logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford S-Max II

Ruimte met flair

De Ford S-Max verdient als occasion best meer aandacht. Goed, de vraag naar grote MPV-modellen is flink geslonken, maar er zijn gewoon mensen die veel ruimte nodig hebben. In dat geval is deze fraaie Ford beslist de overweging waard.

Pluspunten
  • Zeer betrouwbaar
  • Rijdt bijzonder goed
Minpunten
  • Bedrading automaat
  • Derde zitrij alleen voor kinderen

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De Wegenwacht en de auto-experts van de ANWB constateren geregeld problemen met de 1.5 liter Ecoboost motor die in diverse Ford-modellen wordt gebruikt. Deze motor heeft een vaker voorkomend verschijnsel van koelwaterverlies en/of verbruik. Oorzaak is een haarscheurtje in het motorblok met een forse, onvermijdelijke ingreep als gevolg: het monteren van een geheel nieuwe motor. Natuurlijk zijn er ook genoeg exemplaren die zonder noemenswaardige problemen hoge kilometrages weten te bereiken, tot ver voorbij de twee ton. Maar de hierboven genoemde motorische problemen zijn echt een serieuze kanttekening en komen (te) vaak voor.
  • Door beschadiging van bedrading of een stekkeraansluiting onder de selectiehandle van de automaat kan het voorkomen dat zowel de bediening van de automaat als het dashboard actief blijven, nadat de auto is geparkeerd en afgesloten. Indien dit niet door de bestuurder wordt opgemerkt, zal na een aantal uren-de volgende ochtend, bijvoorbeeld- de accu leeg blijken te zijn. Starthulp zorgt er wel voor dat de auto weer kan rijden, maar dat is niet de oplossing van het probleem. De afdekking van de selectiehandle moet worden weggenomen. Het kàn voorkomen dat de slechte aansluiting is te herstellen, maar als het om de bedrading zelf gaat, moet de S-Max direct naar de garage om dit te repareren.

Over de Ford S-Max

Net als zijn voorganger is deze tweede generatie van de S-Max gerelateerd aan zowel de Mondeo als de grotere Galaxy uit dezelfde periode. Daarbij is de S-Max de meer dynamische MPV. In de basis is het een vijfzitter, maar als optie is deze er ook als zevenzitter. Helaas heeft Ford aan het einde van 2018 in Nederland de verkoop van dit model moeten staken, omdat deze door fiscale wijzigingen niet langer gunstig was te prijzen. Dat neemt niet weg dat er als occasion nog steeds markt voor bestaat en dus is het logisch dat er aanbod komt, onder meer via import uit de ons omringende landen. Daar is de S-Max onverminderd nog een aantal jaren geleverd.

Uitvoeringen en varianten

  • Deze tweede generatie van de S-Max is geleverd met twee verschillende benzinemotoren en liefst drie verschillende diesels.
  • De basis-benzinemotor is een 1,5 liter turbo met intercooler, goed voor 118 kW/160 pk.
  • Daarnaast is er een 2,0 liter, eveneens een turbo/intercooler, met 176 kW/240 pk.
  • De diesels zijn alle drie varianten op de 2,0 liter TDCi, met respectievelijk 110 kW/150 pk, 132 kW/180 pk en 154 kW/210 pk.
  • De 1,5 liter heeft in alle gevallen een handgeschakelde zesversnellingsbak, de 2,0 benzine is juist uitsluitend geleverd met een sequentiële zestraps automaat.
  • Dat geldt ook voor de sterkste dieselversie, de andere twee diesels hebben naar keuze een handbak of een automaat, ook beide met zes versnellingen.
  • De 2,0 TDCi 110 kW en 132 kW zijn ook beschikbaar geweest met vierwielaandrijving, maar voor Nederland was dat nauwelijks interessant.
  • In het voorjaar van 2017 heeft Ford het aanbod van de S-Max al een keer gesaneerd: de diesels met 110 kW en 154 kW zijn toen uit het programma verdwenen, evenals de vierwielaandrijvers.

De normale uitvoeringen van de S-Max heten op volgorde van compleetheid Trend (alleen met de twee basismotoren), Titanium en Vignale. Naast de Titanium is er ook een wat sportiever uitgevoerde ST-Line. De Vignales zijn ook in 2017 al uit het programma gehaald.

De Ford S-Max als occasion

Er staat van deze tweede generatie S-Max nog een redelijk aanbod occasions in het land. De diesels zijn inmiddels zeldzaam en gek genoeg komen ook exemplaren met automatische transmissie bijna niet voor. Veel exemplaren hebben een druk leven gehad, met aanzienlijke kilometrages. Dat lijkt echter geen enkel bezwaar, gezien de hoge mate van betrouwbaarheid, zoals geconstateerd door de collega’s van de Wegenwacht. Gebruikte Fords S-Max zijn te vinden bij dealers van een keur aan andere merken, maar uiteraard ook bij niet-merkgebonden autobedrijven. Soms duikt er nog wel eens voor bij een officiële Ford-dealer, zelfs met het overbekende occasionlabel A1, waaraan tevens een aantal sterke voorwaarden is gekoppeld. Let wel: er zijn ook jongere exemplaren van de S-Max in Nederland te vinden, zelfs aangeboden door Ford-dealers, maar dat zijn versies die niet oorspronkelijk in Nederland zijn geleverd en die vallen dùs buiten het bestek van deze occasiontest.

De proefrit

Eén van de sterke punten van de S-Max is zijn geslaagde uiterlijk. Het is niet zomaar een grote doos op wielen, binnen de beperkingen die de gewenste ruimte oplegt is het een fraai gelijnde en dynamische auto, met enkele mooie details. Bij al die dynamiek past ook een vrij sterk aflopende daklijn.

Het logische gevolg daarvan is, dat een zevenpersoons S-Max op de derde zitrij echt alleen geschikt is voor kleine kinderen. Als volwassene kom je daar gewoon niet. De tweede/middelste zitrij vraagt bij gebruik van de derde rij ook wat inschikkelijkheid, waardoor in dat geval ook daar alleen kinderen kunnen zitten. Als de derde rij ‘plat’ ligt, kan de tweede zitrij wat naar achteren verschuiven.

Even goed is het voor volwassenen nog niet ideaal: de drie stoelen naast elkaar zijn smal en vlak en de twee buitenste stoelen staan niet recht achter de voorstoelen, waardoor de voetruimte niet ideaal is. Voorin de S-Max is het wel goed toeven, met juist opvallend fijne stoelen. De zitpositie is uiteraard wat hoger dan in een normale hatchback of zo, maar dat hoort bij het soort auto. De bagageruimte met de derde zitrij rechtop bedraagt slechts 285 liter, met de derde zitrij ‘neer’ doet Ford geen opgave, maar dat is ook niet heel overtuigend. Pas met ‘alles plat’ wordt een inhoud van 2.200 liter bereikt.

Achter het stuur toont de S-Max zich een echte Ford. Gezien formaat en gewicht rijdt de S-Max bijzonder goed. Hij is mooi comfortabel geveerd, niet te hard, maar zeker niet te week. Besturing en transmissie werken voorbeeldig. Wij reden zowel met een 2,0 liter benzineversie met de zestraps automaat –een bijzonder fijne combinatie- als een 1,5 met handbak, zelfs in de basisuitvoering ‘Trend’.

Simpele conclusie: ook in deze eenvoudigste S-Max kom je niet echt iets te kort. De 1,5 liter benzinemotor is sterk genoeg voor normaal gebruik en de uitrusting is zeker niet karig. Met de 2,0 met automaat kwamen we aan een gemiddeld praktijkverbruik rond 1 op 9, dat is wel aan de stevige kant. De 1,5 blijft net ‘aan de goede kant van 1 op 10’.

Conclusie

De vraag naar grote MPV’s is veel minder dan een aantal jaren geleden. Wie echt zoveel ruimte nodig heeft, bijvoorbeeld om kinderen naar school of sportclub te vervoeren, kan een S-Max prima overwegen.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford S-Max.

Concurrenten:

Renault Espace (2015 / heden)

Deze auto is beschikbaar gesteld door Ford Store Ardea Auto, Amsterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.