logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW 3-Serie VII (G20)

Echte BMW, moderne outfit

De BMW 3-serie is als occasion een soort instituut. De echte BMW-adepten aarzelen niet lang om ook deze moderne versie in het hart te sluiten. Het is heel knap hoe BMW zich steeds vernieuwt en tòch ook zichzelf blijft.

Pluspunten
  • Logische keuze voor BMW-adepten
  • Fijne balans tussen rijcomfort en sportieve rijeigenschappen
  • Zeer betrouwbaar
  • Heel ‘breed’ leveringsprogramma
Minpunten

Wat vindt de Wegenwacht?

Een bekende storing bij deze generatie BMW 3-serie is dat de buitenspiegel niet meer teruggaat naar zijn normale positie. Meestal gaat de zijruit aan dezelfde kan dan ook niet meer open of dicht. De Wegenwacht kan dit gemakkelijk oplossen met een zogenaamde ‘harde reset’. Bij de plug-in hybrides komt het nog wel eens voor dat de auto niet wil starten/wegrijden, omdat het systeem aangeeft dat er nog een laadstekker aangesloten is, terwijl dat niet het geval is. De Wegenwacht kent wel een truc om dat ter plekke op te lossen.

Over de BMW 3-serie

De naam BMW 3-serie gaat inmiddels meer dan vijftig jaar mee. Dit is BMW’s grotere middenklasser en samen met bijvoorbeeld de 5-serie vormt dit model als het ware de ruggengraat van het hele merk. Dit is zo’n auto waaraan je denkt bij de merknaam BMW, hoe goed al die tegenwoordige andere modellen ook zijn. BMW kan worden gezien als één van de leidende merken in de technische ontwikkeling. Resultaat daarvan is dat ook een model als deze 3-serie er is met uiteenlopende aandrijflijnen, waaronder heel moderne, maar ook wat meer traditionele.

Uitvoeringen en varianten

Deze generatie van de 3-serie is er opnieuw in twee verschijningsvormen: vierdeurs sedan en vijfdeurs stationcar, die zoals altijd ‘Touring’ wordt genoemd. Vrijwel alle varianten in techniek en uitrusting zijn in beide vormen beschikbaar.

De benzineversie 318i, 320i en 330i maken alle gebruik van hetzelfde 2,0 liter motorblok met turbo en intercooler, met respectievelijke vermogens van 115 kW/156 pk, 135 kW/184 pk en 190 kW/258 pk. Hetzelfde motorblok vinden we ook terug in de 320e en 330e, beide plug-in hybrides, met een systeemvermogen van respectievelijk 150 kW/204 pk en 215 kW/292 pk.

De M340i heeft een drieliter zescilinder lijnmotor met turbo en intercooler, goed voor 275 kW/374 pk. Op topmodel kennen we ook de M3, met in de basis dezelfde zescilinder, maar nu zelfs goed voor 353 kW/480 pk.

Deze serie kent liefst vijf verschillende diesels. Basis is de 316d, een 2,0 liter viercilinder met 85 kW/116 pk. De 318d en 320d beschikken in de basis over dezelfde dieselmotor, maar nu met respectievelijk 110 kW/150 pk en 140 kW/190 pk. De 330d heeft een 3,0 liter zescilinder lijnmotor met 195 kW/265 pk en de M340d haalt uit hetzelfde motorblok 250 kW/340 pk.

Vierwielaandrijving wordt bij BMW aangeduid als xDrive. Dit is beschikbaar op de versies 320i, 330i, 330e, M3, 320d, 330d, standaard op de M340i en M340d.

De 318i, 318d en 320d hebben standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als optie zijn deze versie ook leverbaar met een achttraps automaat, die standaard is op alle overige versies.

De naamloze basisversies zijn in het voorjaar van 2021 allemaal uit het programma verdwenen. De uitvoeringen Business Edition en Business Edition Plus kwamen daarvoor in de plaats. De 318i, 320i, 318d en 320d zijn tot voorjaar 2021 naast de genoemde basisversies ook gevoerd als Corporate Executive.

De BMW 3-serie als occasion

Traditioneel is de BMW 3-serie een auto die ‘nieuw’ zakelijk wordt verkocht, in veel gevallen is dat op basis van een leasecontract. In de praktijk betekent dit dat het aanbod occasions pas echt een vlucht neemt als de eerste leasecontracten aflopen, in de regel drie jaar na de aflevering van de eerste exemplaren. De 3-serie is al decennia onverminderd populair, met als gevolg dat er een gróót aanbod occasions in het land staat. Een heel groot deel daarvan staat bij de officiële BMW-dealers. Zij hanteren hiervoor het occasionlabel ‘Premium Selection’, waaraan onder meer een garantie van liefst 24 maanden is gekoppeld zònder kilometerbeperking. Daarmee is dit een van de meest uitgebreide en klantgerichte occasion-garanties in de markt.

In het aanbod zijn de sedans en Tourings vrijwel fifty-fifty vertegenwoordigd. Ongeveer tweederde is een benzineversie, éénderde zijn (plug-in) hybrides en ergens in de marge vinden we nog zo’n 5% aan diesels. Vrijwel alle 3-series beschikken over de voortreffelijke automatische transmissie, ‘handbakken’ moeten echt met een lampje worden gezocht.

Het enorm ruime aanbod houdt ook in dat de potentiële occasionkoper eerst rustig thuis exact kan vaststellen aan welke eisen de auto moet voldoen, binnen het zeer uitgebreide leveringsprogramma. De kans is niettemin reëel dat precies de gewenste 3-serie toch op redelijke afstand kan worden gevonden.

De proefrit

Waarschuwing: BMW-rijden blijkt in de praktijk ernstig verslavend. Niet dat dit erg is, want ook een basis-3-serie is al een uitgesproken prettig rijdende auto. Oftewel: eenmaal gewend aan de geraffineerde combinatie van uitstekende rijeigenschappen, comfort, doordachte bediening en gewoon dat typische BMW-gevoel… wil je niks anders meer. Het meest typisch voor de 3-serie is de bewuste keuze voor achterwielaandrijving, met uitzondering van de sterkere/snellere vierwielaandrijvers, die in ons land vrij schaars zijn. Dat geeft ook in een hypermoderne BMW zoveel gevoel in de besturing, daar kan geen voorwielaandrijver aan tippen. De achttraps automaat is een juweeltje in het gebruik, je moet wel een echte ‘die-hard’ ik-kan-het-zelf-beter automobilist zijn om hiervoor niet te kiezen.

Daarnaast zit een 3-serie fantastisch, hij is stevig maar net niet ‘te hard’ geveerd. De tegenwoordige 3-series zijn net ruim genoeg voor vier volwassenen, maar het houdt niet over. De bagageruimte bedraagt in de sedan een zeer aanzienlijke 480 liter, de Touring biedt nog net iets meer (500 liter) ruimte. De hele afwerking van het interieur is bijzonder fraai, het hele instrumentarium is zeer modern, helemaal digitaal. Het is even zoeken wat-waar zit, al is de centrale draai-/drukknop wel een heel handige hulp in de bediening. Qua uitrusting is het wel zaak goed te kijken naar de optielijsten van occasions. Diverse zaken die in deze klasse vrijwel vanzelfsprekend zijn, blijken bij BMW niet standaard. Een sterk voorbeeld is adaptieve cruise control, die je in zo’n auto tegenwoordig in alle gevallen zou verwachten… niet dus!

Conclusie

Tja, trouwe BMW-rijders hoeven we het niet uit te leggen. Wie nooit eerder BMW reed zou eens moeten onderzoeken hoe goed en fijn een basis-3-serie al is. BMW’s grotere middenklasser, een deel van de ruggengraat van het hele merk, blijft een erg goed en bijzonder fijne auto in het gebruik. Een aanrader, voor wie van autorijden houdt!

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de BMW 3-serie.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Dusseldorp BMW Den Haag

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.