Auto Review Ford Kuga II
Fijne gezinsauto voor nette prijs
Ford - Kuga
Conclusie
De Ford Kuga is een fijne gezinsauto. Hij heeft veel binnenruimte en een plezierig rijgedrag. De fabrikant heeft op dit punt echter een reputatie hoog te houden en het moet gezegd; voor een Ford vinden we het weggedrag toch wat stoterig. De besturing is mooi precies, maar aan de lichte kant. Wij raden de 150 pk krachtige 1,5 liter benzineversie aan, in combinatie met het Titanium-uitrustingsniveau. Dan krijg je behoorlijk veel auto voor je geld. Vierwielaandrijving is in principe niet nodig bij deze auto. Het kan weliswaar fijn zijn als je een caravan trekt, maar met tweewielaandrijving lukt dat ook prima.Type auto en prijs
De Ford Kuga is een middenmaat SUV. Met een hoge zit en dito instap, met veel binnenruimte en met prettige motoren. Het is een goed alternatief voor de Volkswagen Tiguan, Mazda CX-5, Nissan Qashqai en Renault Kadjar. De Kuga is sinds 2008 op de markt. In 2013 kreeg hij zijn huidige vorm. Naar verwachting maakt eind 2016 een grondig vernieuwde Kuga zijn opwachting. De Kuga die wij hier testen, is een doorontwikkeling van de tweede generatie, die in 2013 het levenslicht zag. Deze doorontwikkeling omvat bijvoorbeeld een aanraakscherm met spraakbesturing, dat de vele knoppen op het midden van het dashboard vervangt. Verder is deze jongste generatie stiller geworden. Hoewel de Kuga er uitziet als een stoere terreinwagen is hij vooral bedoeld voor op het asfalt. Verreweg de meeste Kuga's hebben louter voorwielaandrijving en zijn daarmee ongeschikt om het terrein in te gaan. Dan moet je een vierwielaangedreven versie kiezen en die hebben een stevig prijskaartje. De Kuga is er met een 1,5 liter benzinemotor en een 2,0 dieselmotor. De benzineversie is er met naar keuze 120, 150 of 182 pk. De diesel is altijd 150 pk krachtig en is er louter met tweewielaandrijving. Prijzen voor de benzineversies beginnen bij € 26.990 voor de 1.5 Ecoboost Trend en lopen op tot € 46.490 voor de 182-pk versie met zestraps automaat en vierwielaandrijving. De goedkoopste diesel is de 2.0 TDCI Trend voor € 36.475. Wat betreft uitrusting is er keuze uit de versies Trend, Titanium en Titanium + Styling Pack. Waarbij die laatste twee de meeste uitrusting bieden. Elke Kuga heeft airconditioning, stabiliteitsprogramma (ESP), cruise control, verwarmbare buitenspiegels en zeven airbags. De Titanium-versie is de beste koop. Dan krijg je heel veel extra spullen aan boord waaronder automatisch inparkeren, een handsfree elektrische achterklep (kun je openen met een zwaai van je voet onder de achterbumper), parkeersensoren, navigatie, keyless entry en deels lederen bekleding. Het prijsverschil tussen een Trend en een Titanium is ongeveer 3.500 euro. Voor de caravantrekkers onder ons: de auto heeft dan ook een Trailer Stability System. Uit de optielijst raden we het Drivers Assistance Pack aan. Voor € 1.100 krijg je dan een reeks veiligheidsverhogende systemen zoals dode hoek waarschuwing, rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, automatisch grootlicht en driver alert system.Hoe rijdt de Ford Kuga
Ford heeft een sterke reputatie opgebouwd als het om weggedrag van haar producten gaat. De rijeigenschappen van de Kuga zijn dan ook dik in orde. Je kunt verassend hard een hoek om met de auto, hij remt met veel overtuiging en helt in bochten maar weinig over. De besturing is mooi precies maar wel wat aan de lichte kant. Toch hebben we ook een klacht en die betreft het veercomfort. Zeker voor een Ford vinden we het gedrag op kleine, korte oneffenheden wat stoterig. De koets is dan in beweging en je voelt –zeker van de achteras –een stootje in de rug als je over korte richels heenrijdt. De hobbels worden kortom niet helemaal mooi weggefilterd. Hopelijk is dat in het model dat eind 2016 wordt verwacht beter. Het geluidsniveau aan boord is acceptabel voor een auto in deze prijsklasse, maar er zijn SUV’s die stiller zijn. Je hoort in de Kuga aardig wat windgeruis en een sonore brom van de benzinemotor. Geef je gas om te versnellen, dan loeit de motor enigszins. De zestraps automaat schakelt vrijwel schokloos.De Ford Kuga van binnen
Van binnen is het lekker ruim in de Kuga. Zowel voor- als achterin is er genoeg ruimte voor hoofd, benen en voeten. Het dashboard ziet er netjes uit. Dankzij een aanraakscherm (met spraakbediening) zijn de vele knoppen die voorheen op het middelste deel van het dashboard prijkten verdwenen. Met dat scherm bedien je de radio, telefoon, navigatie en airconditioning. Alle instrumenten zijn bovendien duidelijk afleesbaar. Door de vierkante vorm is de bagageruimte goed bruikbaar. Heb je meer ruimte nodig dan kun je de achterbank in twee ongelijke delen neerklappen. Ford heeft daarvoor een heel gebruiksvriendelijk systeem. Je trekt aan een hendel aan de zijkant van de stoel en het hele boeltje vouwt in een klap op. Wel jammer dat er vervolgens geen vlakke laadvloer overblijft – temeer daar er wel lekker veel ruimte beschikbaar is. De testauto heeft een sensor onder de bumper waardoor je de klep kunt openen met een zwaai van je voet. Handig als je je handen vol boodschappentassenhebt. Het zicht rondom is zoals bij zoveel moderne SUV’s niet optimaal. De Kuga heeft erg brede raamstijlen en die ontnemen je het zicht in onoverzichtelijke verkeerssituaties. Staat tegenover dat de test-Kuga vol zit met geavanceerde veiligheidssnufjes. Zo gaat er een alarm af als je hard op je voorganger afstevent (bijvoorbeeld om die plotseling hard remt), is er dode hoekwaarschuwing en een rijbaanassistent. De testauto kon zichzelf ook nog ‘ns automatisch inparkeren. De achteruitrijcamera is fijn, zeker ook vanwege het beperkte zicht (schuin) naar achteren.De Ford Kuga en het milieu
Afhankelijk van de gekozen motorisatie hebben de Kuga-krachtbronnen een D, E of F-label. Niet overdreven schoon dus. Voor alle versies geldt dan ook– bij zakelijk gebruik – een bijtellingstarief van 25 procent. Sla je de folder er op na, dan zou de door ons gereden, 182 pk sterke Kuga op benzine goed moeten zijn voor een verbruik van 1 op 13. In de praktijk realiseerden we een score van 1 op 12,2. De afwijking met het fabriekscijfer is minimaal; een indrukwekkende prestatie, zeker wanneer je bedenkt dat onze testauto was voorzien van vierwielaandrijving.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
