Auto Review Citroen Ds5 I
Airbus op wielen
Citroën - DS5
Conclusie
De Citroën DS5 is een zeer apart vormgegeven auto waarmee je je echt kunt onderscheiden van de massa. In die missie is Citroën bijzonder geslaagd. Ook van binnen is deze Citroën anders dan andere. Je hebt het idee in de cockpit van een vliegtuig te zitten. Daarmee keert dit Franse merk terug naar de tijden dat mensen echt omkeken als er een grote Citroën langs kwam rijden. De DS5 is best comfortabel. Alleen op korte oneffenheden geeft het onderstel iets teveel door. Verder is de automaat niet de meest moderne in zijn soort.Type auto en prijs
De DS5 is lastig in te delen. Je kunt hem niet zomaar een concurrent noemen van een Volkswagen Passat of een Ford Mondeo. Daarmee doe je deze grote Citroën tekort. Hooguit aparte auto’s als de Audi A5 Sportback en de Volkswagen Passat CC kunnen op dezelfde shortlist staan. Bovendien is het ook de bedoeling van de gehele DS-serie dat automobilisten die zo’n DS kopen zich onderscheiden van de grote massa. DS staat niet voor niets voor Different Spirit. Hoewel de knipoog naar de befaamde DS (Godin) van weleer natuurlijk evident is. Hij oogt niet alleen fors, hij is het ook. Zijn lengte bedraagt 453 centimeter, de breedte is 1 meter 87 en hij is anderhalve meter hoog. De wielbasis bedraagt 273 centimeter. Deze sportief bedoelde Citroën is in Nederland leverbaar met naar keuze vier krachtbronnen, twee benzinemotoren en twee diesels. De basis 1.6 levert 115 kW (156 pk) en is altijd gekoppeld aan een zestrapsautomaat. De sterkere versie van deze 1.6 is goed voor 147 kW (200 pk) en kan alleen worden voorzien van een handgeschakelde zesbak. De kleinste diesel heeft een cilinderinhoud van 1.560 cm3 en levert 82 kW. Die is gekoppeld aan een elektronisch bediende zesbak met start-stopsysteem. De 120 kW (163 pk) versie van deze zelfontbrander kan naar keuze worden geleverd met een handbak of een zestrapsautomaat. Verder komt er nog een hybride versie met de sterkste dieselmotor waarbij er ook nog kan worden gekozen tussen voorwiel- of vierwielaandrijving. Deze laatste wordt ook voorzien van de elektronisch geregelde zesbak met start-stopsysteem. De Citroën DS5 kent een vanafprijs van € 34.550 voor de 1.6 Automaat Chic. De goedkoopste diesel verwisselt voor € 34.690 van eigenaar. Wij rijden de DS5 THP Automaat in de So Chic uitvoering. En die gaat € 37.250 kosten. Hij is compleet uitgerust met onder meer gescheiden automatische airco, cockpitroof met drie panoramadaken, parkeersensoren achter, cruise control met snelheidsbegrenzer, regensensor en zelfdimmende binnenspiegel. Nu is de versie die wij meekrijgen voor deze test nog van de nodige extra’s voorzien zoals een head-up display, meedraaiende bi-xenon koplampen, lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen en speciale metallic lak. Daarmee komt de prijs van dit exemplaar uit op € 43.440.Hoe rijdt de Citroën DS5
Het onderstel van de Citroën DS5 is in grote lijnen hetzelfde als dat van de C4 Picasso en de Peugeot 3008. En om deze toch zware auto een sportief stuurkarakter mee te geven, is de voorwielophanging overgenomen van Peugeots sportieve coupe RCZ. Het feit dat er geen gebruik is gemaakt van het onderstel van het wat saaiere broertje C5 betekent ook dat de DS5 niet met hydropneumatische vering is te bestellen. Die keuze heb je bij de C5 wel. Voor de Citrofiel wellicht een teleurstelling. Maar voor toepassing in de DS5 zouden de kosten te hoog worden. Bovendien staat dit systeem met veerbollen niet bekend als sportief. En juist de DS5 hebben ze een sportief karakter willen meegeven. En dat lijkt aardig gelukt. De besturing is direct en behoorlijk scherp. Maar door de sterke bekrachtiging mis je wel een beetje gevoel. In het snelle bochtenwerk blijft hij kleven aan de weg. En hij blijft nog lekker lang neutraal ook. Het onderstel doet zijn werk op de snelweg uitstekend. Dat voelt dan comfortabel aan. Maar op hobbelige wegen of op drempels geeft het onderstel veel door. Nu gebied de eerlijkheid ons wel te zeggen dat dit exemplaar op winterbanden stond. Op zomerbanden zal het comfort hoger zijn. De 115 kW (156 pk) sterke 1.6 l motor doet zijn werk heel behoorlijk. Hij kan deze bijna 1.400 kilogram zware Citroën binnen 10 seconden op 100 km/h krijgen. En de topsnelheid bedraagt 202 km/h. De viercilinder is alleen lawaaiig bij het optrekken. In combinatie met deze motor kan uitsluitend een zestraps automaat worden geleverd. Die doet zijn werk redelijk goed. Maar hij is niet van de meest moderne soort. Wie zelf wil schakelen, moet de 200 pk versie van deze 1.6 hebben.De Citroën DS5 van binnen
Ooit wel eens in een cockpit van een Boeing of een Airbus geweest? Zo ja, dan zul je de sfeer herkennen binnenin de DS5. Het vliegtuiggevoel is zo sterk dat je automatisch op je rijbewijs kijkt of er ook een vliegbrevet op zit. Dat hebben ze bij Citroën heel mooi gedaan. Dat gevoel wordt nog eens versterkt door het bedieningspaneel aan het dak waar je tevens een paar panoramaruiten aantreft. En door het head-up display (extra). Ook het stuurwiel met de zeer afgeplatte onderzijde geeft een spacy gevoel. De voorstoelen zijn uitstekend verstelbaar en ze zitten volgens aloude Citroën-traditie perfect. Je moet wel een studie maken van alle knopjes en hendels. Het zijn er veel, heel veel. Verder is de ruimte voorin voldoende. Alleen zullen lange mensen voorzichtig moeten zijn want die kunnen gemakkelijk het hoofd stoten aan het dakpaneel. Verder is het zicht naar achteren vanaf de bestuurdersstoel niet optimaal. Met dank aan de spoiler die een hoop zicht wegneemt. Achterin is de ruimte zeer royaal. Business class, zogezegd. De beenruimte doet denken aan die van de aloude DS. Verder is de kofferbak groot. Die heeft een inhoud van 465 liter.De Citroën DS5 en het milieu
De versie die wij rijden, de 1.6 l benzine met 115 kW (156 pk), heeft een CO2-uitstoot van 169 gr/km. Hij krijgt een C-label. De bijtelling bedraagt 25 procent. Alleen de kleinste diesel en de diesel met hybridetechniek hebben een A-label en kennen een bijtelling in de lease van 20 procent.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
