logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi A6 V (C8)

Designmeubel

Audi A6 Avant 40 TDI

Pluspunten
  • Design
  • Stilte aan boord
  • Beenruimte achterin
Minpunten
  • Rijbeleving tikkeltje afstandelijk
  • Opdringerige hulpsystemen
  • Bescheiden kofferbak

De nieuwe Audi A6 Avant heeft de uitstraling van een designmeubel. Maar laat het nou net niet de ideale stationwagen zijn om spullen in te vervoeren.

Conclusie

Audi heeft een designstijl ontwikkeld die velen in vervoering brengt: alleen daarom al zullen er de nodige exemplaren van de A6 Avant worden verkocht. De stationwagen is echter meer dan een mooi plaatje alleen: het is een ruime gezinsauto met een onberispelijke afwerking en de laatste stand van zaken op veiligheidsgebied. De werking van die hulpsystemen blijkt in de praktijk smaakgevoeliger dan het lijnenspel: met name de actieve verkeersbordherkenning vraagt om de nodige gewenning.

Type auto en prijs

De BMW 5 Serie Touring geldt als droomauto onder de stationwagens, maar Audi was eerder. In Ingolstadt brachten ze in 1982 al een zogenaamde ‘Avant’-versie van hun luxe middenklasser op de markt. Een BMW stationwagen volgde pas in 1990 (!). Sindsdien knokt Audi voor diens geboorterecht. Niet alleen met de 5 Serie Touring, maar ook met de Mercedes E-Klasse Combi. ‘Das Haus’ was in dit segment namelijk de echte pionier: zij introduceerden hun eerste stationwagen in 1977. Dit is alweer de vijfde generatie van de A6, die als stationwagen en sedan verkrijgbaar is. Prijzen beginnen bij € 65.750. Voor dat geld krijg je een 204 pk sterke dieseluitvoering, waar de concurrentie juist kiest voor een benzine gestookte versie. In vergelijking met de eenvoudigste BMW en Mercedes-diesels biedt de Audi meer vermogen, maar daar is de prijs dan ook naar: je koopt bijvoorbeeld al een 518d voor net geen 62 mille.

Hoe rijdt de A6 Avant

Kijk je door alle opties op de door de importeur ter beschikking gestelde A6 Avant heen, dan hebben we toch werkelijk met de instapdiesel van doen: een 204 pk sterke viercilinder met 2.0-liter inhoud, 400 Nm koppel en 2 ton trekgewicht. Om aan consumenten duidelijk te maken hoe krachtig een bepaald model is, werkt Audi voortaan met nieuwe cijfercodes. Dit geldt zowel voor hun benzine-, diesel- als elektromodellen. Daarom prijkt er in ons geval ’40 TDI’ achterop. De krachtbron is gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling, die vrijwel ongemerkt van verzet wisselt. Wel kun je het blok bij het optrekken goed horen. Eenmaal op snelheid is het echter muisstil aan boord. Onze testauto was dan ook voorzien van ‘akoestische zijruiten’, die wat er aan wind- en afrolgeluiden resteert, met succes buiten de deur houden. Kost € 700 extra, maar dan heb je ook wat! In vergelijking met een alternatief als de BMW 5 Serie Touring betrekt de A6 Avant je minder bij het rijden. De besturing is licht en precies, maar wel een tikje afstandelijk. Bovendien maakt BMW in dit segment nog achterwielaangedreven auto’s. De Audi is een voorwielaandrijver en voelt daardoor ook wat zwaarder in de neus. Achter het stuur van deze Avant kom je vooral tot rust, geholpen door de uitstekende sportstoelen uit het aan ons uitgeleende exemplaar. Hoewel de importeur tegen meerprijs in een 360 graden camera voorziet, heb je die niet nodig: het zicht rondom is voor een moderne auto uitstekend, met dank aan de relatief bescheiden raamstijlen en het grote glasoppervlak. Ben jij niet de gelukkige eigenaar van de Audi, dan ga je wijselijk aan de kant zodra er eentje in je achteruitkijkspiegel opduikt. De sensoren van de aanwezige hulpsystemen zitten als zwaailichten in de grille, waardoor je in eerste instantie denkt met een politiewagen van doen te hebben! Net als Oom Agent schrijft de A6 je graag de wet voor: beschikbare assistentiesystemen als adaptieve cruise control met actieve verkeersbordherkenning bepalen niet alleen waar je rijdt, maar ook hoe hard. Zoals dat ook wel eens gaat bij navigatiekaarten, weet de Audi alleen geen raad met naast elkaar gelegen wegen: zo gebeurde het ons dat de A6 Avant opeens 50 ging rijden vanwege een nabijgelegen ventweg. Alleen mocht je op de weg waarop wij ons op dat moment bevonden, toch echt 70 kilometer per uur! Standaard beschikt de Audi over een noodstopsysteem en rijstrookassistentie. Aanvullende systemen als een head up display, dode hoek signalering, een infraroodcamera en de eerder aangehaalde adaptieve cruise control moeten van de optielijst komen.

De A6 Avant van binnen

De A6 Avant heeft het moderne interieur van de A8 mee gekregen: het vlaggenschip van Audi’s modellenreeks. Dat betekent dat je niet alleen beschikt over een onberispelijk afgewerkte cabine, maar ook nog eens uitkijkt over een instrumentarium dat vrijwel volledig uit schermen bestaat. Het ziet er schitterend uit, maar de bediening is wat omslachtig. Een bestemming invoeren kun je maar het beste met een spraakcommando doen, want een andere manier duurt te lang: de letters van het adres met je vinger op het onderste scherm ‘schrijven’ bijvoorbeeld. Daarnaast dwingt het je ogen van de weg. De kofferbak van de Avant verzet geen bakens: het laadruim is minimaal 565- en maximaal 1.680 liter groot. In de BMW, maar vooral achterin de Mercedes, kun je meer spullen kwijt. Standaard beschikt de Audi over een elektrisch bedienbare achterklep, die je ook met een voetbeweging kunt openen of sluiten. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een oplopende laadvloer. De stationwagen uit Ingolstadt heeft ook geen dubbele bagagebodem. De A6 maakt dit gedeeltelijk goed met een riante beenruimte op de achterbank. Ook de hoofdruimte is voor langere inzittenden afdoende, zelfs wanneer je kiest voor het optionele glazen dak waarmee onze testauto was uitgerust. Die hoofdruimte wordt mogelijk gemaakt door de diepe zit, waardoor je als achterpassagier letterlijk binnen komt vallen. Dankzij de forse middentunnel passen er niet meer dan twee volwassenen achterin.

De A6 Avant en het milieu

Het leveringsgamma van de A6 Avant bestaat bij Audi uit één benzine- en drie dieselversies. Het beschikbare vermogen bedraagt minimaal 204- en maximaal 286 pk. Er zit nog een extra potente uitvoering van de stationwagen uit Ingolstadt in de pijplijn, in de vorm van de fameuze RS6. Voor zover bekend, bestaan er geen plannen voor een semi-elektrische variant van de zakenauto. In plaats daarvan rusten de Duitsers ieder model uit met zogenaamde ‘Mild Hybrid’-techniek: daarbij worden de startmotor en de dynamo vervangen door een (bescheiden) elektromotor. Die krachtbron ondersteunt de reguliere brandstofmotor bij het accelereren en kan de gehele aandrijving zelfs kortstondig overnemen. Volgens Audi is die techniek goed voor een brandstofbesparing van bijna een liter per 100 kilometer. De instapdiesel uit onze testauto zou mede daardoor een verbruikscijfer van 1 op 22,2 moeten halen. In de praktijk kwamen wij niet verder dan 1 op 13,7.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.