Auto Review Ssangyong Korando III
Spitsroeden lopen
Ssangyong Korando e-Motion Titanium 2WD
- Pluspunten
- Overvloedige binnenruimte
- Riante fabrieksgarantie
- Aangename bouwkwaliteit
- Minpunten
- Bescheiden actieradius
- Teleurstellende laadtijd
Ssangyong heeft bij de ontwikkeling van hun eerste volledig elektrische personenwagen een hoop valkuilen weten te omzeilen. Toch zijn ze er met de Korando e-Motion alsnog ingestonken.
Conclusie
De Ssangyong Korando e-Motion wordt vooralsnog over het hoofd gezien door mensen die in de markt zijn voor een volledig elektrische gezinswagen van rond de 40 mille. Is dat terecht? Ja en nee. Het staat wat ons betreft buiten kijf dat de Korando een groter publiek verdient, met zijn robuuste uitstraling, riante garantievoorwaarden en dito binnenruimte. Maar bij een elektrische personenwagen draait het toch vooral om laadtijd en rijbereik. Uitgerekend onderdelen waarop de Ssangyong minder goed scoort. Een rivaal als de MG ZS EV excelleert hier juist. Bovendien is de Chinese crossover een stuk goedkoper. Dat zal de Koreanen misschien nog het meest steken: MG is binnen Europa in luttele jaren tot een succes uitgegroeid, terwijl Ssangyong daartoe al decennialang vergeefse pogingen doet.
Type auto en prijs
Ssangyong probeert al sinds midden jaren ’90 voet aan Europese grond te krijgen. Met wisselend succes: hun Actyon staat te boek als de allereerste coupé-crossover, de Rodius ging de geschiedenis in als een van de lelijkste auto’s ooit gemaakt. De Korando is van onbesproken gedrag: Ssangyong voert de typenaam bij ons al sinds 1995. Oorspronkelijk was het een volwaardige terreinwagen met Mercedes-techniek, die mede daardoor in ons land de nodige kopers heeft gevonden.
Tegenwoordig is de Korando een semi-terreinwagen, ontwikkeld in eigen huis, met vijf portieren en voorwielaandrijving. Bovendien is het de eerste volledig elektrische auto van de fabrikant. Prijzen beginnen bij 39.990 euro. Net geen 40 mille voor 4,5 meter personenwagen. Kom daar bij de concurrentie maar eens om: een MG ZS EV, Opel Mokka of Peugeot 2008 is een stuk kleiner. Ssangyong levert de Korando in drie verschillende uitrustingsniveau’s.
7 jaar fabrieksgarantie
Ongeacht de gekozen uitvoering heb je sowieso adaptieve cruise control, gescheiden klimaatcontrole, een digitaal instrumentarium en een warmtepomp aan boord. Kiezen voor een duurdere versie levert je geen grotere batterij op: het accupakket heeft altijd dezelfde afmeting. Elke elektrische Korando profiteert echter van 7 jaar - of 150.000 kilometer - fabrieksgarantie.
Hoe rijdt de Korando e-Motion
Feitelijk is de Korando een geëlektrificeerde personenwagen. In de ons omringende landen wordt de SUV ook met benzine- en dieselmotoren verkocht. Doorgaans is dat niet het beste recept voor een EV: de gewichtsverdeling pakt vaak ongunstig uit, evenals het beschikbare ruimteaanbod. De Koreanen zijn echter niet in die valkuilen gestonken: de elektrische Korando is net zo ruim als zijn brandstofbroers en rijdt misschien nog wel beter, omdat het benodigde batterijpakket een plekje heeft gevonden onder de inzittenden.
Sowieso is de e-Motion de krachtigste der Korando’s: met 190 pk en 360 Nm koppel is de Ssangyong zelfs menig concurrent de baas. Dat geldt zeker voor z’n trekgewicht, dat met 1.500 kilogram ongekend mag worden genoemd in deze klasse. De besturing is licht en de voorwielophanging reageert stoterig op korte oneffenheden. Maar de Korando zit goed, volgt nauwkeurig jouw stuurcommando’s en is aangenaam stil.
Dure engeltjes
Bovendien beschikt de personenwagen over een moderne veiligheidsuitrusting, met hulpsystemen als dode hoek bescherming, verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. Een aantal van deze reddende engeltjes zijn overigens voorbehouden aan het duurste uitrustingsniveau.
De Korando e-Motion van binnen
Met een breedte van 1.87 meter en een wielbasis van 2.67 meter is de Ssangyong aanzienlijk ruimer dan de alternatieven die je voor dit soort bedragen koopt. Ook volwassenen van bovengemiddelde lengte zitten met hoofd en knieën vrij. De achterpassagiers moeten een stroompunt delen - een volwaardig stopcontact mét kinderbeveiliging - maar missen een eigen ventilatiemogelijkheid.
De kofferbak heeft een inhoud van minimaal 551- en maximaal 1.248 liter. De laadvloer is vlak én variabel: met behulp van de vloerdelen kun je de bagageruimte naar eigen inzicht indelen. Je kunt hier bovendien eenvoudig de hoedenplank opbergen. Het instrumentarium van de Korando is tamelijk ‘old skool’: hoewel er een groot infotainmentscherm in het midden prijkt, heeft zo’n beetje iedere functie nog een eigen bedieningsknop. Niks mis mee, want zo vind je blindelings jouw weg aan boord.
De Korando e-Motion en het milieu
Het was even schrikken, de eerste keer dat we de elektrische Korando aan de laadpaal zetten: de auto ‘praat’ namelijk tegen je, op het moment dat er daadwerkelijk met laden wordt begonnen (‘Charging started’, hoor je dan met een luide vrouwenstem). De rillingen lopen even goed over je rug bij het vernemen van de laadtijd: de e-Motion laadt aan een reguliere laadpaal slechts met 6,6 kW, waardoor een nachtje aan de paal niet genoeg is voor een volle accu. Aan een snellaadpaal kun je met maximaal 78 kW terecht.
De elektrische Korando heeft een batterijpakket met een inhoud van 62 kWh, goed voor een theoretisch rijbereik van 339 kilometer. In de praktijk blijven er daar zo’n 300 van over: wij realiseerden een stroomverbruik van 19,7 kWh per 100 kilometer. Om je te helpen zo ver mogelijk te komen op de van huis meegebrachte energie, beschikt de Ssangyong over twee spaarstanden en speciale regeneratieflippers aan het stuur. Daarmee kun je zelf invloed uitoefenen op de mate waarin er remenergie wordt teruggewonnen.
Schokje in de aandrijflijn
De Korando vertraagt echter te weinig om het traditionele rempedaal te laten voor wat het is. Bovendien is er in de aandrijflijn een schokje voelbaar, op het moment dat je weer stroom geeft. Dat is teleurstellend, net als het feit dat je de klimaatcontrole van de EV ondanks de aanwezigheid van een warmtepomp niet kunt voorprogrammeren.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
