Auto Review Lexus Ct-Serie I 2e facelift
Niet achterhaald, wel ingehaald
Lexus - CT200h
Conclusie
Als je in ogenschouw neemt dat de Lexus CT200h in de basis een zeven jaar oude auto is, doet de luxe Japanner het niet onaardig. Hij is stil, zuinig en veilig. Bovendien beschikt de compacte middenklasser over een flinke kofferbak. Zijn hybride aandrijflijn is echter niet langer genoeg om zich binnen dit marktsegment te onderscheiden. Daar is een nieuwe modelgeneratie voor nodig, die minimaal over dezelfde snufjes beschikt als zijn oude broertje de Toyota Prius.Type auto en prijs
Niet alleen Toyota’s gaan lang mee, ook de personenwagens van luxedivisie Lexus hebben een flinke levensduur. We doelen in dit geval niet op hun befaamde bouwkwaliteit, maar het aantal jaren dat je een bepaald model nieuw kunt kopen. De CT200h bijvoorbeeld, de ‘baby-Lexus’, staat al sinds 2011 in de showroom. In de tussenliggende tijd onderging de compacte gezinsauto twee opfrisbeurten, de laatste afgelopen zomer. Daarbij kreeg de CT het nieuwe familiegezicht aangemeten: een uit de kluiten gewassen, verchroomde grille. Verder veranderde er weinig. De kleine Lexus heeft nog altijd de hybride aandrijflijn uit de derde generatie van de Toyota Prius onder de motorkap. Alternatieven als de Volvo V40 en BMW 1 Serie worden echter uitsluitend met een diesel- of benzinemotor verkocht. Alleen de Audi A3 kun je als (plug in) hybride krijgen, maar die uitvoering is met een vanafprijs van bijna 43 mille een stuk duurder dan de eenvoudigste CT, die voor € 29.895 in de prijslijst staat. De standaarduitrusting van de Lexus omvat onder meer vijf portieren, een automaat, sportstoelen, LED-verlichting en gescheiden temperatuurregeling.Hoe rijdt de Lexus CT200h
De CT200h werd 7 jaar geleden in de markt gezet als een luxe, maar ook sportieve variant op de Prius. Het onderstel was aanmerkelijk stugger dan dat van de beroemde hybride. Inmiddels staat de vierde generatie van de Prius in de showroom, die van een andere bodemplaat is voorzien. We hebben bij de ANWB meermaals met die auto gereden en zijn enthousiast over dat nieuwe chassis, omdat het dynamische rijeigenschappen aan rijcomfort koppelt. Het onderstel van de kleine Lexus blijkt daar niet toe in staat; de CT is vooral hard, met name op korte oneffenheden. Dit type hybride heeft een traploze transmissie in plaats van een reguliere automaat. Wanneer je stevig gas geeft - bij een inhaalmanoeuvre of invoegactie bijvoorbeeld - klimt de benzinemotor al in toeren, maar heeft de CVT nog tijd nodig om zich aan dat toerental aan te passen. Het kenmerkende ‘geloei’ dat daarmee gepaard gaat, is bij de Lexus tot aanvaardbare proporties teruggebracht. Het zou nog stiller zijn aan boord, wanneer de 17-inch wielen onder onze testauto niet zoveel afrolgeluiden maakten. Welk uitrustingsniveau je ook kiest; de motorisering is altijd gelijk. De hybride aandrijflijn – een benzine- én een elektromotor – levert een gezamenlijk vermogen van 136 pk en een koppel van 207 Nm. De overgang van de ene naar de andere krachtbron verloopt naadloos, wat nog altijd een grote verdienste is. De Lexus stamt uit de tijd dat er geen aanhanger of fietsendrager achter een hybride auto kon. Inmiddels heeft de nieuwste Prius een trekgewicht van 725 kilogram. De CT beschikt over drie verschillende rijstanden, plus de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden. In dat laatste geval mag je niet harder dan 50 kilometer per uur. Bovendien houdt het batterijpakket het slechts 2 kilometer vol; daar kijken we te midden van alle elektrische auto’s die er inmiddels te koop zijn niet meer van op. De reguliere rijmodus rijdt het plezierigst, temeer daar de besturing in de sportstand zwaar aandoet. Communicatief voelt het allemaal niet, maar de Lexus reageert wel direct op stuurcommando’s. Of je de CT als een rijdersauto kunt bestempelen, hangt samen met je postuur. Ben je langer dan 1.90 meter, dan wordt het lastig om een fijne zit te vinden: het stuurwiel en de bestuurdersstoel zijn beperkt verstelbaar. Daar komt nog eens bij dat de middenconsole breed is uitgevallen, waardoor je daar met je rechterbeen tegenaan zit. Het zicht rondom is vanwege de kleine ramen beperkt. De beschikbare veiligheidsuitrusting is met adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning en actieve rijstrookassistentie weliswaar op orde, maar modern kunnen we hem niet noemen. Zo werkt de adaptieve cruise control niet tot stilstand en zoek je vergeefs naar rijhulpsystemen als dode hoek signalering en een noodstopsysteem met voetgangersherkenning. Bovendien moet er nog voor de aanvullende veiligheidsuitrusting worden bijbetaald: concerngenoot Toyota biedt dergelijke systemen al standaard op diens modellen aan.De Lexus CT200h van binnen
Uit het voorgaande testonderdeel kun je al opmaken dat de Lexus van binnen niet de ruimste is. Dat geldt overigens niet voor de kofferruimte: die is met 375 liter groter dan bij de meeste concurrenten. De laadopening is ook aangenaam breed en onder de bagagebodem gaat extra bergruimte schuil. Doordat de laadvloer hoog ligt, ontstaat er een vlak vloertje wanneer je de rugleuning van de achterbank neerklapt. In dat geval bedraagt de kofferruimte 925 liter, wat dan weer minder imposant is: in een alternatief als de Audi A3 Sportback kun je tot wel 1.220 liter aan spullen kwijt. Op de achterbank is de hoofdruimte toereikend. Omdat lange inzittenden de voorstoel tussen hun knieën kunnen nemen, bestempelen we de beenruimte ook als afdoende. Met twee passagiers is de achterbank echter vol; de derde veiligheidsgordel zit hier alleen voor de sier. Die hadden we liever ingeruild voor een stroompunt of bekerhouders: daaraan ontbreekt het nu achterin de CT. Voorin vinden we een nieuw, breder infotainmentscherm dat standaard wordt meegeleverd op de door ons gereden Luxury Line-uitvoering. Het scherm is mooi hoog op het dashboard geplaatst en dat is maar goed ook, want de bediening werkt nog met een muis. Om er zeker van te zijn dat je de juiste knop indrukt, moet je naast het verkeer ook je cursor goed in de gaten houden. De afwerking van het Lexus-interieur is smaakvol. Er zat ook een imposante audio-installatie in onze testauto, die weliswaar beschikt over digitale radio, maar geen Apple CarPlay of Android Auto ondersteunt.De Lexus CT200h en het milieu
We schreven het al eerder: ondanks het feit dat de CT al in 2011 het levenslicht zag, bieden concurrenten als Volvo en BMW in dit segment nog steeds geen hybride modellen aan. Dat stelt de Japanners in staat zich te onderscheiden met een gunstig verbruik, dat in de praktijk weliswaar niet zo spectaculair is als de in de folder beloofde 1 op 24,4, maar met een score van 1 op 18,7 onverminderd zuinig mag worden genoemd. Het is niet voor niks dat de Lexus het in 2017 nog schopte tot de spaarzaamste auto in zijn klasse in de door ANWB en Natuur & Milieu opgestelde Top 10 Zuinige Auto’s.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
