Auto Review Kia Picanto II
Compact, leuk en kwalitatief top!
Kia - Picanto
Wat vindt de Wegenwacht?
De Picanto is uitermate betrouwbaar, het is gewoon een zeldzaamheid als deze Kia zijn bestuurder in de steek laat. Het komt alleen wel eens voor dat er geen spanning op de bobines komt. Dan wil de motor gewoon niet aanslaan. Dat ligt dan niet aan die bobines, het is ook beslist geen ernstig probleem, maar het is een draadbreuk in de accukabel. De Wegenwacht lost dat ter plekke op. Als de ruitenwissers herhaaldelijk uitvallen door een doorgeslagen zekering, dan komt dat door sluiting van de kabelboom onder het dashboard. De Wegenwacht verlegt die kabelboom, waardoor deze ‘vrij’ ligt, vervangt de zekering en in principe komt het nu niet meer voor. Het schijnt ook zo te zijn dat bij slecht onderhouden Picanto’s de distributieketting zo rond de 60.000 kilometer problemen kan opleveren. Reden te meer om te zorgen voor goed onderhoud volgens het boekje en bij aankoop van een occasion daarvoor ook bewijs te willen zien.Waar praten we over?
Dit model Picanto heeft ervoor gezorgd dat Kia een heel stevige positie heeft gekregen in de autoverkoop in de kleinste klasse. De eerste generatie Picanto was kwalitatief al heel goed, maar betrekkelijk saai. Deze generatie is veel leuker en ‘Europeser’. Uiterlijk heeft dit model ook wat overeenkomsten met grotere Kia’s en maakt zo deel uit van een duidelijke ‘familie-lijn’.Uitvoeringen en varianten
Deze generatie Picanto bestaat als drie- en vijfdeurs, wat echter niet betekent dat beide vormen in alle uitvoeringen leverbaar zijn. Er zijn maar twee motoren in de Picanto geleverd. Dat is een 1,0 liter driecilinder met 51 kW/69 pk, of een 1,2 liter viercilinder met 63 kW/85 pk. Aanvankelijk was er slechts één basisversie, die al beslist niet kaal was uitgevoerd. Deze kon worden aangekleed met het Comfort Pack, Exterior Pack, Style Pack en Super Pack. Die verschillende pakketten waren ook te combineren. In het voorjaar van 2015 is er een geringe facelift geweest. Hierbij zijn alleen wat details gewijzigd. Daarnaast is het leveringsprogramma opnieuw ingedeeld. Daarbij is het aantal uitvoeringen van de driedeurs terug gebracht tot slechts vier varianten. De voornaamste uitvoeringen heten nu EconomyLine, ComfortLine, en DynamicLine. Alleen de 1,2 is er ook als SportsLine. Er zijn ook wat tijdelijke uitvoeringen, zoals de First Edition (2015), Summer Edition (2016) en ColorLine. Alleen de 1,0 vijfdeurs ComfortLine is ook geleverd voorzien van een autogasinstallatie.De Kia Picanto als occasion
De Picanto is en wordt vrijwel uitsluitend particulier gekocht. Vaak is een Picanto ook de tweede auto in een gezin. Een en ander veroorzaakt dat de meeste Picanto’s een vrij rustig autoleven leiden, slechts enkele exemplaren halen gemiddeld zo’n 15.000 kilometer per jaar. Het gros rijdt dus –veel- minder. Dat lijkt gunstig, maar als er alleen maar korte stukjes zijn gereden, dan noemen we dat ‘tropenkilometers’. Een motor die nooit eens lekker door en door warm wordt, slijt naar verhouding veel. Gelukkig beschikt de Picanto over een uitstekend kwaliteitsniveau en kan dit soort gebruik beter hebben dan menig compacte concurrent. Dit betekent dat wie een gebruikte Picanto koopt, dit bijna blindelings kan doen. Natuurlijk verdient elk exemplaar het om goed te worden bekeken op sporen van schade of onoordeelkundig gebruik en natuurlijk is het fijn als de bescheiden onderhoudshistorie is in te zien. Als er dan nog eens een mooie garantie op zit (Kia hanteert onder voorwaarden liefst zeven jaar fabrieksgarantie!), is het risico echt nihil. Overigens maakt de 1,0 duidelijk het grootste deel van het aanbod uit, slechts ongeveer één op de vier is een 1,2.De proefrit
De Picanto heeft vele kwaliteiten. Het is natuurlijk een heel compact model, maar vergeleken met zijn concurrenten is het ruimte-aanbod een pluspuntje. De bagageruimte behoort tot de grootste in zijn klasse en het interieur is nèt aan groot genoeg voor vier volwassenen, al zitten er heel optimistisch zelfs vijf gordels in. Een sterk punt dat juist voor dit soort auto’s van belang kan zijn, is de toegestane kogeldruk op de trekhaak van 75 kilo. Een caravan achter een Picanto is overdreven, maar een fietsendrager met twee (elektrische!) fietsen kan dus heel goed. In het interieur vinden we een heel volwassen dashboard, met zelfs een gekoeld dashboardkastje (mits airco aanwezig) en een verplaatsbare asbak. Op de weg blijkt de Picanto prima te rijden, met twee kleine opmerkingen. Er is op de snelweg nogal wat bandengeluid te horen en het onderstel reageert vrij sterk op kleine oneffenheden, zoals richels van viaducten. De 1,0 liter driecilinder is bij overwegend stadsgebruik sterk genoeg en ook op de snelweg is er prima mee te leven. De 1,2 viercilinder ‘loopt’ natuurlijk mooier en is wat vlotter. Met een 1,2 reden we destijds rond 1 op 16, een netjes bereden 1,0 brengt het er nog wel wat gunstiger vanaf.Conclusie
Met deze Picanto heeft Kia een prima compacte auto neergezet. Hij ziet er best leuk uit, spreekt daardoor een breed publiek aan, dat er vervolgens achter komt dat hij ook nog eens goed in elkaar zit en prima rijdt. Het uitstekende kwaliteitsniveau van Kia is een pluspunt, maar dat bewijst zijn nut pas op langere termijn door géén pech of grote reparaties te krijgen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
