logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes A-Klasse II (W169) 1e facelift

Eigenzinnig en compact

Mercedes-Benz - A-klasse

Pluspunten
  • Rijdt best comfortabel
  • Behoorlijk hoog kwaliteitsniveau
Minpunten
  • Vreemde zitpositie
  • Eigenzinnig uiterlijk

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de tweede generatie A-klasse zijn maar enkele, vaak voorkomende euvels bekend. Zo loopt de bevestiging van de poelie van de waterpomp nog wel eens los. De V-snaar loopt er dan ook vanaf, het moet de bestuurder opvallen dat de dynamo daardoor ineens niet meer laadt. Het vergt een cursus slangenmens van de dienstdoende wegenwacht, maar in principe kan hij dit ter plekke oplossen, al is het geen fijn klusje. Bij de dieselmotoren komt vervuiling van de EGR-klep voor. De motor gaat dan slecht lopen en trekken, maar ook dat is ter plekke door de wegenwacht te verhelpen. Als het vaker voorkomt, dan is garagebezoek wenselijk, dan is er meer aan de hand. De startmotor, óf alleen het relais daarvan laat het ook wel eens afweten. In beide gevallen start de auto niet. Als het alleen het relais blijkt, dan is die door de wegenwacht te vervangen. Een kapotte startmotor is niet ter plekke te maken. Bij een handgeschakelde transmissie is het wel mogelijk de auto aan te slepen, om direct naar de garage te rijden. Bij alle moderne Mercedessen is de contactsleutel een zwak punt. De reservesleutel brengt uitkomst, dus neem die mee op vakantie en check bij aankoop van een occasion of beide sleutels aanwezig zijn. Een nieuwe sleutel is duur (enkele honderden euro’s), maar dient wel te worden vervangen, anders sta je op een dag helemaal zonder.
Blijkbaar heeft Mercedes-Benz veel geleerd van de eerste A-klasse. Deze tweede generatie is in vrijwel alle opzichten beter. Gebleven is wel de bijzondere constructie met de ‘hoge bodem’, waardoor het een bijzondere verschijning blijft.

Waar praten we over?

Net als zijn voorganger heeft deze A-klasse onder de vloer een grote lege ruimte. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat daar de accu’s kwamen te zitten voor een elektrische versie, of eentje met een brandstofcel. Experimenteel hebben die wel gereden, maar serieproductie is er nooit van gekomen. Het gevolg is dat alle A-klasse rijders boven op zo’n lege doos zitten, met een wat vreemde zitpositie als gevolg. De instap is wel hoger dan bij andere auto’s, de hoogte van het zitvlak ook, maar de afstand bodem-zitvlak is hetzelfde als bij andere, laag zittende auto’s. Dat merk je niet alleen bij in- en uitstappen, maar ook bij elke beweging van het stuurwiel.

Uitvoeringen en varianten

De A-klasse is er met drie of vijf deuren. Beide verschenen in 2004, in 2010 is eerst de driedeurs uit productie gegaan, de vijfdeurs pas in 2011. Ondanks die lange looptijd heeft Mercedes-Benz het leveringsprogramma vrij constant gehouden. Aanvankelijk waren er de benzinemodellen A150 (1,5 liter, 70 kW/95 pk), A170 (1,7 liter, 85 kW/115 pk), A200 (2,0 liter 100 kW/136 pk), vanaf begin 2006 de A200T (142 kW/193 pk) en de diesels A160 CDI (2,0 liter, 60 kW/82 pk), A180CDI (2,0 liter, 80 kW/109 pk) en A200CDI (2,0 liter 103 kW/140 pk). Elk van deze motoriseringen was er in een relatief eenvoudige Classic-uitvoering en een wat rijker uitgeruste Elegance. De Avantgarde staat voor een iets sportiever onderstel en enkele afwijkende details, maar die is er gek genoeg niet als A200T. In 2008 is er een kleine facelift geweest, met minimale uiterlijke wijzigingen. Er is wel wat verschoven in het leveringsprogramma. De A150 en A170 verschenen naast de basisversie ook als ‘BlueEfficiency’, met onder meer een stop/start-systeem. In 2009 moesten die twee motorvarianten het veld juist ruimen, ervoor in de plaats kwam de A160 (1,5 liter met 70 kW/95 pk), met stop/start of zonder. De A200 en A200T bleven na de facelift motorisch hetzelfde als ervoor. Nieuw was wel de komst van een CVT-automatische transmissie. Bij de diesels bleef het aanbod ook ongewijzigd. Alleen de A160CDI verscheen ook als ‘BlueEfficiency’, òf met CVT, de A180CDI en A200CDI waren eveneens beschikbaar met CVT. Na de facelift zijn de genoemde uitvoerings-aanduidingen niet meer van kracht.

De Mercedes-Benz A-klasse als occasion

Zoals kopers bij wijze van spreken in de rij staan voor bepaalde modellen van Mercedes-Benz, geldt dat niet helemaal voor de A-klasse. De gemiddelde leeftijd van het koperspubliek ligt relatief hoog, wat alles heeft te maken met het gemak van die hoge instap, hoewel ook dat relatief is. Niettemin zijn er ook nogal wat exemplaren van deze A-klasse voor diverse doeleinden zakelijk gebruikt, ook in dienst van verschillende grote fleetowners. Die maken het grootste deel uit van de diesels, in totaal ruim 20% van het totale –heel grote- aanbod. Die diesels liggen wat lastig in de markt, want de vraag vanuit particulieren is klein, met als gevolg dat er nogal wat de (oost-)grens over trekken. Occasionkopers kijken dus naar benzinemodellen. Er staan er zoveel, dat het zinloos is om te kijken wat er aan de andere kant van het land staat. In een straal van 20 kilometer staan er nog steeds honderden, daarbij moet een geschikt exemplaar zijn te vinden. Kijk bij de MB-dealers behalve naar de SterOccasions ook naar het geselecteerde aanbod dat daar juist buiten valt. Daarbij staan vaak heel nette, iets oudere exemplaren. Kies voor een exemplaar met een aantoonbare onderhoudshistorie, met ‘boekjes’ en alle sleutels (zie kader Wegenwacht).

De proefrit

Er is maar één autotype dat qua rijden doet denken aan de Mercedes-Benz A-klasse: de B-klasse. Die heeft als enige andere auto ook die eigenaardige constructie, met die hoge zit als gevolg. Dat vraagt echt gewenning. Al is de afstemming van het onderstel erg goed in balans en prettig comfortabel, betekent dit nog steeds dat elke zijdelingse beweging sterk wordt gevoeld. Dat zijn niet alleen bochten (rotondes!), maar ook kleine stuurcorrecties. Dit maakt dat deze A-klasse onrustig aanvoelt. Op ruw wegdek is veel bandengeluid hoorbaar en snelle, korte oneffenheden (klinkerweg) komen hard in het interieur door. Het interieur is mede door de vlakke vloer iets ruimer dan verwacht en hetzelfde geldt voor de bagageruimte (435 liter). De bediening is prettig, hij schakelt opvallend fijn, alleen die dikke enkele stengel linksachter het stuur vraagt van niet-Mercedes-rijders een klein leerproces. De afwerking is op Mercedes-niveau, een stap vooruit vergeleken met de vorige A. De motor is mede door zijn vreemde plaatsing heel stil. Met een A170 reden we gemiddeld 1 op 12, een latere A160 komt beslist een stuk zuiniger uit.

Conclusie

Het blijft binnen het edele merk Mercedes een vreemde eend in de bijt, die A-klasse. Op veel punten is hij ‘het merk waardig’. Zitpositie en rijgedrag zijn zo afwijkend dat een flinke proefrit een absolute verplichting is, vóórdat aankoop zelfs wordt overwogen. Kun je er mee leven, dan kun je vele jaren een prettige metgezel hebben aan deze A-klasse.
Deze auto is beschikbaar gesteld door MBDB Outlet Mercedes-Benz Occasions, Alphen a/d Rijn, tel. 0172 – 475155

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.