Auto Review Subaru Xv I
Eigenwijze caravantrekker
Subaru - XV
Conclusie
De Subaru XV is een stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger, de Impreza XV. Hij verschilt dermate van de nieuwe Impreza die volgend jaar op de markt komt - hoewel ze wel op hetzelfde onderstel staan - dat hij een groter publiek zal aanspreken. Een pluspunt is de standaard vierwielaandrijving, hoewel dat ook meteen een nadeel is: de auto wordt er duur door en er is geen goedkope tweewielaandrijvings-versie te koop, zoals bij de concurrenten. Verder is de XV behoorlijk stevig geveerd en is er wat teveel motorrumoer hoorbaar. Het is verder een goede caravantrekker.Type auto en prijs
De Subaru XV is een typische SUV. Een sports utility vehicle, oftewel een ruime, sportieve auto die hoog op de pootjes staat. Dat suggereert dat zijn eigenaar in de weekenden een avontuurlijk leven leidt en letterlijk de gebaande wegen verlaat om stoer door de bossen te rijden. Dat gebeurt natuurlijk (bijna) nooit. Net als alle andere SUV’s wordt ook de XV vooral ingezet in de stadsjungle; om mee naar het werk te rijden en de kinderen mee van school te halen. Dat lukt overigens prima in deze auto. De goedkoopste versie van de XV kost € 29.495. Dat is een stevige prijs als je het vergelijkt met de concurrentie. Auto’s als de Kia Sportage, de Hyundai ix35 en de Nissan Qashqai hebben een vanafprijs van rond de 24 mille. Dat komt omdat die versies dan met tweewielaandrijving worden aangeboden en dat kan bij Subaru niet. Daar heb je altijd te maken met vierwielaandrijving. Het grote voordeel van zo’n systeem is dat het erg veilig is: het biedt te allen tijde extra grip. Dus ook bij harde regen, in sneeuw en/of wanneer je stevig de bocht om gaat. Ook als je een caravan trekt helpt die extra grip natuurlijk. Dat laatste is trouwens een sterk punt van de XV: hij mag 1.600 kilogram aan de trekhaak hebben waar een Qashqai tot 1.400 kilo mag trekken. Goedkoop is de Subaru XV dus niet, maar hij stelt daar wel een flinke waslijst aan standaardvoorzieningen tegenover: lichtmetalen 17-inch wielen, een achteruitrijcamera, regen- en lichtsensoren, climate control, elektrische ramen voor en achter en een audiosysteem met zes luidsprekers.Wie nog meer luxe wenst, kan de XV uitvoeren als Luxury Plus of als Executive.Hoe rijdt de Subaru XV
Dankzij de altijd aanwezige vierwielaandrijving is tractie in alle situaties gegarandeerd. Je kunt het weggedrag van de XV zelfs als sportief omschrijven. Dit komt niet in de laatste plaats door de boxermotor. Doordat deze door zijn bouwwijze laag in de auto is te plaatsen, is het zwaartepunt vrij laag. Hierdoor helt de XV nauwelijks over in bochten. De vering en demping zijn wel erg hard. Dat komt de wegligging ten goede maar voor wie comfort zoekt is het onderstel wat te scherp. De XV is verkrijgbaar met een 1,6 en 2,0 liter benzinemotor of een tweeliter diesel. Standaard is in de 1.6 een handgeschakelde vijfbak gemonteerd en in de 2.0 een handgeschakelde zesbak. Tegen meerprijs kun je een CVT automaat bestellen. De diesel is er uitsluitend met zesbak. De 1.6 wekt een bescheiden 114 pk op. Voordeel van deze versie is echter weer dat je hem tevens kunt bestellen met lage gearing. Een ‘extra’ versnellingsbak kortom waardoor de XV dan echt terreinauto-kwaliteiten krijgt. Leuk voor de liefhebber. De 2.0i benzinemotor wekt 150 pk op. Dat is voldoende om lekker mee te komen in het verkeer. De diesel komt tot 147 pk. Alle motoren hebben die heerlijke boxerroffel, al is die vooral bij accelereren behoorlijk goed hoorbaar. Ook op snelwegtempo had het motorgeluid minder gemogen.De Subaru XV van binnen
Qua afmetingen laat de Subaru XV zich vergelijken met zijn grootste concurrent: de Nissan Qashqai. Hij heeft als voordeel dat de wielbasis langer is, wat de beenruimte voor de achterpassagiers ten goede komt. Ook voor de bestuurder en zijn naaste passagier is het goed toeven. De stoelen zitten prima, al missen ze wel wat zijdelingse steun in sneller genomen bochten. Subaru gebruikt nog steeds aardig wat hard plastic in het interieur, al is het al wat minder dan in de vorige Impreza XV. De kofferruimte is 380 liter en die inhoud is te viervoudigen door de bank neer te klappen. De XV is vanbinnen behoorlijk ruim.De Subaru XV en het milieu
Iedere XV is uitgerust met een start-stopsysteem dat het verbruik ten goede komt. Prima, al werkte het in onze testauto niet helemaal feilloos. Het verbruik is wel dik in orde. Want hoewel iedere variant is voorzien van vierwielaandrijving, ligt de CO2-uitstoot om en nabij de 150 gr/km voor de 1.6. Dat is netjes, zeker als je bedenkt dat de veel sterkere 2,0-liter benzinemotor nog geen 10 gram CO2 meer uitstoot. Alle varianten, afgezien van de 2.0 benzine met handbediende versnellingbak, verdienen dan ook een B-label. Alle XV-uitvoeringen met Linear-transmissie (CVT) zijn daarbij zuiniger dan de versies met handschakeling.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
