Auto Review Toyota C-Hr I
Sexy, en ook gewoon goed!
Toyota - C-HR
Conclusie
Het grootste pluspunt van de Toyota C-HR is de rijke standaard veiligheidsuitrusting. Bovendien zijn de rijeigenschappen en de ergonomie dik in orde. Een belangrijk minpunt is het belabberde zicht schuin naar achteren. Verder is de bagageruimte voor dit type auto beperkt. De C-HR is ook leverbaar met een hybride aandrijflijn. Die springt zuinig met brandstof om, maar kost fiks meer.Type auto en prijs
Toyota wil met de C-HR een product aanbieden dat er spannend en sexy uitziet. Volgens de topman van het merk kiest een derde van alle autokopers zijn vervoermiddel namelijk puur op basis van het uiterlijk. Voorheen waren Toyota’s vooral goed en betrouwbaar, maar niet echt spannend om te zien. De C-HR moet daar verandering in brengen. De letters 'C-HR' staan voor 'Coupe High Rider'; de Japanners zien de auto als een kruising tussen een crossover (wat weer een mix is van een stationcar en een SUV) en een coupé. De Toyota heeft dankzij de sterk teruglopende daklijn inderdaad iets coupé-achtigs. Prijzen beginnen bij 25 mille. Voor dat geld krijg je een 1,2 liter turbomotor, goed voor 116 pk. Voor net geen dertig mille kun je ook een versie bestellen met een hybride aandrijflijn. Die bestaat uit een 1,8 liter benzinemotor plus een elektromotor. Het is in feite de aandrijflijn uit de Toyota Prius, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Uniek aan de C-HR is zijn uitgebreide veiligheidsuitrusting, die standaard op elke versie zit. Dus ook op het goedkoopste model! Voor de caravanliefhebbers onder ons: het maximum trekgewicht van de 1.2 bedraagt 1.300 kg. De hybride uitvoering weet raad met een aanhanger tot 725 kg. In de praktijk zal dat dus eerder neerkomen op een fietsendrager of een boedelbak.Hoe rijdt de Toyota C-HR
Toyota heeft zich veel moeite getroost om het stuur- en weggedrag van de C-HR goed te maken. En in die missie zijn ze geslaagd. Dankzij een double wishbone constructie in de achterwielophanging reageert de auto prachtig stabiel op snel genomen bochten. Het zwaartepunt ligt bovendien laag en ook dat helpt bij een stabiel weggedrag. De auto stuurt mooi precies en direct. De afstemming van het onderstel is een tikje aan de harde kant, maar ondanks zijn sportieve aspiraties voert comfort gelukkig de boventoon. De hybrideversie die wij testten biedt voldoende trekkracht en reageert alert op bewegingen van het gaspedaal. Laat je het gas los, dan voel je dat de motor energie terugwint. Het voelt alsof er heel lichtjes wordt geremd en hoort bij het concept van de aandrijflijn. Het brandstofverbruik van de hybrideversie is zeer netjes – zeker als je in acht neemt dat dit een crossover is. Wij haalden gemiddeld 5,4 liter per 100 km oftwel 1 op 18,5. De vele veiligheidssystemen, zoals adaptieve cruise control, automatische grootlichtschakeling, rijstrookassistentie met automatische stuurcorrectie en botswaarschuwing werken prima. Soms kun je van die systemen last hebben (grijpen te abrupt in, hebben alerlei irritante pieptoontjes etc), maar dat is in deze Toyota niet het geval. Groot minpunt is het zicht schuin naar achteren. Dat is in veel moderne auto’s al niet best, maar in de C-HR is het wel heel beroerd. De brede achterste raamstijlen maken in combinatie met de kleine achter- en zijruiten – die ook nog eens getint zijn – dat je bij het afslaan een fietser of voetganger over het hoofd ziet. En dat is best onveilig voor een zo veilige auto!De Toyota C-HR van binnen
Het interieur van de Toyota C-HR ziet er fraai uit. Je hebt het gevoel in iets speciaals te zitten. Bestel je een bi-tone versie – die heeft een zwart dak – dan krijg je in het dashboard een opvallend blauw accent. Verder heeft Toyota gespeeld met de vorm van een diamant, wat leuke vormgevingsdetails oplevert. Het zicht op de meters is goed. Het infotainmentscherm zit hoog op het dashboard zodat het uitstekend afleesbaar is. De menustructuur is duidelijk, maar vergt wel enig scrollwerk. Voorin is meer dan genoeg ruimte voor lijf en leden. En er is voldoende bergruimte voor kleine spullen. Het kofferruim is met 377 liter niet echt groot voor een SUV/crossover. Met de bank plat gaat het een stuk beter, maar je beschikt niet over een vlakke laadvloer. Door de aflopende daklijn zou je verwachten dat er achterin weinig hoofdruimte voor handen is, maar zelfs iemand van 1 meter 90 zit er goed. Je hebt ook genoeg beenruimte. Wel is het er erg donker vanwege de kleine ramen en brede raamstijlen, wat beklemmend aanvoelt. Bovendien is de zitting nogal kort en biedt dus weinig steun aan je dijbenen.De Toyota C-HR en het milieu
De 1.2-motor van de C-HR is al keurig schoon, maar wie echt het milieu lief heeft, kiest voor de hybride versie. Die springt zuinig met brandstof om en stoot per kilometer weinig schadelijke stoffen per kilometer uit. Wij haalden een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 18,5.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
