Auto Review Hyundai I10 II 1e facelift
Onopvallend goed
De Hyundai i10 is als occasion nog steeds niet de eerste auto die je te binnen schiet, als je op zoek bent naar een compacte occasion. Dat is jammer, want het is een veel betere auto dan vaak wordt gedacht, zowel in praktische eigenschappen als kwalitatief. Een aanrader!
- Pluspunten
- Goede tip voor wie net iets verder kijkt
- Lekker wendbaar in de stad
- Zeer betrouwbaar
- Net ruim genoeg voor vier volwassenen
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
Natuurlijk ben je als Hyundai-rijder ook lid van de Wegenwacht, mèt woonplaatsservice. Er kàn altijd iets misgaan: een lege accu of een lekke band blijft ook een i10 niet bespaard. Professionele hulp is dan welkom, maar verder heeft de Wegenwacht geen omkijken naar deze generatie i10. Er is niet één ‘euvel’ bekend dat wel eens vaker voorkomt. Normaal gesproken laat een goed onderhouden i10 je gewoon niet in de steek. Dat vertrouwen, dat gevoel van zekerheid, is gewoon goud waard.
Over de Hyundai i10
De i10 is al vele jaren het basismodel van heel de Hyundai-modellenlijn. Met deze lijn heeft Hyundai een stevige eigen plaats veroverd in de klasse met de kleinste modellen. In dit geval hebben we het over de exemplaren nà de facelift in 2017. Deze generatie gaat in feite terug tot 2013. In 2020 is er een compleet nieuwe generatie i10 verschenen.
Uitvoeringen en varianten
Er is van deze i10-generatie maar één motorversie. Dat is een 1,0 liter driecilinder benzinemotor met 49 kW/67 pk. Standaard is deze gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar er is ook één versie met een viertraps automaat. De normale uitvoeringen heten op volgorde van compleetheid i-Drive, Comfort en Premium. Alleen in 2017 bestonden ook de uitvoeringen i-Motion en de Private Lease Edition. De Comfort is er ook als vijfzits, wat onder meer betekent dat er drie hoofdsteunen op de achterbank zitten. De genoemde automaat is er ook alleen in die versie.
De Hyundai i10 als occasion
De i10 is een auto die vrijwel altijd particulier wordt gekocht en vaak als tweede auto in een gezin. ‘Mama’s taxi! Daarvoor is hij bij uitstek geschikt, maar bijvoorbeeld ook voor woon- werkverkeer en zo. Het gevolg van dat onderscheid is dat er gebruikte exemplaren voorkomen met opvallend lage kilometerstanden, maar ook exemplaren die wat meer hebben gereden. Het lijkt onlogisch, maar zo’n exemplaar dat dagelijks bijvoorbeeld 25 kilometer heen en terug naar kantoor rijdt is daardoor bepaald geen mindere keuze.
Er staat een flink aanbod van deze i10-occasions in het land. De meest logische ‘vindplaats’ is uiteraard bij een plaatselijke Hyundai-dealer. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er elders bij een autobedrijf, bijvoorbeeld een dealer van een ander merk, geen nette i10 te vinden is. Als de prijs goed is, kan dat een mogelijkheid zijn.
In grote lijnen zouden we toch kiezen voor die dealer. Zeer waarschijnlijk is de auto daar vanaf ‘nieuw’ in onderhoud geweest en dus weten ze er alles van. Er zit vijf jaar fabrieksgarantie op elke Hyundai, maar als de auto ouder is, dan geeft de dealer er graag de ‘Hyundai Promise’-garantie op af. Dat gaat best ver, niet alleen is de auto in perfecte conditie, maar de koper krijgt ook dertig dagen of 1.000 km omruilgarantie.
De proefrit
Uiterlijk is de i10 gewoon een functionele, compacte vijfdeurs. Dit is geen auto waarvan de buren in katzwijm vallen, maar wat zou het? Vijf deuren zijn standaard en dat is geen onzin, want de i10 is zelfs nèt groot genoeg voor vier volwassenen. Voor snel opgroeiende kinderen is achterin uiteraard ruimte genoeg. De bagageruimte meet 252 liter, dat is voor deze klasse een normale waarde. Eenmaal onderweg, vallen direct de verrassend fijne voorstoelen op. De i10 is geen sportwagen, maar de categorie kopers waarvoor hij is bedoeld, zullen niet ‘vallen’ over de wat doodse besturing. De ook wat gevoelloze koppeling vraagt wellicht even gewenning. Mede door de compacte maten is de i10 lekker wendbaar in de stad. De meest complete uitvoeringen bieden àlles wat je maar in een moderne compacte auto kunt verwachten, maar tegelijk is duidelijk dat lang niet alle eigenaren daar behoefte aan hebben. als je alleen naar bekende adressen rijdt, wat moet je dan met de overigens prima werkende navigatie. Geen kritiek? Nou, een kleinigheidje dan: het dashboard bestaat vooral uit hard, zwart plastic. Als dàt alles is…?
Conclusie
Ja, hij is uiterlijk wat onopvallend. Als je gewoon een praktische en compacte auto wilt, die je tot in lengte van jaren probleemloos kunt gebruiken, dan is een gebruikte Hyundai i10 een uitstekende keuze. Een ongeveer gelijkwaardige auto kunnen we in deze klasse nog wel bedenken, maar een werkelijk bétere is niet te koop.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Hyundai i10.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
