logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Honda Hr-V II 1e facelift

Honda’s slimme compacte SUV

De Honda HR-V is als occasion niet heel populair. Wie met deze Honda kennismaakt, verbaast zich daar al snel over, want het is een heel slimme, opvallend ruime, betrouwbare en prettig rijdende auto. Komt dat alleen door het wat typische model? Dat is niet terecht!

Pluspunten
  • Zeer ruim en ‘slim’ interieur
  • Prima rijeigenschappen
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Enigszins onwennig model
  • Zwaar ondergewaardeerd

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De HR-V is één van die auto’s die de indrukwekkende productiekwaliteit van Japanse auto’s nogmaals onderstrepen. Er zijn bij de Wegenwacht totaal geen euvels bekend, die wel eens vaker voorkomen.
  • Dat wil niet zeggen dat de Wegenwacht onmisbaar is, integendeel, want bedieningsfouten van de bestuurder komen ook voor en dan is hulp vaak nodig.
  • Dat geldt bijvoorbeeld wanneer per ongeluk te hard tegen een stoeprand of iets dergelijks aan is gereden. De auto herkent zo’n schok als een aanrijding en sluit om veiligheidsredenen de brandstoftoevoer af. Tja, zonder benzine start de motor uiteraard niet. De Wegenwacht weet waar de schakelaar zit waarmee dit ongedaan gemaakt kan worden en de Honda kan weer verder. Uiteraard valt de auto hierbij niets te verwijten.

Over de Honda HR-V

We kennen de HR-V inmiddels sinds 2015. Hier richten we ons op de gefacelifte versie, die in de herfst van 2018 verscheen. Deze versie is herkenbaar aan wat nieuwe uitwendige details, zoals chroomstrips tussen koplampen en achterlichten, maar er is onderhuids ook een en ander gebeurd, in de vorm van ruimere uitrusting en verbeterde geluidsisolatie. Bij deze facelift kwam de slechts in beperkte aantallen gevraagde dieselmotor te vervallen.

Uitvoeringen en varianten

  • De 1,5 liter viercilinder benzinemotor levert 96 kW/130 pk.
  • In het voorjaar van 2019 is het aanbod uitgebreid met een turboversie van deze motor, goed voor 134 kW/155 pk.
  • Standaard zijn beide motoren gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, als optie is er een elektronisch gestuurde CVT, dus een automaat met een continu variabele overbrenging.
  • De respectievelijke uitvoeringsvarianten heten Comfort (niet met automaat beschikbaar), Elegance en Executive.
  • Begin 2019 is tussen deze twee laatsten nog de Business Edition verschenen.
  • De 1,5 Turbo heeft een afwijkend uitrustingsniveau, aangeduid als Sport.

De Honda HR-V als occasion

Helaas heeft de HR-V dus nooit de populariteit bereikt, die de auto feitelijk wel verdiend. Hierdoor is ook het occasionaanbod niet overweldigend, maar wie zo’n Honda zoekt, kan er prima een vinden. In het hele aanbod is het opmerkelijk dat zo’n beetje 85 tot 90% is voorzien van de automatische transmissie. Wie zelf wil schakelen, moet echt zoeken! Een aanzienlijk deel van alle occasions staat bij de officiële Honda-dealers in het land. Uiteraard leveren die gebruikte Honda’s onder alle voorwaarden die zijn gekoppeld aan de BOVAG-garantie.

De proefrit

Uiteraard biedt een compacte SUV meer ruimte dan een kleine hatchback. Desondanks verbaast de HR-V met zijn grote ruimte-aanbod. Voorin komt men al niks te kort, de ruimte op de achterbank is nog minstens zo indrukwekkend. Vier volwassenen vinden hier een heel riante zitplaats en het comfortniveau is en blijft ook voldoende.

De afstemming van het onderstel is vrij stevig, maar niet tè hard. Dit is vooral voelbaar op kleinere oneffenheden. Daarbij biedt de HR-V ook nog eens 470 liter bagageruimte. Dat is niet de allergrootste in zijn klasse, maar behelpen is anders. Op tal van plaatsen weet de HR-V te verbazen met handige details. De vloer van de bagageruimte is op twee niveaus te plaatsen.

Party trick: opklapbare stoelen

De grootste ‘party trick’ van de HR-V (en de Jazz) zijn de ‘magic seats’ achterin. De achterbank kan niet alleen plat worden gelegd, maar ook andersom opklappen. Dat wil zeggen: de zittingen kunnen tegen de rugleuningen omhoog worden geklapt, waardoor een opvallend hoge laadruimte ontstaat. Dat kan soms ontzettend handig zijn.

De normale 1,5 liter motor is voor het overgrote deel van alle HR-V-rijders méér dan sterk genoeg. De automatische transmissie bewijst direct waarom die in de HR-V zo populair is: hij past gewoon heel goed bij het karakter van de auto. Niet alleen wordt het bedieningsgemak van de HR-V hiermee vergroot, hij drukt ook het geluidsniveau door de motor steeds relatief laag in toeren te houden en toch komt men aan trekkracht ook niks te kort.

De HR-V is ook nog eens lekker wendbaar en handelbaar in bijvoorbeeld stadsverkeer, maar rijdt ook op ‘autosnelwegsnelheid’ uitstekend, door z’n verfijnde besturing. Alles bij elkaar maakt dit van de HR-V een heerlijke, relaxte gebruiksauto. Het wat opmerkelijke uiterlijk is daaraan totaal ondergeschikt.

Conclusie

Juist omdat we de HR-V niet zo vaak in het verkeer zien, is het een soort ‘geheime tip’ voor occasionkopers. Nee, het is niet de goedkoopste auto op de markt, maar zijn vele kwaliteiten maken dat allemaal goed. Over kwaliteit gesproken: zie het kader van de Wegenwacht. Hoe zorgeloos wilt u het hebben?

Deze auto is beschikbaar gesteld door Automotive-centre Van Nieuwkerk, Amsterdam Z.O

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.