van 135 kW/184 pk.
  • Beide hybride-motoren zijn standaard altijd gekoppeld aan een volautomatische Constant Variabele Transmissie.
  • De C-HR 1.2T is alleen geleverd in de uitvoeringen ‘Active’ en ‘Dynamic’.
  • De C-HR 1,8 Hybrid kent als normale uitvoeringen: ‘Active’, ‘Business’, ‘Dynamic’, ‘Business Plus’, ‘GR-Sport’ en ‘Executive’.
  • Tijdelijke uitvoeringen waren de ‘First Edition’, ‘Style’, ‘Style Luxury’, ‘Business Plus Luxury’ en ‘Bi-Tone’.
  • Voor de C-HR 2,0 Hybrid zijn de vaste uitvoeringen ‘Dynamic’, ‘Business GR Sport’, ‘GR-Sport’ en ‘Executive’.

Daarnaast waren tijdelijk zowel een ‘First Edition’ als een ‘Launch Edition’ en verder ‘Style’, ‘Style Luxury’, ‘Plus’, ‘Plus Luxury’en ‘Bi-Tone’ beschikbaar.

De Toyota C-HR als occasion

De C-HR mag dan een uitgesproken smaak vereisen, maar dit model Toyota is ‘nieuw’ zowel zakelijk verkocht als -in de meeste gevallen- aan particuliere kopers. Dit betekent dat er binnen het occasionaanbod een aardige spreiding is te zien in zowel uitvoeringen als bijvoorbeeld kilometerstanden.

Hierbij hoeft een hogere kilometerstand niet direct een nadeel te zijn. Die zakelijk ingezette ‘kilometervreters’ rijden naar verhouding veel snelweg, vaak op de cruise control. De kilometers ‘vliegen erop’, maar zo’n auto heeft daarvan bijzonder weinig te lijden. Die zakelijke inzet is vaak op basis van een leasecontract. Daardoor kan het gebeuren dat er een mooie gebruikte C-HR opduikt in het aanbod in de outlets van de grote leasemaatschappijen. De meest voor de hand liggende ‘vindplaats’ voor een puike C-HR is uiteraard de officiële Toyota-dealer, al dan niet in de buurt. Voor occasionkopers heeft Toyota een ijzersterke troef achter de hand.

Op elke Toyota geldt een fabrieksgarantie tot tien jaar, met maximaal 200.000 km, onder voorwaarde dat de auto altijd bij een Toyota-dealer of -specialist in onderhoud is geweest. Deze garantie is ook overdraagbaar aan volgende eigenaren. Uiteraard geldt dat in alle gevallen voor de occasions die de dealers zelf aanbieden, maar het kàn ook opgaan voor zo’n leaseauto, mits die onderhoudshistorie vastligt.

Overigens is dat garantiesysteem gezien het zeer hoge kwaliteitsniveau van de auto’s ook voor Toyota geen enorm risico, maar vooral een goede methode om die kwaliteit te onderstrepen.

In het totale occasionaanbod is de 1,2 T, geheel volgens verwachting, flink in de minderheid.

De proefrit

Bij de kennismaking met de C-HR is ‘stap één’ de waardering voor het uiterlijk. In de praktijk vindt men ‘m geweldig of vreselijk, een tussenweg lijkt niet te bestaan. In geval van ‘vreselijk’ is het advies heel eenvoudig: kijk eens naar een mooie Corolla, die afgezien van het uiterlijk heel veel overeenkomsten heeft met de C-HR. OK, dus u vindt ‘m mooi? Stap in en ga verder kennismaken. Wie nooit eerder hybride reed is wellicht wat huiverig voor al die gecompliceerde techniek, maar die is zó knap opgezet dat juist ‘bedieningsgemak’ een heel sterke eigenschap is van, in dit geval, een C-HR. Ja, die techniek is gecompliceerd, maar ‘doet’ alles zelf. Wie na de eerste kilometers begint te wennen… kijk eens op het dashboard hoe vaak het groene ‘EV’-lampje brandt. In dat geval rijdt de C-HR elektrisch en bespaart zo benzine door steeds in te grijpen als de omstandigheden voor de benzinemotor niet ideaal zijn. Heel die samenwerking verloopt zo vloeiend en de hele aandrijving is zó stil, dat het verder alleen met heel scherp opletten is vast te stellen. Na een week let niemand er meer op, maar aan de pomp klopt het plaatje wel. Een C-HR 1,8 rijdt met gemak 1 op 20 gemiddeld, een 2,0 zal daar vaak net iets onder blijven. In beide gevallen blijkt de boordcomputer net iets te optimistisch, dit zijn daadwerkelijk gemeten waarden (kilometers gedeeld door liters). De 2,0 Hybrid heeft uiteraard betere topprestaties dan de 1,8, maar men kan zich afvragen in hoeverre dit in het dagelijkse, Nederlandse verkeer een groot voordeel is. Opmerkelijk: beide versies mogen een aanhangwagen van slechts 725 kg trekken, geremd of ongeremd.

Op de weg is de C-HR vrij stevig geveerd, maar niet echt te hard. De zitpositie is wat hoger dan in bijvoorbeeld een Corolla, dat hoort bij dit concept. De hele bediening is ergonomisch prima, al zit het hendeltje voor de cruise control onder het stuur uit het zicht. Dat went snel, gebruik ‘m zo veel mogelijk.

Voorin zit de C-HR voor personen met een ongeveer gemiddeld postuur prima. Achterin is hij ook ruim genoeg voor volwassenen. Bij in- en uitstappen is de lage daklijn minder handig. Kleine kinderen klagen achterin snel dat ze door de hoge onderste ruitlijn niet naar buiten kunnen kijken. De bagageruimte meet minimaal 377 liter, dat is een keurige, gemiddelde waarde voor een auto van dit formaat.

Conclusie

De keuze is simpel: vindt u de C-HR mooi? Aarzel niet! Dit is niet alleen een uiterlijk lekker onderscheidende auto. Hij is ook technisch zeer bij de tijd, opvallend zuinig, voldoende comfortabel en ruim. Oftewel: praktische bezwaren zijn er niet tegen deze fraaie Toyota!

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Toyota CH-R.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Louwman Toyota Breda

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.