Auto Review Skoda Karoq I
Broedertwist
Skoda - Karoq 1.0 TSI
Conclusie
Stap je in de Skoda Karoq, dan is het moeilijk te geloven dat deze fabrikant ooit als budgetmerk zijn rentrée heeft gemaakt. Je kunt de crossover als een kerstboom optuigen met zaken die je misschien niet direct nodig hebt, maar het leven wel veraangenamen. Tegelijkertijd voldoet de semi-terreinwagen met zijn talrijke handigheidjes en een imposante bagageruimte aan de traditionele merkwaarden. Het probleem is alleen dat de Tsjechen met de Kodiaq al een semi-terreinwagen in het leveringsprogramma hebben, die voor praktisch hetzelfde bedrag meer ruimte en extra zitplaatsen biedt.Type auto en prijs
Skoda heeft er een handje van om ruimere auto's te maken dan de concurrentie, maar het is geen eenvoudige opgave om de modellen aan te wijzen waarop hun nieuwste compacte crossover zijn pijlen richt. Voor een krachtmeting met de Renault Captur is de Karoq te groot. Met een wagenlengte van 4.38 meter zou het logischer zijn wanneer de semi-terreinwagen zijn degens kruist met de Nissan Qashqai. Ware het niet, dat de Tsjechen daarvoor al de Kodiaq in stelling hebben gebracht. Die twee modellen zitten elkaar behoorlijk in de weg, temeer daar ze bij de introductie van de nieuwe Skoda voor precies dezelfde vanafprijs worden aangeboden: € 28.990. De verwachting is dat de Kodiaq met ingang van 2018 een paar honderd euro duurder zal worden, maar toch lijkt het ons lastig te verkopen. De Kodiaq is niet alleen ruimer, maar kan optioneel ook met zeven zitplaatsen worden besteld. In de Karoq kunnen maximaal vijf personen plaatsnemen. Ter verdediging voert de Nederlandse importeur de rijkere uitrusting van de boreling aan, die standaard cruise control, airconditioning, parkeersensoren en lichtmetalen wielen mee krijgt. De instapversie van zijn grote broer moet het zonder zulke zaken stellen. Het prijsverschil met de vele alternatieven buiten de Skoda-showroom is hoe dan ook fors; een Qashqai staat al voor 26 mille op de oprit.Hoe rijdt de Skoda Karoq 1.0 TSI
De Karoq is niet zomaar een 'Kodiaq-light'. Zo profiteert de crossover van de nieuwste benzinemotoren van de Volkswagen Groep; krachtbronnen die voor zijn grote broer (nog) niet leverbaar zijn. Wij gingen op pad met de eenvoudigste motorisering: een driecilinder benzinemotor met turbo, goed voor 115 pk en een trekgewicht van 1.200 kilogram. De driepitter weet prima raad met de 1.340 kilo wegende Skoda. Onze eerste kennismaking vond plaats op Sicilië en daar beklom de semi-terreinwagen moeiteloos elke heuvel. Er vielen twee zaken op: de bescheiden krachtbron is opmerkelijk stil en de optionele zeventraps automaat waarmee onze testauto was uitgerust, staat standaard spaarzaam afgesteld. Geen gelukkige combinatie, want we gingen geregeld heuvel op in de hoogste versnelling. De lage toeren die de motor dan draait, doen de driepitter hinderlijk brommen. Bovendien heeft hij op die manier geen reserve meer beschikbaar om bijvoorbeeld een vrachtwagen in te halen. Gelukkig kun je ook handmatig van verzet wisselen met behulp van de schakelflippers achter het stuur. En anders is er nog de sportstand van de automaat, waardoor de Karoq weliswaar wat abrupt uit de startblokken gaat, maar die de transmissie in elk geval een stuk alerter doet reageren. Skoda maakt deel uit van hetzelfde concern als Seat en Volkswagen. Om niet in elkaars vaarwater te komen, krijgen de merken elk hun eigen rijeigenschappen mee. De Tsjechen profileren zich steeds meer als de comfortabele van het stel, al kleeft daar wel een risico aan. Op slecht wegdek sloeg de Karoq zowat aan het deinen, zo soepel staat de vering afgesteld. Het maakt de gezinsauto smaakgevoelig om mee te rijden. Zitten er geen gaten en groeven in het asfalt, dan voel jij je achter het stuur van deze nieuwe Skoda een hele Piet. De hoge zitpositie zorgt in combinatie met de hoogwaardige afwerking van het interieur dat je de Karoq ervaart als een kwaliteitsproduct. De beschikbare veiligheidsuitrusting draagt daar alleen maar aan bij. Zo biedt de fabrikant optioneel adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, dode hoek signalering, actieve rijstrookassistentie en een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer aan. Dankzij een combinatie van die systemen kan de Karoq in de file autonoom rijden; een functionaliteit die doorgaans is voorbehouden aan veel luxere auto's. Wie de optielijst links laat liggen, profiteert hoe dan ook van een zelfstandig remsysteem met voetgangersherkenning aan boord. Het zicht rondom valt redelijk te noemen; alleen de dode hoek over je rechterschouder is fors.De Skoda Karoq 1.0 TSI van binnen
We noemden eerder al de rijkere standaarduitrusting als belangrijk verschil met de Kodiaq, maar kleed je de crossover aan, dan worden die verschillen groter. Wat te denken van een kofferklep die je met een voetbeweging kunt openen of een infotainmentsysteem dat je met handgebaren bedient (al moet je jouw hand dan wel precies op de juiste hoogte houden)? Bovendien is de Karoq de eerste Skoda die leverbaar wordt met het van Audi en Volkswagen bekende digitale instrumentarium. Je kunt dan zelf uitmaken hoe prominent de meters in het dashboard worden weergegeven; misschien zie jij op die plek wel liever de kaart van het navigatiesysteem. Andere handigheidjes zijn niet exclusief aan de Karoq voorbehouden. Zo beschikt de Kodiaq net zo goed over een laadvloer met een tapijt- en een kunststof zijde (zodat je jouw oude kamerplanten naar het grofvuil kan brengen zonder dat de kofferbak onder de aarde zit) en heb je voorin een tweetal vernuftige bekerhouders, die het mogelijk maken om met slechts één hand een flesje drinken open te draaien. Uiteraard zit er ook in de Karoq weer een paraplu verstopt (ditmaal onder de bestuurdersstoel) en kunnen de achterpassagiers hun elektronische apparaten opladen met behulp van drie verschillende aansluitingen, waaronder een volwaardig stopcontact. Maar de grootste overeenkomst is de zogenaamde VarioFlex-achterbank. In werkelijkheid is dat geen bank, maar drie losse stoelen. Die kun je individueel verstellen, maar ook in zijn geheel uitnemen. Daarmee groeit de bagageruimte tot die van een kleine bedrijfswagen: 1.810 liter. Met een standaard inhoud van 521 liter is de kofferbak van de crossover sowieso niet misselijk, al zal je voor een vlakke laadvloer een duurdere uitvoering moeten aanvinken. Die beschikt dan namelijk meteen over een dubbele laadbodem. De stoelen en de paraplu zijn eveneens voorbehouden aan hogere uitrustingsniveau's, net als het fraaie touchscreen van het infotainmentsysteem. Dat reageert al wanneer je met jouw vingers in de buurt komt. Het is alleen jammer dat ook de volumeknop ten prooi is gevallen aan de modegril alle bedieningsknoppen onder te brengen in een aanraakscherm; nu moet je bij een leuk nummer een drukknop beroeren, wat in een rijdende auto nog niet meevalt. Stap je van de passagiersstoel naar de achterbank, dan valt op dat de deurbekleding daar niet met zachte materialen is bekleed. Hier vind je behalve knalhard kunststof gelukkig ook veel been- en hoofdruimte. Omdat je de stoere gezinswagen ook met vierwielaandrijving kunt bestellen, is de middentunnel fors uitgevallen. Er kunnen achterin daarom alleen kinderen in het midden zitten.De Skoda Karoq 1.0 TSI en het milieu
Skoda levert de Karoq in Nederland met twee benzine- en twee dieselmotoren. De dikste zelfontbrander beschikt standaard over vierwielaandrijving. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 115- tot 150 pk. De door ons gereden instapversie, met een driecilinder benzinemotor en een optionele automaat, is op papier goed voor een verbruik van 1 op 19,6. Wij realiseerden in de praktijk een score van 1 op 13,7, al moeten we bekennen dat we voor de begeleidende video stevig heen en weer hebben gereden. In het dagelijks leven - en in het vlakke Nederland - moet dat zuiniger kunnen. In ieder geval wordt elke Karoq automatisch van een brandstofbesparend start/stop-systeem voorzien, in een poging het brandstofverbruik te drukken.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
