logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen T-Roc I

Volkswagens middenklasse SUV

De Volkswagen T-Roc krijgt als occasion nog niet helemaal de waardering die de auto verdient. SUV-modellen in deze klasse zijn wel gewild, maar de T-Roc heeft veel last van al die concurrentie. Dat maakt het wel een aanrader! Als enige is hij er ook als cabriolet!

Pluspunten
  • Volop interieurruimte
  • Behoorlijk comfortabel
  • Goede betrouwbaarheid
  • Geslaagd model, vrijwel tijdloos
Minpunten

Wat vindt de Wegenwacht?

De 1,0 liter driecilinder benzinemotor, die in tal van modellen wordt toegepast, zien we ook in de T-Roc met hetzelfde probleem als bij die andere modellen. De motor reageert ineens niet meer op het gaspedaal. Dat zit in de elektronisch geregelde gasklep. Die moet gewoon worden vervangen, maar daarvoor moet de auto wel naar de garage. De Wegenwacht kent een noodgreep, waardoor de auto in elk geval weer rijdbaar is, naar die garage, namelijk. Bij de versies met automatische transmissie kan op het dashboard de melding verschijnen: ‘Storing werkplaats, auto alleen in positie P verlaten’. De bestuurder was al niet van plan uit te stappen met de auto in ‘D’ (!), maar er zit nu een storing in de microswitches bij de keuze handle van de automaat. Met deze storing kan voorlopig gewoon verder worden gereden, bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt is het goed om dit aan te geven, waardoor het dan kan worden gerepareerd.

Over de Volkswagen T-Roc

Volkswagen was als merk relatief laat met de introductie van een moderne SUV in deze klasse. Dat betekent uiteraard dat de verkoop later op gang kwam en diverse concurrerende merken hadden al de nodige klanten overtuigd. Dat zegt helemaal niks over de T-Roc op zich, maar het heeft wel veroorzaakt dat zowel vraag als aanbod rond gebruikte T-Rocs wat achterblijven.

Uitvoeringen en varianten

De T-Roc kent twee carrosserievormen. De vijfdeurs SUV verscheen in 2017, in het voorjaar van 2020 kwam daar tamelijk onverwacht een tweedeurs cabriolet naast. In de hele serie komen vier benzinemotoren en twee diesels voor. De basisbenzinemotor is de 1,0 liter driecilinder met turbo, aanvankelijk goed voor 85 kW/115 pk, in het najaar van 2020 is die vervangen door een versie met 81 kW/110 pk. Daarnaast is er een 1,5 liter viercilinder met turbo, maar ook met cilinderuitschakeling bij geringe belasting. Die levert 110 kW/150 pk. De 2,0 liter top-uitvoering levert 140 kW/190 pk. Er is een 1,6 liter diesel (‘TDI’) met 85 kW/115 pk en een 2,0 liter TDI met 110 kW/150 pk. Volkswagen heeft nogal wat geschoven binnen het T-Roc-programma. De 2,0 TDI kwam pas begin 2019 en was in de herfst van dat jaar alweer verdwenen uit het aanbod. In het voorjaar van 2020 waren alle 1,6 TDI’s ook niet langer in het aanbod. De 2,0 liter benzinemotor is per begin 2021 geschrapt. De driecilinders en de 1,6 TDI zijn er uitsluitend met een handgeschakelde zes versnellingsbak. Die zit standaard ook in de 1,5 TSI, met als optie de zeventraps DSG automatische transmissie. Die zit juist standaard in de 2,0 TSI en TDI, waarbij de 2,0 TSI ook altijd is voorzien van vierwielaandrijving. Er is een basisuitvoering zonder verdere aanduiding, gevolgd door de uitvoeringen Style, Style Business, Sport en Sport Business R.

De T-Roc Cabrio is er alleen in de uitvoering Style met naar keuze de 1,0 liter TSI (85 kW/115 pk) of de 1,5 liter TSI. Deze laatste motor is er ook als R-line. De 1,5 TSI heeft in de Cabrio altijd de zeventraps automatische transmissie.

De Volkswagen T-Roc als occasion

Uit de bewegingen in het assortiment met uitvoeringen enzovoorts valt al op te maken dat de T-Roc met dieselmotor geen klanten wist te trekken. Dat zien we terug in het occasion-aanbod, een diesel is vrijwel onvindbaar. Bijzonder is wel dat pakweg 10% van het hele aanbod een cabriolet is. Even opmerkelijk is het dat ruimschoots meer dan de helft, pakweg 60%, is voorzien van de automatische transmissie. Die verhoudingen hebben invloed op de zoektocht van de individuele automobilist. Het aanbod is wel zó groot dat een 1,5 vijfdeurs of desnoods een cabrio met automaat heel gemakkelijk is te vinden en dus heeft het niet veel zin daarvoor naar de andere kant van het land te rijden. Voor wie heel specifieke wensen geeft, kan dat iets anders liggen, met name als er ook wat vergelijkingsmateriaal wordt bekeken.

De meest voor de hand liggende ‘vindplaats’ voor een mooie gebruikt T-Roc is uiteraard de lokale Volkswagen-dealer. Niet alleen zal die altijd wel aanbod hebben, maar bovendien levert hij gave, relatief jonge exemplaren onder het occasionlabel ‘Das Welt Auto’, waaraan een aantal aantrekkelijke voorwaarden en zekerheden is gekoppeld.Er zijn natuurlijk andere aanbieders. Een deel van alle nieuwe T-Rocs is ingezet als zakenauto, dus geleidelijk ontstaat er ook enig aanbod bij de outlets van de grote leasemaatschappijen, voor exemplaren die vrijkomen aan het einde van een leasecontract. Daarnaast kunnen er ook T-Rocs opduiken bij dealers van andere merken en onafhankelijke autobedrijven. Dat kan interessant zijn, maar vergelijk geen appels met peren, de zekerheden van het genoemde label gaan absoluut verder dan een algemene garantie.

De proefrit

De T-Roc is precies zoals verwacht een zeer volwaardige, moderne SUV is de wat grotere middenklasse. De hele vormgeving is net iets fantasievoller dan we van Volkswagen lang gewend zijn geweest. Een paar mooie lijnen en details maken ‘m net onderscheidend, maar tegelijk tamelijk tijdloos. Een sterk punt van dit soort auto’s vinden we hier uiteraard ook terug. Dat is een lekker ruim interieur, waarin ook vier volwassenen een prima zitplaats vinden, óók achterin. De bagageruimte is –best opmerkelijk- wat kleiner dan bij de meeste concurrenten, maar behelpen is anders. Daarbij is het handig dat de vloer in twee hoogtes kan worden gebruikt en omhoog geklapt blijft die onder een hoek van 45 graden staan. De zitpositie is zowel in elke SUV net even wat hoger dan in een normale hatchback. Op de uitstekende voorstoelen hebben bestuurder en voorpassagier zicht op een volledig digitaal dashboard. Het instrumentarium is naar smaak in te delen. De bediening stelt verder nergens voor raadsels.

Op de weg valt op dat de afstemming van het onderstel vrij hard reageert op kleine oneffenheden in het wegdek. Sommige automobilisten vinden dat prettig, andere minder. Verder is de T-Roc een heel fijne auto in het gebruik, met een verfijnde besturing en ook de handgeschakelde zesbak werkt heel prettig. Tja, in bedieningsgemak verliest die het natuurlijk van de DSG-automatische transmissie, wat tevens een van de fijnste in zijn soort is. Een aanrader, die automaat. Wij reden een T-Roc met de 1,0 liter driecilinder. Die is best mooi stil op kruissnelheid, maar onder wisselende omstandigheden is duidelijk dat die er hard voor moet werken, ook als we geen maximale prestaties vragen. De 1,5 is beslist fijner in de omgang. Met die 1,5 is een praktijkverbruik rond 1 op 17,5 haalbaar. Door het stevige gewicht en het feit dat die kleinere motor er hard aan moet trekken, zal een 1,0 liter niet veel zuiniger uitkomen. Overigens: deze boordcomputers zijn altijd wel heel optimistisch en geven geen correct beeld van het verbruik. Een 1,5 Cabrio is uiteraard een heel andere auto om te rijden. De achterbank is met het dak open niet echt aanbevolen, maar met twee personen en dat dak naar beneden is het wel een heerlijke vakantie-auto. Zo’n auto koop je niet alleen om van A naar B te komen, maar grotendeels ook voor het plezier!

Conclusie

De Volkswagen T-Roc is een heel volwaardige en competente SUV in de grotere middenklasse. Het is (nog) niet de verwachte bestseller, maar hij verdient meer waardering. Fijne, ruime en comfortabele auto’s in het gebruik.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasions, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.