Auto Review Peugeot 2008 I
Urban crossover die Break vervangt
Peugeot - 2008
Conclusie
De Peugeot 2008 is een praktische en ruime versie van de 208. Voor Peugeot daarom ook de reden om van die 208 geen stationwagen meer te ontwerpen. De rijeigenschappen voelen vertrouwd aan. Alleen is de stuurpositie een beetje anders dan anders. Maar dat is een kwestie van wennen.Type auto en prijs
De vierdeurs 2008 is een Urban Crossover, een niet al te grote auto die tussen en stationwagon en een SUV in zit. Voor wat zijn formaten en prijs betreft valt de 2008 in het zogenaamde B- segment. De Peugeot 2008 is 416 centimeter lang, 149 centimeter breed en ruim anderhalve meter hoog. Hij is er vanaf € 17.990. Er zijn vier motoren leverbaar, twee benzine en een diesel. Het gamma begint bij een 60 kW (82 pk) sterke 1.2 driecilinder. Daar komt later ook een turbogeblazen versie van, die 81 kW (110 pk) of 96 kW (130 pk) levert. De andere benzinemotor is een viercilinder 1.6 VTI van 88 kW (120 pk). De diesels hebben beide een cilinderinhoud van 1.6 l. Maar de ene HDI – versie levert 68 kW (92 pk) terwijl de andere 84 kW (115 pk) naar de voorwielen kan sturen. De diesels zijn ook te koppelen aan een zesbak.Hoe rijdt de Peugeot 2008
De Peugeot 2008 heeft hetzelfde onderstel als de 208. En dat betekent dat er met de rijeigenschappen niets mis is. Het onderstel is redelijk comfortabel geveerd. De 1.6 viercilinder waar wij in rijden is niet de meest alerte motor die we kennen. Hij komt wat lui over. Verder heeft de bak nogal korte overbrengingen waardoor de motor nogal veel toeren draait. De vijfbak schakelt goed, maar de pook maakt wel wat lange slagen. De drieclinder 1.2 komt vlotter over. Maar die vraagt wel wat toeren en schakelwerk om lekker op te kunnen schieten. Echt onder de indruk zijn we van de 1.6 diesel van 115 pk. Die past heel goed bij deze 2008. Een heel fijne motor voor de notoire kilometervreter.De Peugeot 2008 van binnen
Peugeot heeft er van alles aan gedaan om efficiënt met de ruimte om te springen. En daar zijn ze goed in geslaagd. Er is zowel voor- als achterin ruimte te over. Omdat de daklijn naar achteren oploopt, is de hoofdruimte achterin zelfs royaal te noemen. Alleen is de instap naar de achterbank aan de krappe kant. Het dashboard is op zijn minst apart te noemen. Het instrumentarium is hoog boven het kleine stuurwiel geplaatst. Je leest de snelheid dus af door over het stuurtje te kijken. Daardoor krijg je een wat merkwaardige positie ten opzichte van het stuur. Echt praktisch is het niet, omdat iets kleinere mensen daardoor de meters niet goed kunnen aflezen. Bovendien geeft die stuurpositie soms het gevoel dat je aan het karten bent.De Peugeot 2008 en het milieu
De Peugeot 2008 met 1.2 motor krijgt een A- label en heeft een bijtelling in de lease van 20 procent. De 1.6 VTI krijgt energielabel B en kent een bijtelling van 25 procent. De diesels tenslotte krijgen, afhankelijk van de uitvoering, een B- of een C-label. De bijtelling voor beide diesels bedraagt 20 procent.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
