Auto Review Smart #3 I
Veel waar voor je geld
De Smart #3 staat op dezelfde bodemgroep als de Smart #1 maar het is toch een heel andere auto. De #3 is een vierdeurs coupé-achtige, compacte gezinsauto. Met uiteraard een elektrische aandrijving.
Conclusie
De Smart #3 biedt veel waar voor z’n geld. Zo is de Smart ruim en stil en heeft hij de nodige comfort verhogende zaken standaard aan boord. Ook de vanafprijs is dik in orde en hij blijft ruim binnen de aanschafsubsidiegrens voor dit soort auto’s. Nadeel van het goedkoopste model is dat hij aan een publiek laadpunt erg langzaam laadt. De versie met het grotere 66 kWh batterijpakket doet dat beter en is mede daarom een aanrader. De #3 rijdt prettig comfortabel, ook op langere ritten. De actieradius is in de praktijk meer dan toereikend. Het stroomverbruik zit aan ‘de bovenkant van wat normaal is’ voor dit type auto.
Type auto en prijzen
Kennen de meeste mensen het automerk Smart nog van die piepkleine auto’s van begin deze eeuw, inmiddels is Smart eigendom van Mercedes-Benz en het Chinese Geely. Piepklein zijn de producten allang niet meer.
Geely kennen we van automerken zoals Lotus, Lynk&Co, Polestar en ZEEKR. Het concern bouwt op een en hetzelfde platform – immers by far het duurste deel om te ontwikkelen – meerdere modellen om die vervolgens tegen een scherpe prijs aan te bieden. Een Europees concern zoals Stellantis (Opel, Alfa Romeo, Fiat, Peugeot, etc.) doet dat ook. Maar waar Europese fabrikanten gemiddeld 10 uur doen over het bouwen van een auto, doen de Chinezen dat in de helft van de tijd! Zo rijd je bij Smart voor hetzelfde geld dus in een grotere auto. Bijvoorbeeld in de Smart #3 (spreek uit: hashtag drie).
Binnen subsidiegrens
De Smart #3 deelt zijn bodem ook met z’n broer de #1. Maar waar die laatste een soort cross over is, daar is de #3 een goed ogende vierdeurs coupé. Het prijsverschil tussen de twee is trouwens maar klein. Je kiest echt voor het ene of het andere concept.
De prijslijst van de #3 begint bij € 38.395 of € 579 in de maand, als je gaat private leasen. Dan heb je 49 kWh aan accucellen. De Smart zit standaard lekker in zijn spulletjes: stoelverwarming, een elektrisch bedienbare achterklep, een draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone en een glazen dak zitten op elke #3.
Nu zullen de meeste mensen kiezen voor de versie met de grotere batterij. Dan kom je bijvoorbeeld uit bij onze testuitvoering: de #3 Premium, met zaken aan boord zoals een 66 kWh grote batterij, een warmtepomp, een 360 graden camera en chic donkerbruin leer. De Premium is te koop vanaf € 46.055. De speciale witte lak van onze testauto kost nog eens 1.000 euro extra.
Bij Smart mag je twee jaar of een onbeperkt aantal kilometers aankloppen met eventuele problemen. Op de batterijen geeft de fabrikant acht jaar of 160.000 kilometer garantie. Dat aankloppen doe je bij een van de veertien Mercedes-garages met een Smart-agentschap. Die veertien zijn keurig over het land verdeeld. Maar haalt het niet bij het fijnmazige dealernetwerk dat bijvoorbeeld Volvo heeft voor z’n vergelijkbare EX30.
Hoe rijdt de Smart #3?
Comfortabel. Dat is de belangrijkste conclusie na een week rijden met deze auto. De #3 is erg stil en prettig comfortabel geveerd en gedempt. Hij is trouwens niet feilloos. Bij het loslaten van het stroompedaal reageert de auto wat bruusk en de besturing is wat gevoelloos. Dankzij 272 pk en 343 Nm koppel wil deze auto – zoals zoveel EV’s – gretig van z’n plek. Omdat de #3 ‘maar’ 1.730 kilogram weegt komt hij redelijk lichtvoetig over. Onze testuitvoering mag 1.600 kilo aan de trekhaak hebben.
Wat het de aanvullende veiligheidsuitrusting aangaat waarschuwt de #3 wanneer er aan de voor- of achterzijde een ongeluk dreigt, stuurt hij weg van een gevaarlijke situatie wanneer je dat zelf niet doet en voorkomt hij dat je zomaar je deur opengooit, zodat je geen fietser uit het zadel zwiept.
Er zijn wat irritaties. Mensen die langer zijn dan 1,85 meter zullen last hebben van de onderkant van de lederen kussentjes die aan de hoofdsteun zitten. Die prikken tussen je schouderbladen. Met je rechterknie zit je tegen de middenconsole. Het zicht rondom is in de Smart slecht. En telkens als je de auto start zul je opnieuw de gewenste volgafstand van de adaptieve cruise control moeten ingeven.
De Smart #3 van binnen
Gezeten achter het stuurwiel ziet het er allemaal keurig uit. Voor je neus prijkt een klein instrumentarium. In combinatie met een head up display is alles goed en snel af te lezen. In het midden van het dashboard vind je het infotainmentsysteem. Dat ziet er de eerste keer wat vreemd uit. Het is duidelijk anders van indeling dan bij de meeste auto’s. Maar nader onderzoek leert dat het zich vrij eenvoudig laat bedienen.
Een gimmick is de cheeta die rechtsonder in het scherm zichtbaar is (in de #1 vind je een vosje). Dat beestje heeft geen functie, hij houdt je slechts gezelschap en beweegt soms een beetje als je bepaalde functies hanteert.
Behalve een plek om je telefoon draadloos op te laden heb je twee bekerhouders tot je beschikking en een fikse bak voor kleinere spullen. Die bak zit wel wat laag dus onderweg iets pakken betekent dat je wat moet reiken.
Opgetrokken knieën
De wielbasis van de #3 meet 2,78 meter. Dat is bijvoorbeeld 13 cm meer dan de verglijkbare Volvo EX30 en dat merk je vooral op de achterbank. Je hebt er als volwassen persoon best veel beenruimte. Alleen zit je met opgetrokken knieën. Een kwaal die wel meer elektrische auto’s parten speelt: de zitting van de achterbank ondersteunt je benen niet omdat hij niet genoeg achterover staat; een gevolg van het vinden van ruimte omdat het batterijpakket eronder schuilgaat.
Je stapt in de Smart eenvoudig aan boord dankzij een keurig brede deuropening. De hoofdruimte op de achterbank is, ondanks de coupélijn, goed. Ook mensen van 1,90 meter raken met hun hoofd niet het dak. De kofferruimte biedt plek aan minimaal 370- en maximaal 1.160 liter bagage. In de neus biedt de frunk dan nog eens 15 liter ruimte aan spullen.
De Smart #3 en het milieu
De achilleshiel van de instapversie met 49 kWh aan batterijen is de laadmogelijkheid aan een publieke laadpaal. Dat laden gaat dan namelijk met maar 7,4 Watt, één fase dus, en dat duurt lang. Onze testauto heeft het grotere 66 kWh batterijpakket en doet dat gelukkig sneller. Over snel gesproken: de laadsnelheid aan een snellaadpaal bedraagt 130 kW tot 150 kW, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Dat is conform de huidige norm voor een auto in deze klasse.
Voor onze vaste verbruiksronde gingen we de weg op tegelijk met storm Jocelyn. De buitentemperatuur was met 10 graden niet onaardig, maar met windkracht 7 tot 9 wachtte de Smart een uitdagende rit. We reden ditmaal binnendoor van Den Haag naar Lelystad Airport en over de snelweg weer terug.
Op papier zou de Smart 455 kilometer actieradius moeten hebben bij een honderd procent volle batterij. Wij lazen er 452 km af aan het begin van de rit. Aan het einde van de verbruiksronde bleek de #3 18,6 kWh per 100 kilometer te hebben gebruikt. Nogmaals: het waaide behoorlijk die dag, maar dit is hoe dan ook geen score om over op te scheppen binnen dit segment. Het regenereren – dus het terugwinnen van remenergie in de vorm van stroom – is in de #3 niet te beïnvloeden, zoals in sommige andere EV’s wel kan.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Smart #1.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
