Auto Review Skoda Rapid I
Skoda Rapid is typische no-nonse auto
Skoda - Rapid
- Pluspunten
- Zeer veel interieurruimte
- Rijdt heel behoorlijk
- Ingetogen, strak model
- Minpunten
- Wel wat bekende euvels
Wat vindt de Wegenwacht?
De Rapid is afgeleid van de Fabia. De oudere TSI-motoren zijn berucht om de mogelijkheid van een oprekkende distributieketting, maar hiervoor is wel een terugroepactie geweest en bestaat een coulanceregeling. De latere TSI-motoren hebben geen ketting maar een distributieriem, maar ook die kan los van normale slijtage problemen veroorzaken. De 1,2 liter diesels kunnen last hebben van vervuiling in de uitlaatgasrecirculatie. Vaak kan de Wegenwacht dat schoonmaken, maar als het vaker voorkomt, moet er echt in de garage aandacht aan worden besteed. De kabelboom ligt bij sommige exemplaren te dicht langs de steun van het luchtfilter en kan daarop op termijn doorschuren. Dan ontstaat kortsluiting en zal een zekering doorslaan, waardoor de motor ook niet meer wil aanslaan. Een slecht lopende motor in combinatie met flikkerende controlelampjes, knipperende achterlichten, onterecht werkende ruitenwissers of zelfs dat allemaal tegelijk, dat lijkt rampzalig, maar is een kwestie van een slechte of losse massaverbinding. Het is even werk voor de Wegenwacht, maar die kan het wel oplossen, zonder dat er verdere gevolgen zijn. Andere bekende storingen hebben ook uitsluitend met elektronica te maken. Als er motorolie is bijgevuld, zal het olieniveau pas op het dashboard worden gecorrigeerd als de motorkap is gesloten.Waar praten we over?
Binnen Skoda vulde de Rapid het ‘gat’ in het programma tussen de Fabia en de Octavia. Technisch is hij wel gebaseerd op de Fabia, maar het is duidelijk een groter model, dat ook net even wat ‘meer auto’ biedt dan de toenmalige Fabia. Daarbij is het ook een echte Skoda, met een vrijwel tijdloze, ingetogen vormgeving, met veel ruimte en een aantal typerende slimmigheidjes. Voorbeeld? In de altijd van buitenaf te openen tankklep zit een ijskrabber, waar je dus ook op een ochtend met stevige vorst altijd bij kunt. Het karakter van de Rapid, in de trant van ‘doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ heeft niet zoveel vrienden gemaakt als werd verwacht. Kopers van nieuwe auto’s hechten er blijkbaar toch meer waarde aan om indruk te maken op de buren of wie dan ook. Jammer, de Rapid had een groter commercieel succes zeker verdiend. Occasionkopers weten wel beter en gaan juist op zoek naar zó’n auto.Uitvoeringen en varianten
Begin 2013 verscheen de Rapid op de markt. Dat lijkt een vierdeurs sedan, maar aan de achterzijde heeft die toch een enorme achterklep. Tegen het einde van dat jaar kwam de ‘Spaceback’ erbij. Dat is een duidelijke vijfdeurs hatchback die, hoewel de naam anders doet vermoeden, minder ruim is dan de gewone Rapid. Logisch: de Spaceback is ook 18 centimeter korter. In 2015 zijn er wat motorische wijzigingen geweest. Er komen drie benzinemotoren in het programma voor. De 1,2 liter TSI-basismotor begon met 63 kW/85 pk, in 2015 werd dat 66 kW/90 pk. Dezelfde motor is er ook met 77 kW/105 pk en per 2015 met 81 kW/110 pk. De 1,4 liter TSI had 90 kW/122 pk, dat werd in 2015 92 kW/125 pk. De 1,6 liter TDI-diesel met 66 kW/90 pk is in 2015 afgelost door de 1,4 liter TDI met hetzelfde vermogen. De 1,6 TDI was er ook met 77 kW/105 pk, per 2015 werd dat 85 kW/115 pk. De 1,4 TSI heeft altijd een automatische transmissie (!). Voor 2016 is het leveringsprogramma van de normale Rapid beperkt tot slechts één versie (1,2 TSI Joy, 66 kW/90 pk), handgeschakeld of met automaat. De Rapid Spaceback bleef onaangeroerd. De normale uitvoeringen heten Active, Comfort, Ambition en Elegance. De basismotoren zijn niet beschikbaar met de meest complete uitvoeringen en andersom zijn de sterkste motoren er niet in de basisuitvoeringen. Tijdelijke uitvoeringen zijn de Businessline en de Style. Vrijwel alle versies heten ook Greentech, maar dat heeft geen bijzondere betekenis. De Joy is een extra uitvoering die vanaf 2016 wordt gevoerd.De Skoda Rapid als occasion
Aangezien de nieuw-verkoop is tegengevallen, is ook het bestand aan beschikbare occasions vrij bescheiden. Daarvan is ruim de helft (zo’n 60%) een Spaceback. De Rapid is typisch een auto die wordt gekocht door particuliere automobilisten. Dat verklaart waarom diesels echt met een lampje gezocht moeten worden. De 1,4 liter TSI is al even schaars, wat waarschijnlijk komt omdat die er alleen is met automatische transmissie. Oftewel: zo’n 90% van het hele aanbod betreft een 1,2 TSI. Dat betekent nog steeds dat je een gebruikte Rapid niet op elke straathoek tegen komt. Ongeveer de helft van het aanbod staat bij Skoda-dealers, maar dat wil niet eens zeggen dat elke dealer een gebruikte Rapid in voorraad heeft. Andere bieden wel keuze, bij dealers van andere merken komen ze ook wel eens voor, maar een flink deel staat dus bij algemene occasion-aanbieders. Wie een Rapid wil, moet er dus wellicht ook nog wat moeite voor doen, maar deze Skoda is die moeite echt wel waard. De eerste particuliere eigenaren zullen in het algemeen best zuinig met hun kostbare bezit zijn omgesprongen. Kijk wel even naar een gedegen onderhoudshistorie en natuurlijk koop je ‘m met garantie enzovoorts. Niet? Laat ‘m dan maar lekker staan. Al met al: zoek rustig naar een Rapid die helemaal naar de zin is. De klanten staan echt niet in de rij, dus neem geen overhaaste beslissing en kies gewoon de allermooiste die binnen het budget valt.De proefrit
Met zijn ingetogen uiterlijk, waarin geen lijntje teveel of verkeerd zit, is de Rapid een vrij bescheiden verschijning. Tegelijk is dit model ook vrij tijdloos. Dat is zeker voor een occasion een goede eigenschap, want hij ‘veroudert’ dus ook niet snel en dit bevordert een mooie restwaarde, over enkele jaren. Dat gaat allemaal op voor zowel de normale Rapid als de Rapid Spaceback. Een heel sterke eigenschap van dit model is zijn royale binnenruimte. Vier volwassenen kunnen er ruimschoots in zitten. Skoda is een meester in de creatie van grote bagageruimtes. In de korte Spaceback bedraagt die minimaal 415 liter en in de normale versie is dat zelfs 550 liter. Dat is echt enorm en ongekend voor een auto van dit formaat. In dat royale interieur vinden we een betrekkelijk kaal dashboard met veel schakelaars en andere onderdelen die we kennen uit diverse Volkswagens. De voorstoelen zijn eenvoudig, maar zitten prima. Om te rijden is de Rapid geen ‘spannende’ auto, maar dat verwacht deze groep kopers ook helemaal niet. De afstemming van vering en schokdemping is wat aan de harde kant, maar er is best mee te leven. Met een normale rijstijl, bereikt een Rapid 1,2 een praktijkverbruik van zo’n 1 op 15 á 16.Conclusie
De Skoda Rapid heeft nooit het verdiende succes gekregen en is daardoor een auto waaraan je als nuchtere autokoper niet zo snel denkt. Toch is er heel veel te zeggen voor de Rapid, voor wie nu eenmaal een auto nodig heeft, prijs stelt op veel ruimte en weinig poespas. Gewoon een heel goed ding, voor wie ‘m kent en waardeert.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
