logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan X-Trail II (T31)

Gebruikte Nissan X-Trail is luxe werkpaard

Nissan - X-Trail

Pluspunten
  • Zeer betrouwbaar
  • Redelijk comfortabel
  • Voor wie ‘m echt nodig heeft
Minpunten
  • Nogal hoekig model

Wat vindt de Wegenwacht?

Zoals het een echte Nissan betaamt, zijn er bij de X-Trail maar enkele kleine euveltjes bekend. Als de startmotor niet werkt en tegelijk werkt ook de binnenverlichting niet, dan is de zekering ‘ROOM’ doorgeslagen. Het niet-starten komt dan door de startonderbreking. Slecht aanslaan bij koude motor is vaak te herleiden tot een slecht massacontact op de versnellingsbak. Dat is een kwestie van even loshalen, opschuren en weer monteren. Dit komt met name voor bij auto’s die wel eens in ruw terrein worden gebruikt en dan door water waden. Dat is echt alles!
De tweede generatie van de Nissan X-Trail is als occasion niet meer zo gewild als zijn voorganger. Dat heeft te maken met veranderde marktomstandigheden. Er is door de recente economische crisis minder vraag naar serieuze terreinauto’s.

Waar praten we over?

De X-Trail is al vele jaren Nissans serieuze terreinauto in een compactere klasse dan bijvoorbeeld de Patrol. Wie dit model een SUV noemt, doet ‘m echt te kort. Waar een SUV er in de regel stoer uitziet, maar verder niet zoveel méér kan dan een normale auto, staat de X-Trail ook zijn mannetje als het aankomt op ruw terrein, gladde wegen of een flinke aanhanger aan de trekhaak. Door de steeds sterker CO2-afhankelijke fiscale maatregelen is de aantrekkingskracht van dergelijke auto’s teruggebracht tot de doelgroep die de genoemde kwaliteiten echt nodig heeft en op waarde weet te schatten.

Uitvoeringen en varianten

Deze X-Trail is relatief lang in productie geweest: zeven jaar! Medio 2010 is er een minimale facelift geweest, waarbij vooral het leveringsprogramma nogal op de schop is gegaan. In eerste instantie was er keuze uit een 2,0 liter benzinemotor met 104 kW/141 pk en een 2,5 liter met 124 kW/169 pk. De 2,0 liter dieselmotor was er in twee versies, met 110 kW/150 pk en 127 kW/173 pk. De normale uitvoeringen heten XE, SE en LE. Alleen de 2,0 XE en de 2,0 basisdiesel XE en SE hebben tweewielaandrijving, voor de rest zijn het allemaal 4x4’s. De genoemde uitvoeringen zijn er daarnaast ook gewoon als 4x4. Alle versies met uitzondering van de tweewielaandrijvers en de XE-uitvoeringen zijn er ook met automatische transmissie. In 2009 is er al flink in het programma gesneden. De tweewielaandrijvers vervallen. De enige resterende benzineversie is dan de 2,0 XE 4WD, daarnaast zijn er de handgeschakelde diesels met 110 kW. De sterkste diesel is dus ook vervallen. Bij de diesels komt er wel een topversie Platinum bij, zowel handgeschakeld als met automaat. Bij de facelift blijven er nog maar vier uitvoeringen over, zijnde de 2,0 liter diesel 110 kW, als EX, SE en LE en alleen de laatste nog met een zestraps automaat. De Platinum is er dan al niet meer.

De Nissan X-Trail als occasion

De verkoop van de X-Trail had zwaar te lijden onder invloed van de financiële crisis. De sterke verkleining van het aantal uitvoeringen hielp ook niet echt, want juist in Nederland was er door ons fiscale stelsel vraag naar de benzineversies. In de laatste bouwjaren van dit model is de verkoop van de X-Trail hierdoor zeer beperkt. Dat zien we nu terug in het occasion-aanbod. Ondanks alles is ruim twee-derde van het aanbod voorzien van een benzinemotor en exemplaren van na de facelift zijn betrekkelijk schaars. Wie behoefte heeft aan de capaciteiten van de X-Trail zal bereid motoren zijn om de beschikbare exemplaren tot in de verre omtrek te bezoeken, om tenminste enige vergelijking te hebben. Daar staat tegenover dat bij wijze van spreken de rode loper uit gaat voor wie komt om een gebruikte X-Trail te kopen, want de vraag is ook zeer bescheiden. Dat geeft je als potentiële koper een sterke onderhandelingspositie, waarin je alle tijd kunt nemen om de juiste keuze te maken. Overigens vind je een gebruikte X-Trail veel eerder bij een 4x4-specialist, dan bij een doorsnee Nissan-dealer.

De proefrit

Op de weg toont de X-Trail zich redelijk comfortabel. Je hebt wel steeds het gevoel met een tamelijk grote en zware auto op weg te zijn… en dat is ook zo. De voorstoelen zijn prima, de auto heeft relatief lange veerwegen en verwerkt oneffenheden dus prima. Eenmaal op kruissnelheid valt op dat er relatief veel bandenlawaai in het interieur doordringt, maar dat is uiteraard ook afhankelijk van het soort banden dat is gemonteerd. Het interieur is mede door de hoge en hoekige bouw van de carrosserie best ruim. De grote bagageruimte wordt aangevuld met een paar handige schuifladen, die wel zorgen voor een nogal hoge tildrempel. Het maximaal toegelaten aanhangwagengewicht van de X-Trail bedraagt twee ton. Wij reden met een benzineversie (104 kW). In zo’n geval moet rekening worden gehouden met een praktijkverbruik rond 1 op 8. Wie wat meer kilometers maakt, kiest toch maar beter voor een diesel.

Conclusie

De groep kopers die behoefte heeft aan een auto als deze X-Trail, met al zijn grote capaciteiten doet met deze Nissan een verstandige keuze. Voor het soort auto rijdt de X-Trail heel behoorlijk en het is kwalitatief zoals je mag verwachten van dit merk een erg sterke auto.
Deze auto is beschikbaar gesteld door VKV Groep, Rotterdam

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.