logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Focus II

Behoudende bestseller

Ford - Focus Wagon

Pluspunten
  • Goede rijeigenschappen
  • Redelijk ruim en praktisch
  • Betrouwbaar
Minpunten
  • Uiterlijk wat bedaagd

Wat vindt de Wegenwacht?

De Ford Focus is kwalitatief een heel goede auto. Er zijn wel wat onschuldige euveltjes bekend. Er kunnen allerhande elektronische storingen kunnen optreden als de voorpassagier de voeten wat onrustig heeft bewogen. Onder het handschoenenkastje zit achter een stukje bekleding een zekeringenkast. Als daar per ongeluk tegenaan wordt getrapt kunnen sommige zekeringen hun contact verliezen. Een slecht contact op het massapunt onder de accubak kan onder meer tot startproblemen leiden. Typisch voor de Wagon zijn elektrisch bediende accessoires die een eigen leven lijken te gaan leiden, zoals elektrische ramen die vanzelf op en neer gaan. Dat is te herleiden naar waterlekkage via de bevestiging van de dakdrager rechtsachter, in het CAN-BUS-systeem, dat hierdoor van slag raakt.
Stationcars zijn blijvend populair, vooral als gezinsauto, alle MPV’s en dergelijke ten spijt. Ford is traditioneel goed vertegenwoordigd in de middenklasse stationcars. Deze Focus Wagon generatie is een zeer gewilde occasion.

Waar praten we over?

Eind 2004 verscheen deze generatie van de Ford Focus. Die kreeg toen het commentaar dat het nieuwe model minder origineel van vormgeving was dan diens voorganger. Een beetje conservatief dus, die Focus, maar dat heeft Ford geen windeieren gelegd. Het model is steeds erg goed blijven verkopen en juist de Wagon is altijd populair gebleven. Het feit dat deze Focus, met onder meer een minimale inhoud van de bagageruimte van 475 liter, beslist niet de ruimste in zijn klasse is, heeft ‘m ook nooit gedeerd. Het gekke is, de Focus is op vrijwel geen enkel vlak een echte uitblinker. Hij doet alles goed, maar is in geen enkel opzicht de allerbeste. Een prima allrounder, dus!

Uitvoeringen en varianten

De Focus Wagon is er in een enorm scala aan uitvoeringen en met keuze uit negen motoren. Basis is de wel erg tamme 1.4 (59 kW/80pk). De 1.6 met 74 kW/100 pk is de meest populaire. Er is ook een 1.6 VCT met 84 kW/114 pk en een 2.0 met 107 kW/145 pk. Daarnaast is er een 1.8 FlexiFuel met 92 kW/125 pk die geschikt is voor E85. De diesels meten 1,6 liter (66 kW/90 pk of 80 kW/108 pk), 1,8 liter (85 kW/115 pk) en 2,0 liter (100 kW/136 pk).

De Ford Focus Wagon als occasion

Als gezegd, de Focus is zeer gewild, met name de Wagon. Ford ziet altijd kans de verkoop van een model gedurende de verkoopcyclus heel constant te houden. Dat is goed nieuws voor occasionkopers, want daardoor is er volop aanbod, van alle bouwjaren en vrijwel alle uitvoeringen. Dat geeft je de kans op zoek te gaan naar de ‘ideale Focus’, qua prijs, kilometers, leeftijd, versie en desnoods zelfs kleur. Vind je die, aarzel dan niet te lang, want er is veel vraag naar dit model, dus als je aarzelt kun je weer opnieuw beginnen. Nadeel van die populariteit is dat de prijzen behoorlijk stevig zijn. Voordeel is ook, dat wanneer je eisen minder precies zijn, je als het ware om de hoek een prima Focus Wagon vindt en niet stad en land hoeft af te reizen.

De proefrit

De Focus overtuigt met z’n wegligging en wendbaarheid. Dat heeft ongetwijfeld ook te maken met de vering die aan de stevige kant is. Minpuntje van de Wagon is wel dat deze van binnen duidelijk lawaaïiger is dan een hatchback. Deze 1.6 met honderd pk’s bij een ledig gewicht van ruim 1.200 kilo is op papier niet overtuigend. Toch hebben we deze Focus tijdens de proefrit zeker niet als ‘lui’ ervaren. De meeste kopers van een gezinsauto kunnen hiermee prima uit de voeten. De Focus geeft ook niet de indruk er hard voor te moeten werken, wat wordt onderschreven door het keurige praktijkverbruik van rond 1 op 13,5. De handgeschakelde vijfbak schakelt preciezer en dus ‘lekkerder’ dan gemiddeld.

Conclusie

Wie een middenklasse stationcar zoekt, kan feitelijk niet om de Focus heen. Neem ‘m in elk geval mee in de overwegingen, ook al koop je tenslotte een ander model. De Focus Wagon is in dit stukje markt te belangrijk om te negeren. Daarbij is het natuurlijk ook een heel goede, fijn rijdende auto.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Automobielbedrijf Sutherland B.V., Heerenveen

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.